۱۳۹۳/۰۲/۱۵

دماغ ایرانی؛ قبل از عمل، بعد از عمل

 

یک برآمدگی وسط صورت است که دو سوراخ دارد و عمل دم و باز دم را انجام می‌دهد. اما این همه‌ی ماجرا نیست. در ایران، این آخرین تعریفی است که از "دماغ" می‌توان انجام داد. برای بسیاری از جوانان در ایران داشتن بینی نازک، مدادی و سربالا مهم است. 

 

با قاطعیت نمی‌توان گفت رواج جراحی بینی بین جوانان در ایران، پدیده‌ای مثبت یا منفی است. از یک‌سو تلاش برای زیباتر شدن نشا‌نه‌ی مثبتی از تقویت هرچه بیشتر فردگرایی در جامعه ایران است، از سوی دیگر برخی جامعه‌شناسان پدیده انقلاب جراحی‌های بینی در ایران را نشانه‌ کم شدن اعتماد به نفس افراد جامعه می‌دانند.


 میزان جراحی بینی، چه مثبت یا منفی ارزیابی شود، ایران را پایتخت جراحی بینی در دنیا کرده است. سالانه حدود ۸۰ هزار جراحی بینی در ایران صورت می‌گیرد که این رقم هر سال بیشتر می‌شود. 

 

گفته می‌شود تعداد جراحی‌های بینی بطور میانگین در ایران ۷ برابر جراحی بینی در کشور آمریکاست.


 اخیرا عبدالحسن امامی رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران گفته ۷۰ درصد جراحی‌های بینی در ایران برای زیبایی است.


به دلیل سود بالایی که انجام عمل‌های زیبایی برای پزشکان دارد، امکان سواستفاده از جوانان متقاضی زیباتر شدن نیز در ایران بالاست.


عبدالحسن امامی رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران به جوانان توصیه کرده در انتخاب پزشکی که می‌خواهد بینی آن‌ها را به منظور زیبایی عمل کند دقت کنند.


و گفته: «متاسفانه انتخاب پزشک در کشور ما مشکل شده است. زیرا تبلیغات کاذب نیز افزایش یافته و این معضلی برای انتخاب پزشک ایجاد کرده است. متاسفانه برخی از پزشکان آلبوم‌هایی را برای خود تهیه کرده‌اند و عکس قبل و بعد از عمل افراد را در آن قرار می دهند که معمولا آن پزشک این جراحی‌ها را انجام نداده است و فرد به هنگام مراجعه فریب می‌خورد. به مردم توصیه می‌شود در انتخاب پزشک تحقیق کنند.»


 افزایش آمار عمل‌های جراحی به منظور زیبایی ویژه ایران نیست. 
 

در آلمان نیز سال به سال بر شمار کسانی که جراحی پلاستیک می‌کنند، افزوده می‌شود. در همین زمینه و در سال‌های اخیر کمیته‌ای در مجلس آلمان خواستار ممنوع کردن جراحی‌های زیبایی برای افراد زیر ۱۸ سال شده بود.

 

 آن‌طور که رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران گفته بینی ۳۰ درصد ایرانیان عیب دارد. او گفته: «چرا وقتی می‌توان بینی را اصلاح کرد این کار را نکرد؟».


رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران همچنین گفته که تنها ۲۵۰ جراح پلاستیک در ایران وجود دارد که حدود ۱۰۰ نفر آنان در تهران هستند و مابقی در مرکز استان‌ها هستند. با توجه به آمار بالای عمل‌های بینی که در ایران انجام می‌شود مشخص می‌شود بسیاری از جراحان اصلا متخصص این نوع جراحی‌های زیبایی نیستند ولی با این وجود این کار را انجام می‌دهند.


 بر این اساس یک پزشک برای اخذ دانشنامه‌ی بورد ، باید استانداردهای زیر را دارا باشد: یک - فارغ التحصیل یک دانشکده‌ی پزشکی تائید شده باشد. دو - پس از پایان دانشکده‌ی پزشکی ، حداقل چهار سال آموزش جراحی عمومی را گذرانده و پس از آن حداقل سه سال دوره‌ی دستیاری فوق تخصصی جراحی پلاستیک را گذرانده باشد. سه - در تمامی آزمون‌های کتبی و شفاهی مربوطه موفق شده باشد .
 

 رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران همچنین درباره غیرعلمی بودن دستگاه‌های کوچک‌کننده بینی که در ایران درباره آن بسیار تبلیغ می‌شود هشدار داده و گفته این دستگاه‌ها جنبه علمی ندارند.

 

در سایت "رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران" درباره اهمیت انتخاب پزشکی که قرار است جراحی بینی انجام دهد آمده که: «جراحی پلاستیک، خواه به منظور زیبائی یا با هدف بازسازی، نیازمند انتخاب‌های فراوانی است. نخستین و مهمترین آن‌ها، انتخاب یک جراح قابل اعتماد است. یکی از بهترین شاخص‌های آموزش یک پزشک، دارا بودن دانشنامه‌ی بورد است. از جراح خود در مورد داشتن دانشنامه‌ی بورد جراحی پلاستیک سوال نمائید.» 

هیچ نظری موجود نیست: