۱۳۹۷/۰۳/۲۹

آیا می‌دانستید اولین بازی تیم ملی ایران در برابر افغانستان برگزار شد؟ مطبوعات ایران باخت تیم ملی این کشور به افغانستان را تساوی گزارش کردند !!!


تیم ملی فوتبال ایران که اکنون یکی از شاخص‌ترین تیم‌های آسیا به شمار می‌رود و چند سالی است که به عنوان تیم نخست این قاره در رده‌بندی آسیا قرار دارد، اولین دیدار ملی خود را در سال 1319، یعنی 76 سال پیش، در برابر افغانستان برگزار کرد و در امجدیه تهران، یک بر صفر در برابر میهمان خود باخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در سال 1319 تیم ملی فوتبال افغانستان به دعوت ایران به تهران رفت و اولین بازی ملی 2 تیم در ورزشگاه تازه تاسیس امجدیه تهران برگزار شد.
بازی فوتبال در افغانستان پیش از ایران در سال 1302 شمسی و در زمان «امان الله خان» در مدرسه حبیبیه توسط آموزگاران خارجی در کابل پایتخت افغانستان رایج شد.

اولین تیم فوتبال افغانستان که همگی از شاگردان دبیرستان حبیبیه کابل بودند

اولین تیم فوتبال افغانستان که همگی از شاگردان دبیرستان حبیبیه کابل بودند، در قلعه حشمت خان کابل تمرین می‌کردند.
در سال 1319 شمسی تیم ملی فوتبال افغانستان به دعوت دولت ایران به تهران رفت و اولین بازی ملی این کشورها در ورزشگاه تازه تاسیس امجدیه تهران بر گزار کرد که نتیجه این بازی دوستانه با نتیجه یک بر صفر به سود افغانستان خاتمه پیدا کرد.
شکست تیم ایران در رفت و برگشت از تیم افغانستان


بازی تیم ملی فوتبال ایران با افغانستان نیز نخستین بازی دوستانه محسوب می‌شد و تیم ملی فوتبال ایران نیز تا آن زمان بازی خارجی انجام نداده بود و بازی با تیم فوتبال افغانستان اولین بازی خارجی این تیم محسوب می‌شد و تا 2 دهه بعد از این بازی اتفاق خاصی در فوتبال ایران نیفتاد اما در دهه شصت و هفتاد میلادی ایران توانست خود را به عنوان یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی مطرح کند.
چند ماه بعد از اولین بازی بین افغانستان و ایران، این بار دولت افغانستان از تیم ملی فوتبال ایران دعوت کرد تا برای یک بازی دوستانه به کابل سفر کند و ایران نیز به این دعوت پاسخ مثبت داد و نتیجه این بازی هم یک بر صفر به نفع افغانستان خاتمه پیدا کرد.
بازی تیم ایران مقابل تیم فوتبال افغانستان نیز نخستین بازی دوستانه این تیم محسوب می‌شود
سفر تیم ملی فوتبال ایران به افغانستان در سوم شهریور سال 1320، اولین سفر خارجی این تیم بود که این به همت مجتمع فوتبال ایران انجام شد.
اکثریت اعضای تیم ملی فوتبال که «حسین صدقیانی» مربی آنها بود از اهالی مشهد بودند.
بازی تیم ایران در افغانستان همزمان با جنگ دوم جهانی بود و بسیاری از فوتبالیست‌های مشهور ایرانی که نظامی هم بودند، به دلیل درگیری‌های مربوط به جنگ اجازه سفر با تیم ملی را پیدا نکردند.
مطبوعات ایران باخت تیم ملی را تساوی گزارش کردند
این بازی را یک داور و یک کمک داور از هند قضاوت می‌کردند و ایران با یک ضربه پنالتی مغلوب افغانستان شد.
هر چند که نتیجه این بازی در مطبوعات با تساوی بدون گل ثبت شده است در حالی که گزارش رسمی سفارت ایران در کابل برای مقامات وزارت خارجه ایران نشان می‌دهد تیم ملی در این بازی شکست خورده است.
پس از گذشت 76 سال از آن دو شکست، اکنون ایران یکی از سرشناس‌ترین تیم‌های آسیایی در فوتبال است در حالیکه افغانستان، حضور کم‌رنگی در این رشته دارد و تاکنون نتوانسته خود را در آسیا نیز نشان دهد.

هیچ نظری موجود نیست: