۱۳۹۷/۰۶/۰۷

روحانی خواستار تضمین اروپا برای فروش نفت ایران شد

حسن روحانی در یک گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون خواست تا طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای حفظ آن تلاش کنند. مکرون نیز خواستار مذاکرات جامع‌تر در مورد برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روحانی در گفتگوی تلفنی که روز دوشنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت) با همتای فرانسوی خود انجام داد، تأکید کرد که "ایران خواهان حفظ برجام است اما در عین حال اگر در زمینه تضمین کانال‌های مالی و پولی، نفت، بیمه و حمل و نقل، آینده برنامه اجرایی اروپا روشن نباشد، اقدامات دیگری را خواهد داشت."
رییس‌جمهور ایران یادآور شد که این کشور به "تمامی تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده و با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، از سایر طرف‌ها انتظار دارد که به برنامه‌های خود برای حفظ این توافق، سرعت و شفافیت بیشتری دهند."
به گزارش رویترز امانوئل مکرون نیز بار دیگر بر پایبندی فرانسه به برجام تأکید کرده، اما در عین حال مجددا خواستار مذاکره وسیع‌تر با حضور همه طرف‌های توافق، در مورد برنامه هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، برنامه‌های موشکی این کشور و نقش ایران در خاورمیانه شد.
روحانی تیرماه امسال در جریان سفر خود به وین گفته بود، ایران تنها در صورتی در برجام باقی خواهد ماند که بتواند از منافع آن به خوبی استفاده کند. او تأکید کرده بود، اگر "غیر از آمریکا بقیه امضاکنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد."
با این حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اخیرا در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان اقدامات اروپا برای حفظ برجام را "ناکافی" خوانده و گفته بود از نگاه ایران، اروپا "هنوز برای هزینه کردن آماده نشده است."
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و همزمان از اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور خبر داد. دور نخست تحریم‌ها ۱۵ مرداد از جمله در حوزه‌های خرید و تهیه دلار توسط جمهوری اسلامی، تجارت طلا و فلزات گرانبها و خودروسازی، آغاز شد. ۱۳ آبان‌ماه نیز تحریم‌های آمریکا در حوزه نفت و انرژی و مبادلات بانک مرکزی ایران اعمال خواهد شد.
به رغم ضمانت‌های اتحادیه اروپا از جمله اجرایی کردن اقدامات مسدودکننده تحریم‌ها و مجوز بانک سرمایه‌گذاری اروپا، تاکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران، این کشور را ترک کرده‌اند. ترامپ با اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران نسبت به همکاری با این کشور هشدار داده و گفته بود ادامه همکاری با ایران به منزله پایان همکاری با آمریکا خواهد بود. دسترسی به بازار مالی و تجاری آمریکا برای شرکت‌های اروپایی از اهمیت زیادی برخوردار است و این شرکت‌ها از ترس قطع این ارتباطات به فعالیت‌های خود در ایران پایان دادند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا اعلام کرد واشنگتن قصد دارد تا با استفاده از ابزار تحریم، میزان نفت صادراتی ایران را به "صفر" برساند. آمریکا پیش‌تر به مشتریان جهانی نفت ایران هشدار داده بود، آنها بایستی تا ۱۳ آبان، زمان اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها حجم واردات خود از این کشور را به صفر برسانند.
در واکنش به تهدیدات آمریکا درباره جلوگیری از صدور نفت ایران، روحانی نیز تهدید کرده بود چنانچه نفت ایران صادر نشود، "نفت منطقه نیز صادر نخواهد شد."
دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، روز دوشنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت) گفت ایران حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان را به دقت رصد می‌کند و "اشراف کاملی بر خلیج فارس دارد."

هیچ نظری موجود نیست: