۱۳۹۳/۰۲/۱۷

آلمان به طور هدفمند به دنبال جذب دانشجویان خارجی است

شرکت‌های آلمانی هشدار می‌دهند کمبود تکنسین و پژوهشگر کارآمد در عرصه علوم طبیعی، در آینده پیامدهایی جدی به همراه خواهد داشت. راه انداختن کارزاری تبلیغاتی برای جذب دانشجویان خارجی در دستور کار قرار گرفته است. 

کمبود نیروی متخصص در آلمان در سال‌های اخیر به یکی از معضلات جدی جامعه بدل شده و کارشناسان نسبت به پیامدهایی هشدار می‌دهند که این موضوع در آینده برای این کشور به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر آلمان بنا بر آمار با کمبود ۵۰ هزار متخصص در رشته‌های ریاضی، انفورماتیک و علوم طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته ‌کارشناسان پر کردن این خلاء در آینده تنها از طریق فارغ‌التحصیلان آلمانی جبران نخواهد شد و نیاز به متخصصانی از خارج کشور قطعی خواهد بود.

به گزارش روزنامه "زوددویچه" کارفرمایان آلمانی و هنرستان‌های فنی این کشور هم اینک در نظر دارند تا با به راه انداختن کارزاری تبلیغاتی برای جذب دانشجویان خارجی تبلیغ کنند. آنها در همین راستا از تمامی ایالت‌ها خواسته‌اند تا از این کارزار تبلیغاتی حمایت کنند. این کارزار به صورت هدفمند در ۱۴۰ مدرسه آلمانی‌زبان در خارج از این کشور اجرا خواهد شد.

یکی از پیشنهادات مطرح شده، اختصاص بورسیه به دانشجویان خارجی و نیز ایجاد صندوقی است که کمک‌های مالی بخش‌‌های دولتی و خصوصی به آن ریخته شود.

طبق این گزارش از دانشگاه‌ها نیز خواسته خواهد شد تا ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان خارجی را بهبود ببخشند.

یکی از این راه‌ها ایجاد مراکزی ویژه دانشجویان خارجی در هر دانشگاه برای ترویج "فرهنگ خوشامدگویی" است. نهاد فدرال ضد تبعیض نژادی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که نتایج بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد، دانشجویان خارجی که در آلمان به سر می‌برند، اغلب با جامعه و فرهنگ این کشور خو نمی‌گیرند.

دست‌اندرکاران این طرح می‌گویند که این مراکز علاوه بر کمک به دانشجویان برای کنار آمدن با شرایط زندگی در آلمان، پس از فارغ‌التحصیلی نیز به آنان برای ورود به عرصه کاری کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که در این زمینه انجام گرفته، نشان می‌دهد یک چهارم دانشجویان خارجی پس از پایان تحصیلات در آلمان می‌مانند.

هیچ نظری موجود نیست: