۱۳۹۷/۰۵/۱۴

در واکنش به تحریم‌‌های واشینگتن اردوغان دارایی ۲ وزیر آمریکایی در ترکیه را بلوکه کرد

 پس از اقدام روز چهارشنبه گذشته ایالات متحده امریکا مبنی بر تحریم سلیمان سویلو وزیر کشور و عبدالمحمید گول وزیر دادگستری ترکیه به دلیل ایفای نقش این دو در بازداشت اندرو برانسون کشیش آمریکایی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه 4 اوت نیز  در واکنش به اقدام آمریکا دستور بلوکه کردن اموال وزیران دادگستری و کشور آمریکا در کشورش را صادر کرد.
  آنکارا کشیش آمریکایی بازداشت شده را به فعالیت‌های «تروریستی» و جاسوسی متهم کرده است.
 به گزارش العربیه اردوغان در سخنرانی خود در آنکارا که از تلویزیون ترکیه پخش شد، گفت:«تا دیروز صبر کردیم. اما امروز دستوراتی دادم تا اگر دو وزیر دادگستری و کشور آمریکا در ترکیه دارایی‌هایی داشته باشند، بلوکه شود».
 رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه خواستار این نیست که روابط کشورش با ایالات متحده آمریکا به وضعیتی برسد که «همه از آن زیان ببینند» گفت:«نمی‌خواهیم در یک بازی طرف باشیم که همه در آن بازنده هستند».
 وی «گسترش و تعمیم اختلافات سیاسی و قضایی به بخش اقتصادی را برای دو طرف زیانبار» توصیف کرد.
وی در ادامه گفت:«ترکیه کشوری قانونگراست» و پیش از این نیز گفته بود که شخص او قادر به دخالت در روند محاکمه کشیش آمریکایی نیست.
 او همچنین افزود:« اگر کسانی بر این باور باشند که بتوانند با زبان تهدید و فشار و اعمال تحریم‌های احمقانه ترکیه را مجبور به عقب‌نشینی کنند، سخت در اشتباهند و بدانند که این کشور را نشناخته‌اند».
این اولین باری است که اردوغان به موضوع تحریم‌هایی پرداخت که آن را «ناسازگار با همکاری‌های استراتژیک» کشورش با آمریکا عنوان کرد.
 وی خطاب به اعضای حزب خود در آنکارا تحریم‌های آمریکا علیه مقامات کشورش را «تا حدود زیادی بی احترامی به ترکیه» دانست.
 تحریم‌های آمریکا که دارایی‌ها و اموال دو وزیر کشور و دادگستری ترکیه را هدف قرار می دهد در چارچوب فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای مقابله با نقض کنندگان حقوق بشر، به مورد اجرا گذاشته شده است.

هیچ نظری موجود نیست: