۱۳۹۷/۰۳/۰۳

کارشناس اسرائیلی: هدف نهایی ایالات متحده درگیری نظامی و تغییر رژیم در ایران است

military_052318.jpg
یک کارشناس اسرائیلی در امور ایران می گوید که هدف نهایی برنامه دوازده ماده ای که از جانب مایک پمپئو وزیر خارجه جدید ایالات متحده عرضه شد، در واقع به هدف ایجاد موقعیت‌هایی است که به سقوط حکومت کنونی ایران و تغییر رژیم بیانجامد.
دکتر "راز تسمِت" (Raz Tsimet) در مقاله ای تحلیلی که در روزنامه "ییسرائیل هیوم" انتشار یافت، این ارزیابی را ارائه کرد که دولت واشنگتن خود به خوبی می‌داند که رژیم ایران هیچ یک از مواد دوازده گانه مطرح شده را نخواهد پذیرفت و این امر ممکن است به نقطه درگیری نظامی برسد.
این کارشناس نوشت که مقامات دولت آمریکا این امید و انتظار را دارند که تحریم های بین المللی و به ویژه تحریم های آمریکایی، موجب ایجاد یک بحران مالی عمیق در حکومت شود و یک خیزش مردمی به دنبال آورد که موجب افتادن رژیم گردد.
پمپئو در سخنرانی خود، با آن که قاطعانه از حقوق مردم ایران دفاع کرد، ولی حرفی نزد که بتوان چنین استنباط کرد که او طرفدار تغییر رژیم است.
منشه امیر در یک ارزیابی نوشته بود که از سخنان پمپئو چنین برمی آید که اگر رژیم ایران به خواسته های ایالات متحده گردن نهد، دولت واشنگتن کاری به امور داخلی حکومت نخواهد داشت.
وزیر خارجه جدید ایالات متحده یک روز پس از سخنرانی خود گفت: «آنچه ما توقع داریم که رژیم ایران انجام دهد، امری دشواری نخواهد بود وانظار تحقق آن را داشتن، نمی تواند یک خیابافی تلقی شود. این سخنان در پاسخ به گفته های سخنگوی وزارت خارجه ایران بود که شرایط اعلام شده از جانب پمپئو و انتظارات او را "خیالبافی" توصیف کرده بود.
مایک پمپئو که با گروهی از خبرنگاران در ساختمان وزارت خارجه در واشنگتن سخن می‌گفت، از جمله اظهار داشت:«این که ما از رژیم ایران انتظار داریم که برنامه های موشکی را متوقف سازد و به سازمان های ترور پول و اسلحه نرساند، خیالبافی نیست، بلکه امری است که اجرای آن ساده است».
وزیر خارجه ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان خود، این دیدگاه خوش بینانه را بیان کرد که دیدگاه های آمریکا و اروپا درباره سیاستی که باید در قبال حکومت ایران اتخاذ شود، به هم نزدیک‌تر گردند. در حالی که ایالات متحده از برجام خارج شده و تحریم‌های شدیدتری را می خواهد از نو علیه رژیم ایران برقرار سازد، اورپائیان خواهان ماندن در برجام و مخالفت تحریم های دوباره هستند، گرچه تایید می کنند که برجام دارای نواقصی است که باید اصلاح شود.
سخنگوی کاخ سفید، خانم سارا ساندرز نیز به خبرنگاران گفت: «تحریم های بسیار شدیدی که پمپئو از آن ها سخن گفته، نشان سیاست‌های راهبردی ایالات متحده در برابر رژیم ایران است».
خانم ساندرز در توییتر خود نوشت: «آنانی که ادعا می کنند ایالات متحده هیچ سیاست راهبردی در برابر رژیم ایران ندارد، اشتباه می کنند، زیرا نکاتی که از زبان مایک پمپئو مطرح گردید، در واقع همان سیاست های استراتژیک ایالات متحده در برابر رژیم ایران است».
برحی تحلیلگران می‌گویند که در برابر این سیاست راهبردی ایالات متحده، رژیم ایران گزینه های زیادی در برابر خود ندارد و از این رو بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور حاضر شود با ایالات متحده وارد گفتگوهای پنهانی شود.
این گونه تماس های غیرعلنی بین نمایندگان دو کشور، تا کنون چند بار در سلطان نشین عُمان و دیگر نقاط برگزار شده است.

هیچ نظری موجود نیست: