۱۳۹۶/۰۴/۲۹

زیباروی مندائی که دل از مسلمانان ربود + تصاویر

 
 
 
صابئین مندایی آغاز سال‌نو را در کرانه کارون جشن گرفتندآغاز سال نوی مندائی که در زبان مندایی به آن "دهوا ربا" به معنای عید بزرگ گفته می‌شود، پس از پایان 36 ساعت روزه روز آخر سال مندایی است. در روز آخر سال که به آن "کنشی وزهلی" به معنای روز اجتماع و پاکسازی" گفته می‌شود، مندائیان گردهم آمده و اتفاقات رخ داده در سال گذشته را بررسی و برای آغاز بهتر سال نو برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها در این روز با خدای خود عهد می‌بندند به دین و باوری که برای آنها در آئین مندایی ترسیم شده، وفادار مانده و از آن رو برنگردانند.
به باور مندائیان ارواح نورانی که وظیفه حمایت انسان از ارواح شیطانی را دارند و همچنین ارواحی که وظیفه حمایت از آب بر عهده آنهاست با غروب آفتاب روز کنشی وزهلی زمین را ترک کرده و به پیشگاه خداوند می‌روند تا نشان دهند وظیفه‌ای که بر دوش آنها بوده را به نحو احسن انجام داده‌اند. 36 ساعت بعد این ارواح به زمین بازگشته و مندائیان نیز همزمان با طلوع روز دوم سال نو، در ساحل رودها حاضر شده و عید دهوا ربا را جشن گرفته و مراسم غسل تعمید مندایی را انجام می‌دهند.
تعمید یکی از ارکان دین مندائی است، که صابئین مندائی به آن مصوتا می‌گویند و از ریشه کلمه صوا است، که در زبان عربی "صبا / صبأ" گفته می‌شود و لفظ "صبی" به معنی مندائی از آن گرفته شده است. به باور صابئین مندائی، در عالم نور، در آغاز فرشتگان تعمید شدند و پس از خلق حضرت آدم و همسرش حوا، فرشتگان آن را برای اولین انسان‌ها انجام می‌دادند و طریقه تعمید را به آدم و حوا آموزش دادند، به آنها تکلیف کردند که فرزندان خود را به همین طریق آموزش دهند.
 
 
 
 
 
 
 

۱ نظر:

Unknown گفت...

با درود به شما ،،، بسیار عالی .... موفق باشی