۱۳۹۳/۱۰/۲۴

بساط "حریم سلطان" در "کاخ سفید اردوغان"

روز گذشته استقبال بی نظیری از محمود عباس در کاخ ریاست جمهوری نوساز ترکیه انجام شد و برای نخستین بار از گارد احترام 16 نفره ای با لباس ها و زره های دوران عثمانی از محمود عباس استقبال شد.
استقبال بی سابقه رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در "کاخ سفید " ریاست جمهوری در آنکارا جنجال ساز شد.
  به گزارش عصر ایران، براساس مطالب منتشر شده در رسانه های ترکیه، روز گذشته استقبال بی نظیری از محمود عباس در کاخ ریاست جمهوری نوساز ترکیه انجام شد و برای نخستین بار از گارد احترام 16 نفره ای با لباس ها و زره های دوران عثمانی از محمود عباس استقبال شد.
16 سرباز گارد که روی پله های کاخ و پشت سر اردوغان و عباس ایستاده بودند لباس های زره به سبک دوران عثمانی بر تن داشته و شمشیری به دست داشتند.
این صحنه از استقبال در حالی است که در ماه های گذشته موضوع ساخت کاخ پرهزینه در کنار سیاست های دولت ترکیه برای رواج زبان و رسم الخط دوران عثمانی در ترکیه به موضوعی جنجالی تبدیل شده و احزاب مخالف حکومت این گونه سیاست ها را تلاش برای زدودن میراث لاییسیته بر جای مانده از مصطفی کمال ( موسس جمهوری ترکیه) و اسلامی و عثمانی سازی ترکیه می دانند.

 
 
 
بی بی سی در هم در این باره نوشت :انتشار تصویر این شانزده سرباز که در دو ردیف بر روی پلکان ایستاده بودند، واکنش بهت زده و گاهی تمسخرآمیز کاربران شبکه های اجتماعی را در ترکیه به همراه داشت.
  منابع رسمی در ترکیه گفته اند که این 16 سرباز نمادی از 16 حکومت مهم در تاریخ ترک تباران هستند که از امپراتوری هون ها در سده دوم قبل از میلاد تا حکومت های سلجوقیان و گورکانیان و در نهایت امپراتوری عثمانی را شامل می شود.
  به گزارش خبرگزاری آناتولی، این نخستین بار است که از این گارد در استقبال از رهبران خارجی استفاده شده است.  با این حال، بعضی از کاربران اردوغان را به تلاش برای زنده کردن خاطره شکوه و جلال دوران عثمانی متهم کردند.  قدری گورسل، روزنامه نگار شناخته شده ترکیه ای در توییتر نوشت:‌ "سیرک عثمانی در کاخ."
  گروهی دیگر دست به کار شدند و با دستکاری این تصویر با کمک نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، عکس بعضی از شخصیت های تخیلی فیلم ها را به آن اضافه کردند.

بعضی از کاربران شبکه های اجتماعی تصاویر دستکاری شده از این دیدار منتشر کردند
 
در یکی از تصاویر دستکاری شده، قهرمانان جنگ ستارگان در کنار اردوغان و مهمانش دیده می شوند. در عکسی دیگر، اردوغان در میان شخصیت های مجموعه ارباب حلقه ها قرار گرفته است.

 اردوغان برای استقبال از مهمانش از میان سربازان دوره های مختلف تاریخ ترک تباران از پله های کاخ پایین آمد
 
حواشی دیدار اردوغان با محمود عباس در کاخی رخ داد که افتتاحش در اکتبر گذشته با جنجال به همراه بود.  حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای ساخت این کاخ که ۱۱۵۰ اتاق دارد،‌ هزینه شده و اردوغان آن را نماد ترکیه جدیدی می داند که در حال بناست.اما مخالفان آن را تصویر حکومتی می دانند که آن را به حرکت به سوی خودکامگی متهم می کنند. 
آنها همچنین اردوغان را متهم می کنند که با بزرگ کردن جلوه های دوران عثمانی سعی در تضعیف دستاوردهای حکومت سکولار در ترکیه دارد.

هیچ نظری موجود نیست: