۱۳۹۲/۰۲/۱۰

وزیر اطلاعات دولت خاتمی: نمی توانستیم احمدی‌نژاد را برای شهردار شدن تایید کنیم

آقای احمدی نژاد پس از دو سال تصدی شهرداری تهران، به ریاست جمهوری ایران رسید
علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی گفته است که محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۲ برای شهردار شدن به تایید وزارت اطلاعات نیاز داشت، اما "وزارت اطلاعات نمی‌توانست این کار را بکند."
آقای یونسی در کلیک مصاحبه با روزنامه شرق که امروز سه شنبه دهم اردیبهشت (۳۰ آوریل) منتشر شده، گفته است که وقتی قرار بود محمود احمدی نژاد شهردار تهران شود "مکرر مورد حمایت قرار گرفت. آقای [محمدرضا] باهنر که از چهره‌های معروف جناح راست است زمانی که من وزیر اطلاعات بودم، مکرر برای حمایت از احمدی‌نژاد جهت شهردار شدن کمک می‌خواست."
آقای باهنر که در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از مهمترین حامیان او در مجلس محسوب می شد، اکنون خود نامزد ریاست جمهوری شده و از صریح ترین منتقدان آقای احمدی نژاد است.
آقای باهنر سه‌بار علیه من مصاحبه کرد و یک‌بار گفت که در وزارت اطلاعات را باید گل گرفت که آقای احمدی‌نژاد را برای شهردار شدن تایید نمی‌کند، در حالی که ما ایشان را برای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته‌ایم چطور است که وزارت اطلاعات ایشان را تایید نمی‌کند"
وزیر اطلاعات دولت آقای خاتمی گفته "آقای باهنر سه‌ بار علیه من مصاحبه کرد و یک‌ بار گفت که در وزارت اطلاعات را باید گل گرفت که آقای احمدی‌نژاد را برای شهردار شدن تایید نمی‌کند، در حالی که ما ایشان را برای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته‌ایم چطور است که وزارت اطلاعات ایشان را تایید نمی‌کند."
محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۲ از سوی شورای شهر دوم تهران که در دست جناح تازه ای از اصولگرایان بود، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.
آقای احمدی نژاد دو سال پس از آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، به ریاست جمهوری ایران رسید.
آقای یونسی در توصیف نظر وزارت اطلاعات درباره شهردار شدن محمود احمدی نژاد گفته که "وزارت کشور صلاحیت ایشان را تایید کرد، اما ما چیزی مثبت یا منفی علیه ایشان ندادیم... ما هیچ اظهارنظری نکردیم. وقتی به‌طور معمول جوابی صادر نشود، حکم صادر می‌شود که همین اتفاق هم افتاد و وزارت کشور صادر کرد."
به گفته آقای یونسی، تصدی آقای احمدی نژاد بر شهرداری تهران به دلیل اینکه وزارت اطلاعات با آن مخالفت نکرد، قانونی بوده است.
او گفته "ما مخالفت نکردیم و قضیه را در حقیقت مسکوت گذاشتیم. غیر از آقای باهنر خیلی‌های دیگر از سران اصولگرا که الان با آقای احمدی‌نژاد شدیدا درگیری دارند تماس گرفتند و خواستار تایید صلاحیت ایشان شدند خیلی‌ها که الان به صورت غیرمعمول به او حمله می‌کنند و همه آن روش‌هایی که اصولگرایان و در راس آنها آقای احمدی‌نژاد علیه رقبایشان به‌کار می‌برد الان همه آن روش‌ها علیه خود آقای احمدی‌نژاد به‌کار می‌رود."

انتقاد از نامزدی چهره های نظامی و امنیتی برای ریاست جمهوری

وزیر اطلاعات پیشین ایران گفته که خودش در انتخابات سال ۱۳۷۶ به علی اکبر ناطق نوری، رقیب محمد خاتمی رای داده، اما سپس از علاقمندان آقای خاتمی شده است.پس از قتل های زنجیره ای و افشای نقش "عناصر خودسر وزارت اطلاعات" در قتل ها، قربانعلی دری نجف آبادی از وزارت اطلاعات کناره گیری کرد و جای خود را به آقای یونسی داد.
یکی از جفاهایی که ما به امام کردیم نادیده گرفتن وصیت ایشان بود که نظامی‌ها، اعضای وزارت اطلاعات، ارتشی‌ها و نیروهای انتظامی مطلقا نباید وارد کار سیاسی شوند که گاهی نادیده گرفته شد و ضررش را هم دیدیم و خیلی از مشکلات ما این است که اینقدر این مساله پیش رفت تا یک مقام نظامی ارشد اعلام کرد مهندسی انتخابات جزو وظایف ذاتی ماست"
او در این گفت و گو از ورود نامزدهایی باسابقه نظامی و امنیتی انتقاد کرده و گفته که این اقدام خلاف وصیت آیت الله روح الله خمینی موسس جمهوری اسلامی است.
آقای یونسی گفته "یکی از جفاهایی که ما به امام کردیم نادیده گرفتن وصیت ایشان بود که نظامی‌ها، اعضای وزارت اطلاعات، ارتشی‌ها و نیروهای انتظامی مطلقا نباید وارد کار سیاسی شوند که گاهی نادیده گرفته شد و ضررش را هم دیدیم و خیلی از مشکلات ما این است که اینقدر این مساله پیش رفت تا یک مقام نظامی ارشد اعلام کرد که مهندسی انتخابات جزو وظایف ذاتی ماست که خوشبختانه بعدا اصلاح شد."
او گفته "اگر یک نظامی یا مقام امنیتی از سمت خود فاصله گرفته باشد، محدودیتی برای او نیست و یک شهروند عادی است که می‌تواند در انتخابات شرکت کند و حق اوست، اما حالا اینکه مردم ممکن است به یک مقام نظامی یا امنیتی سابق رای دهند یا ندهند به عملکرد او برمی‌گردد. شاید مردم به‌راحتی نتوانند به یک مقام سابق امنیتی یا نظامی اعتماد کنند، این واقعیت است."
انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۴ خرداد برگزار و طی آن جانشین محمود احمدی نژاد انتخاب شود.
علی فلاحیان وزیر پیشین اطلاعات، مصطفی پورمحمدی و محمد شریعتمداری هر دو از معاونان اسبق وزارت اطلاعات، محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران و محمدباقر قالیباف فرمانده پیشین نیروی انتظامی از جمله افرادی با پیشنیه امنیتی و نظامی هستند که برای حضور در رقابت های انتخاباتی اعلام نامزدی و آمادگی کردند.

هیچ نظری موجود نیست: