۱۳۹۷/۰۲/۰۵

ترامپ: توافق هسته‌ای با ایران باید شامل عراق، سوریه و یمن نیز باشد

ترامپ: ایران تهدیدمان کند، بهایش را خواهد پرداخت
 
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه 24 آوریل 2018 تهدید کرد در صورتی که ایران آمریکا را تهدید کند، بهای این کار را خواهد پرداخت و خواستار آن شد تا در توافق جدید هسته‌ای با ایران شامل دخالت‌های ایران در عراق، سوریه و یمن شود.
رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون که سه‎شنبه برگزار شد، تاکید کرد: «ردپای ایران را در همه مشکلات منطقه می‌بینیم.»
ترامپ ضمن اشاره به اوضاع در سوریه چند بار تاکید کرد: «اجازه نخواهیم داد ایران به دریای مدیترانه دسترسی پیدا کند».
ترامپ گفت که دولتش، اشتباهات دولت پیشین را تکرار نمی‌کند و به اعمال فشار علیه ایران ادامه می‌دهد.
او در زمینه برجام نیز توضیح داد که توافق هسته‌ای با ایران باید شامل عراق، سوریه و یمن نیز باشد. او گفت توافق جدیدی براساس پایه‌های استوار انجام خواهد شد.
رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد که سربازانش را به زودی از سوریه فرا بخواند ولی او اینکار را بعد از انجام آنچه باید انجام شود خواهد کرد. ترامپ گفت که منطقه را برای فعالیت‌های ایران باز نخواهد گذاشت.
او تهدید کرد: «اگر ایران تهدیدمان کند، بهای این کار را خواهد پرداخت.»
حسن روحانی رئيس جمهوری ايران روز سه شنبه 24 آوریل ساعاتی پیش از نشست خبری مشترک ترامپ و مکرون، ضمن هشدار به ترامپ درباره عواقب خروج از توافق هسته‌ای گفته بود: «به کسانی که در کاخ سفید هستند می‌گویم که اگر به تعهدات خود پایبند نباشند با واکنش شدید ایران مواجه خواهند شد.»
روحانی با تاکید بر اینکه کشورش آمادگی مقابله با هرگونه تحریم احتمالی را دارد، گفت:«هر کسی به توافق خیانت کند باید بداند که با عواقب وخیم رویکرد خود مواجه می‌شود.»
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفته بود، اگر توافق هسته‌ای به هم زده شود سازمان انرژی اتمی ایران این آمادگی را دارد تا «اقداماتی غافلگیرکننده» انجام دهد.

هیچ نظری موجود نیست: