۱۳۹۴/۱۱/۲۱

گرشاد، اپلیکیشنی برای دور زدن گشت ارشاد

BBC : اپلیکیشن گرشاد که به تازگی فعالیتش را آغاز کرده است، راه حلی است برای شهروندان ایران تا "بدون روبرو شدن با گشت ارشاد" در شهر تردد کنند.
سایت گرشاد در صفحه نخست خود در مورد دلیل فعالیتش نوشته است: "چندی پیش، خشمگین از این همه ستم بی‌دلیل، به دنبال راه‌حلی گشتیم تا شاید راهی برای مقاومت عملی در برابر این حجم بی‌عدالتی بیابیم و به طور مسالمت‌آمیز و با حداقل ریسک، بخشی از آزادی‌مان را پس بگیریم. گرشاد راه‌ حلی بود که به ذهن ما رسید."
براساس اعلام این سایت، خروجی گرشاد نقشه شهرهای مختلف ایران است که با اطلاعاتی از آخرین نقاط حضور گشت ارشاد در لحظه به‌روز می‌شود. افراد با نگاه کردن به این نقشه می‌توانند مسیرهایی را انتخاب کنند که احتمال برخود با گشت ارشاد با آنها کمتر شود.
سایت گرشاد در مورد نحوه خدمات رسانی به کاربران خود نوشته است: "اطلاعات مکانی گشت‌ها توسط خود شهروندان گزارش می‌شود و دقت گرشاد به همکاری و دقت خود شما بستگی دارد."
"اگر در یک شهر تعداد زیادی از شهروندان از گرشاد استفاده کنند و گزارش کردن گشت‌ها را جدی بگیرند، گرشاد بسیار دقیق خواهد بود و اگر در شهر دیگری تنها افراد اندکی مکان گشت‌ها را گزارش کنند ممکن است گشت‌های زیادی در نقشه دیده نشود و افراد زیادی گرفتار مزاحمت‌های گشت 'امنیت اخلاقی' شوند. ما تمام تلاش‌مان را برای ارائه پشتیبانی مناسب می‌کنیم اما در نهایت این شما هستید که درباره موفقیت و شکست گرشاد تصمیم می‌گیرید."
گرشاد در حال حاضر فقط برای سیستم عامل اندروید آماده شده است.
نیما اکبرپور از کلیک فارسی می‌گوید: "اپلیکیشن هایی چون گرشاد بر پایه اطلاعات گردآوری شده از کاربران خدمات ارائه می‌دهند. در اپلیکیشن‌های مشابه می‌بینیم که کاربران روی نقشه درباره غذاخوری، وضعیت ترافیک یا اماکن مختلف بازخورد می‌دهند.
"مجموعه این بازخوردها راهنمای کاربران دیگر است. گرشاد هم از همین روش استفاده می‌کند. موفقیت چنین برنامه‌هایی بسته به تعدد کاربرانش است. هر چه افراد بیشتر از آن استفاده کنند و گزارش‌های بیشتری را ثبت کنند، کاربردی‌تر خواهد بود. از سوی دیگر این برنامه‌ها باید برای همه سیستم‌های عامل آماده شوند."
"در این مورد، علاوه بر اندروید باید برای سیستم عامل‌های دیگری چون آی او اس و ویندوز فون هم تولید شود تا سلیقه‌های مختلف پوشش داده شود و به موفقیت برسد".
استفاده از چنین اپلیکشن‌هایی در کشورهای دیگر نیز رایج است.
دو سال پیش که دانشجویان لندنی در اعتراض به گران شدن شهریه‌ها راهپیمایی کردند. پلیس تصمیم به بستن برخی از مسیرها و هدایت دانشجویان به محل‌های مشخصی کرد تا تظاهرات را کنترل کند. اما گروهی از دانشجویان به جای شرکت در تظاهرات در مخفیگاهی در لندن جمع شدند و برای تلفن‌های هوشمند اپلیکیشنی به نام (سوکی) ساختند.
هدف این اپلیکیشن جمع‌آوری پیام‌ها، توییت‌ها و عکس‌های تظاهرکنندگان از سراسر شهر و ارائه تصویر صحیحی از رویدادها و فرستادن دوباره اطلاعات به گروهی از تظاهرکنندگان بود که این اپ را در اختیار داشتند.
در واقع ابزارک سوکی قطب‌نمایی را در اختیار معترضان قرار می‌داد که به وسیله آن بهترین جهت را برای حرکت پیدا می‌کردند. اپلیکیشنی که با رنگ قرمز مسیر تله پلیس را نشان می‌داد. در نتیجه فردی که گیر افتاده بود، با دنبال کردن مسیر سبز راه فرار را پیدا می‌کرد.

هیچ نظری موجود نیست: