۱۳۹۷/۰۱/۲۷

کاوه مدنی از ایران رفت و استعفا داد

رادیو زمانه ـ پس از انتشار تصاویری از کاوه مدنی، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در یک مهمانی توسط اصولگرایان مخالفان دولت، او که در خارج از کشور بود به ایران بازنگشت و از همان‌جا استعفا داد و استعفایش پذیرفته شد.
محمود صادقی نماینده‌ اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود این خبر را منتشر کرد و نوشت: «‏امروز از یک منبع موثق شنیدم ‎کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را ترک کرده است. همسر او نیز که ممنوع الخروج شده بود با رفع ممنوع الخروجی کشور را ترک کرد. درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور!»


 نیروهای مخالف دولت در جمهوری اسلامی به‌تازگی تصاویری از کاوه مدنی را در حال رقص در یک مهمانی منتشر کرده و نوشته بودند که این مهمانی در ساختمانی متعلق به ایران در مالزی برگزار شده است.
کاوه مدنی این موضوع را تکذیب کرده و نوشته بود تاکنون به مالزی سفر نکرده است. با این حال ظاهراً فشارها و مشکلات ایجادشده برای او مانع از ادامه فعالیت‌های محیط زیستی او در ایران شده‌اند، فعالیت‌هایی که او خود زمانی «سیاسی» نمی‌پنداشت.
خبر استعفای کاوه مدنی بازتاب گسترده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی داشت و گروه زیادی در این‌باره اظهار نظر کردند:


مدنی یک بار پیش از این نیز در بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شده بود. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ از دستگیری هفت «متهم به جاسوسی» خبر داده بود. دولت آبادی گفته بود «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند»

توییت کاوه مدنی پس از انتشار خبر رفتنش از ایران:


این هفت فعال محیط زیست از جمله کاووس سید امامی، اعضای مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بودند که خبر مرگ ناگهانی کاووس سید امامی در بازداشت بعد اعلام شد و اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت. بازداشت کاوه مدنی یک روز پس از اظهارات دادستان تهران رخ داد و بیشتر از یک روز نیز دوام نیاورد. مأموران اطلاعات سپاه پاسداران او را به دفتر کارش بردند تا هم با حضور آن‌ها پیامی درباره سلامتی‌اش را در صفحه اینستاگرامش منتشر کند و هم دفتر کار او مورد بازرسی قرار گیرد.
کاوه مدنی محقق محیط زیست و فارغ التحصیل در رشته مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن است. او در سال ۲۰۱۵ از سوی اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان و برجسته در علوم زمین برگزیده شد. پس از آن حضور بیشتری در رسانه‌های فارسی زبان داشت تا آنکه با تغییر رئیس سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم به معاونت این سازمان رسید.
کاوه مدنی درباره مواجهه با بحران آب در ایران ایده‌هایی را دنبال می‌کند که متفاوت با نظر محافظه‌کاران و مدیران دولتی ایران بوده. به عقیده او، بحران آب در ایران به «سندرم مأموریت هیدرولیکی» مبتلا شده است، سندرومی که تنها راه مدیریت منابع آب را در سدسازی و طرح‌های انتقال آب می‌داند. او اصلاح ساختار حکمرانی آب در ایران را یکی از مسائل جدی در حل بحران آب می‌داند و بر این نظر است که به جای خودکفایی و امنیت غذایی، ایران باید به تبادل غذا و انرژی و دیپلماسی روی بیاورد.
حضور کاوه مدنی در ایران این امیدواری را برانگیخته بود که گام‌هایی در جهت حل بحران آب در ایران برداشته شود. با این حال برخی از سایت‌های داخل کشور موافقت‌های ماه‌های اخیر سازمان محیط زیست ایران با طرح‌های انتقال آب را از جمله دلایل احتمالی استعفای مدنی دانسته‌‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: