۱۳۹۷/۰۶/۲۳

طول عمر اروپایی‌ها بیشتر شده اما شیوه زندگی آن‌ها ناسالم است

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که طول عمر اروپایی‌ها یک سال افزایش یافته اما هم‌زمان نگرانی خود را از شیوه زندگی و تغذیه ناسالم اروپایی‌ها عنوان کرده است. نگرانی از نسلی است که با بیماری‌های مزمن رشد می‌کند.  


نتایج پژوهشی از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) که در فاصله زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی انجام گرفته است نشان دهنده آن است که طول عمر اروپایی‌ها به طور متوسط یک سال بیشتر شده است.
افزایش امید به زندگی اروپایی‌ها به دلایل گوناگونی است از جمله بهبود امکانات در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، مداوای بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی مزمن. این بیماری‌ها می‌توانند از دلایل عمده مرگ زودرس انسان‌ها باشند.
خطرات اصلی: چاقی، الکل و سیگار
طول عمر متوسط آلمانی‌ها ۸۱ سال است و در این زمینه آن‌ها در صدر جدول قرار دارند. اما شیوه زندگی نسل جدید در این کشور می‌تواند افزایش زمان امید به زندگی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
کلودیا اشتاین، مدیر تحقیقات و نوآوری‌های سازمان بهداشت جهانی، از چاقی و اضافه وزن به عنوان "مشکلی بزرگ" نام می‌برد و معتقد است که نه تنها تغذیه ناسالم و خوردن چربی فراوان بلکه نوشیدن الکل زیاد از عمده‌ترین خطراتی است که زندگی نسل جدید آلمانی‌ها را تهدید می‌کند.
اشتاین می‌گوید: «مصرف الکل در آلمان بسیار بالاست و در واقع بالاتر از میانگین میزان مصرف الکل در اروپاست و کشیدن سیگار هم در مقیاس سایر کشورهای اروپایی و بین‌المللی نسبتا در رده بالایی قرار دارد.»
اضافه وزن کودکان و نوجوانان
در طی سال‌های اخیر افزایش وزن کودکان و نوجوانان در اروپا رشد وحشتناکی داشته است. برای نمونه از هر ۵ کودک ۱۱ ساله در آلمان یکی مشکل چاقی مفرط و یا اضافه وزن دارد. در برخی از کشورهای اروپایی در این گروه سنی حتی از هر سه کودک یکی با مشکل چاقی روبروست.
سازمان بهداشت جهانی در این باره هشدار داده است که در اروپا نسلی در حال رشد است که در آینده با بیماری‌های مزمنی دست به گریبان خواهد بود.
پیشنهاد مالیات مصرف   
در آلمان مصرف مواد الکلی هم بسیار بالاست. طبق آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده متوسط مصرف الکل در آلمان ۱۱ لیتر در سال برای هر فرد است. میانگین مصرف الکل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای هر فرد به ۸،۶ لیتر در سال می‌رسد.
مدیر تحقیقات سازمان بهداشت جهانی معتقد است که تنها با توصیه مصرف کمتر و تغذیه سالم‌تر نمی ‌توان به نتیجه مطلوب رسید. به گفته او دولت باید دست به کار شود و با وضع قوانین ویژه و تعیین مالیات جلوی روند این رشد ناسالم را در جامعه بگیرد.
کلودیا اشتاین می‌گوید: «تجربه کشورهای دیگر نشان داده که به عنوان نمونه مالیات شکر می‌تواند کارساز باشد. در باره سیگار هم همین موضوع صدق می‌کند و وضع مالیات و مقررات ویژه باعث کاهش مصرف سیگار شده است و دولت‌ها به طور جدی باید در این باره فکر کنند.»
سازمان بهداشت جهانی به وجود آوردن امکانات ورزشی و تحرک در زندگی روزمره را نیز به کشورهای اروپایی توصیه کرده است. به عنوان نمونه در دانمارک مسیرهای دوچرخه سواری ساخته شده که بسیاری از مردم در تابستان و زمستان برای رفت‌وآمد روزانه از آن استفاده می‌کنند. در زمستان‌های طولانی دانمارک برف‌روبی در درجه اول در مسیرهای دوچرخه سواری انجام می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: