۱۳۹۲/۰۲/۳۱

ستاد انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران اسامی هشت نامزدی که از سوی شورای نگهبان تایید شده اند را اعلام کرد.
براساس اعلام رسانه های ایران، صلاحیت  سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد غرضی، محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی برای انتخابات ریاست جمهوری که ۲۴ خرداد برگزار می شود، تایید شد.
با این اعلام اسامی مشخص می شود که صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس جمهوری سابق ایران تایید نشده است.
همچنین شورای نگهبان، اسفندیار رحیم مشایی، از نزدیکان محمود احمدی نژاد را رد صلاحیت کرده است.
پیش از این ، سایت خبری
انتخاب نزدیک به هاشمی رفسنجانی خبر داده برخی «چهره های باسابقه و دلسوز» با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت هاشمی تماس گرفته اند و این مساله احتمال تایید صلاحیت او را «افزایش» داده است.
در گذشته سابقه داشته که بعد از اعلام رد صلاحیت ها توسط شورای نگهبان، آیت الله خامنه ای در نامه ای صلاحیت نامزدهای رد شده را تایید کند. آخرین بار این اتفاق در سال ۸۴ افتاد که صلاحیت مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده در دقایق آخر تایید شد.
هنوز هاشمی و رحیم مشایی واکنشی نشان نداده اند.
سایت های مخالفان دولت از ایجاد محدودیت هایی بر یکی از ستاد های اکبر هاشمی رفسنجانی در دوشنبه شب خبر دادند. همچنین
خبرگزاری ایرنا، ارگان خبری دولت احمدی نژاد از موج دستگیری حامیان احمدی نژاد خبر داده است.
  طرح جدید پلیس
پلیس تهران طرح جدیدی را با نام «برخورد با مزاحمین نوامیس، آلودگی صوتی و دور دور زدن» از دوشنبه شب در تهران آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادعا کرد این طرح به درخواست مکرر شهروندان تهرانی و در ادامه اجرای طرح امنیت اخلاقی اجرا می شود. در شب اول اجرای این طرح، حدود ۱۵۰ خودرو توقیف شد. 
مسولان پلیس تهران اعلام کرده اند این طرح تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت. سخت گیری پلیس با اعلام اسامی نامزد های نهایی انتخابات ریاست جمهوری همزمان شده است.
  نامه به رهبر برای صلاحیت هاشمی
یکی از نمایندگان مجلس خبرگان در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران، از او خواست که مانع حذف یکی نامزد برجسته انتخابات توسط شورای نگهبان شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محی‌الدین حائری شیرازی که از روحانیون نزدیک به آیت الله خامنه ای محسوب می شود در نامه خود، انتخابات را به مسابقه فوتبال استقلال و پرسپولیس تشبیه کرد و نوشت «حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می یابد که، افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند.»
با اینکه او از فرد خاصی نام نبرد اما به نظر می رسد اشاره آقای حائری شیرازی به رد صلاحیت احتمالی اکبر هاشمی رفسنجانی ست.
قرار است شورای نگهبان اسامی نامزد های نهایی انتخابات را اعلام کند. 
واکنش بروجردی به برکناری احتمالی وزیر کشور
علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شایعه برکناری وزیر کشور را در آستانه انتخابات تکذیب کرد.
به گزارش
سایت خبری انتخاب،  بروجردی افزود: «فکر نمی کنم رئیس جمهور در این خصوص بخواهد دست به اقدام غیرقانونی بزند.»
در روزهای گذشته برخی حامیان آیت الله خامنه ای هشدار داده بودند در صورت رد صلاحیت رحیم مشایی، احمدی نژاد اعتراض خواهد کرد وحتی شاید انتخابات را برگزار نکند.
هشدار رییس بسیج
محمدرضا نقدی فرمانده بسیج ایران گفت «کاندیداهای رد صلاحیت شده باید قانون را بپذیرند و از ایجاد تنش پرهیز کنند. به گفته آقای نقدی، «رد یا تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان طبق قانون است و باید قانون را بپذیریم، زیرا برای هر مسئله ای راه حل قانونی وجود دارد و از ایجاد تشنج باید پرهیز کنیم.»
نامزدها 
محمدرضا عارف، از نامزدهای انتخابات در یادداشتی در سایت شخصی اش نوشت «هر ایرانی شایسته سرپناهی است استوار، زیبا و آرامش بخش بنابراین مسکن باید محل آرامش خانواده باشد نه محور اصلی مشکلات.»
 
غلامعلی حداد عادل هم در دانشگاه شریف گفت «نظر رهبری بود که حتی الامکان در مورد موسوی و کروبی سخت گیری نشود.»علی مطهری، ستاد اصولگرایان همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی  را راه اندازی کرد.علیرضا زاکانی از نامزدهای انتخابات با ابراز تردید درباره اعلام صلاحیت خود، گفت: «اگر صلاحیتم از سوی شورای محترم نگهبان احراز نشد، خدا را شکر خواهم کرد.»

هیچ نظری موجود نیست: