۱۳۹۳/۰۵/۲۶

رشد فعالیت راست‌گرایان افراطی آلمان در اینترنت

نتایج یک تحقیق تازه در آلمان نشان می‌دهد که گروه‌های نئونازی چگونه جوانان را در فضای مجازی به دام می‌اندازند؛ از برنامه‌ آشپزی گرفته تا پخش شیرینی و شعار توسط شخصیت عروسکی محبوب بچه‌ها.

 
یک هیولای عروسکی آبی‌رنگ، شخصیت محبوب میان بچه‌های آلمان که از یکی از برنامه‌های کودک می‌آید. بچه‌ها برای دیدن این هیولای دوست‌داشتنی سر و دست می‌شکنند. از ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ تا کنون ویدیویی در فضای وب می‌چرخد که در آن می‌توان بچه‌هایی را که در خیابانی در شهر هامبورگ دور این عروسک حلقه زده‌اند، مشاهده کرد. داستان از آنجا غم‌انگیز می‌شود که این عروسک در بین شکلات و کیک برگه‌هایی بین کودکان تقسیم می‌کند با پرسش‌ها و شعارهایی نژادپرستانه.
این ویدیو در وب‌سایتی منتشر شده‌ است که نام آن "ساخت آینده" است. وب‌سایتی که در نگاه اول معمولی به نظر می‌رسد‌؛ درست مثل شخصیت عروسکی داستان.
اما کسی که لباس عروسک را به تن کرده یک نئونازی است. در بخشی از این وب سایت آمده است: «شما کاری برای هویت و فرهنگ آلمان نمی‌کنید. شما دموکرات‌ها جوانان آلمانی را از همان ابتدا در مدارس با سیستم‌های آموزشی‌تان مسموم می‌کنید.» این متن اشاره به پلاکاردی با شعار "مدرسه بدون نژادپرستی بلکه با شهامت مدنی" است که در برخی مدارس آلمان آویخته شده است؛ پلاکاردی که جوانان را به رواداری و نژادپرستی- ستیزی دعوت می‌کند.

دنیای مجازی جولانگاه واقعیت تلخ نژادپرستان

راست‌گرایان افراطی در آلمان تلاش می‌کنند با تلطیف شعارها و استفاده از شخصیت‌های محبوب کارتونی و دنیای فیلم برای نوجوانان و جوانان عقاید نژادپرستانه خود را به آنها منتقل کنند. در این میان شبکه‌های اجتماعی نقش به سزایی در پیشبرد کمپین‌های نئونازی‌ها بازی می‌کنند.
روز سه شنبه (۱۲ اوت/۲۱ مرداد) وب‌سایت "حفاظت از جوانان" در آلمان گزارش سالیانه خود را در مورد فعالیت‌های راست‌گرایان افراطی در فضای وب منتشر کرد. نهاد "حفاظت از جوانان" سال ۱۹۹۷ به طور مشترک توسط ایالت‌های آلمان تاسیس شد و وظیفه‌اش زیر نظر گرفتن فضای مجازی برای یافتن محتوا و تبلیغات نژادپرستانه برای جذب جوانان است.
این نهاد هشدار می‌دهد: «اینترنت و فضای اجتماعی آن ابزاری است مهم در دست راست‌گرایان افراطی برای تاثیرگذاری بر روی جوانان با ایدئولوژی‌هایی که انسان‌های دیگر را تحقیر می‌کند.»
در گزارش این سازمان آمده است که تنها در سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ نوشته، ویدیو، عکس و وب‌سایت با محتوای نژادپرستانه و متعلق به جریان نئونازی در فضای اینترنت یافته‌ است. ۷۰ درصد از آنها در شبکه‌های مشهوری مانند فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر، تامبلر و VK.com که وب‌سایتی است روسی، پیدا شده‌اند.
به اعتقاد گردآورندگان این گزارش شمار سایت‌ها و تولیدات نژادپرستانه بیش از این رقم است چرا که «تنفر و نژادپرستی همیشه نه آشکارا بلکه اغلب به گونه‌ای حرفه‌ای به صورت غیرمستقیم و جانبی به کاربر عرضه می‌شود.

 تظاهرات هواداران وابسته به حزب دمکرات ملی آلمان بر ضد پناهجویان


این نهاد از این روش به عنوان "استراتژی راست‌گرایان افراطی برای جابازکردن در طبقه‌ی متوسط جامعه" یاد می‌کند.
سال ۲۰۱۱ روزنامه‌ای وابسته به حزب دموکرات ملی آلمان (NPD) نوشت: «پیش به سوی شبکه [اینترنت]. به طبقه‌های مختلف جامعه در فضای مجازی می‌توان دسترسی داشت. اینترنت به ما امکان دسترسی به شهروندانی را می‌دهد که در خیابان به آنها هیچ گونه دسترسی نداریم.»

استفاده از موضوع‌های حساس برای فروش ایدئولوژی

راست‌گرایان افراطی روی موضو‌ع‌هایی که توجه عموم جامعه را به خود جلب می‌کند، دست می‌گذارند. گروه "آلمان علیه سوءاستفاده از کودکان" در فیس‌بوک توجه بیش از ۴۱ هزار کاربر را به خود جلب کرده است. یکی از گردانندگان وب‌سایتی با نام "نه به نازی"، این راهکار را استراتژی هوشیارانه می‌نامد و می‌نویسد: «مسلم است که شهروندان علیه کودک‌آزاری هستند و این صفحه را "می‌پسندند". غافل از اینکه حزب دموکرات ملی آلمان پشت این صفحه است و هدف‌اش تبلیغ ایدئولوژی راست‌گرایان افراطی است».
تحقیقات تازه نشان می‌دهند که نئونازی‌ها با این روش‌ها مانند به راه انداختن صفحه‌هایی علیه کودک‌آزارها و دعوت به تجمع اعتراضی علیه آنها، به گروه بزرگی از شهروندان دست پیدا می‌کنند که تاکنون هیچ‌گاه علاقه‌ای به خواندن یا شنیدن تبلیغات نئونازی‌ها نداشته‌اند.
یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه نئونازی‌ها، موضوع پناهندگی در آلمان و متقاضیان پناهندگی در این کشور است. وب‌سایت "نه به نازی" صفحه‌های زیادی را در اینترنت رصد می‌کند که با شعارهایی مانند "سیل پناهندگان را متوقف کنید"، تلاش می‌کنند مردم را علیه پناهندگان بشورانند. صفحه‌هایی که گرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد متعلق به کاربران عادی است، اما حزب دموکرات ملی آلمان در پس آن نهان است.
اقلیت‌های روما و سینتی گروه‌های دیگری هستند که معمولا آماج تنفر راست‌گرایان افراطی هستند. نئونازی‌ها با استفاده از هشتگ‌های معروف در توییتر که در حقیقت علیه نژادپرستی ساخته شده‌اند، مانند #schauhin، عقاید نژادپرستانه خود را منتشر می‌کنند.
بر پایه‌ی تحقیقات تازه منتشر شده نهاد "حفاظت از جوانان" در آلمان، در محتواهای نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی معمولا تصاویری از یهودی‌ها، مسلمانان، سینتی‌ها و دگرباشان جنسی دیده می‌شود که بدون پرده‌پوشی به عنوان شهروندان درجه دو به تصویر کشیده می‌شوند.
در پژوهش تازه آمده است، راست‌گرایان افراطی که برای حضور در فضای مجازی از سرورهایی خارج از آلمان استفاده می‌کنند، خیال‌شان از بابت پیگردهای قانونی راحت است. بر پایه این تحقیقات ۶۷ درصد از موارد تخلف گزارش داده شده به فیس بوک و توییتر گرچه از این سایت‌ها پاک می‌شوند اما این روند کمی زمان‌بر است.
در پایان این گزارش آمده است، هنوز یک مورد تخلف با پیگیری‌های فراوان از فضای مجازی پاک نشده است که محتوای نژادپرستانه‌ی دیگری در شبکه ظهور می‌کند و به سرعت منتشر می‌شود. "هرچه نوشته و عکسی قبیح‌تر، امکان افزایش سرعت انتشار آن بیشتر".

هیچ نظری موجود نیست: