۱۳۹۱/۱۰/۱۹

لغو 'اغلب پروازها' در ایران به دلیل توقف عرضه سوخت به شرکت‌های بدهکار

اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد نشان می‌دهد که بسیاری از پروازها امروز در ایران لغو شده‌اند
 
عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، می‌گوید از آنجا که وزارت نفت به هواپیماهای شرکت‌های بدهکار سوخت عرضه نکرده، اغلب پروازها امروز لغو شده و تنها شرکت ایران‌ایر توانسته پروازهای امروز خود را انجام دهد.
آقای موسوی گفته: "روز گذشته نامه‌ای از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دست ایرلاین‌ها (شرکت های هواپیمایی) رسید مبنی بر اینکه سوخت رسانی به ایرلاین‌های بدهکار، نقدی انجام می‌شود."
به گفته او، به همین دلیل عرضه سوخت به هواپیماهای این شرکت‌ها از ساعت ٩ صبح امروز قطع و پروازهایشان لغو شدند.
جلیل سالاری، معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفته است که بدهی شرکت‌های هواپیمایی چیزی حدود ٤٦٠ میلیارد تومان است، مبلغی که آقای موسوی آن را تکذیب می‌کند.
روابط عمومی شرکت آسمان به خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که این شرکت بدهی خود را در قالب چکی به شرکت پالایش و پخش پرداخت کرده، اما شرکت پالایش و پخش با رد چک، خواهان تسویه نقدی بدهی شده است.
پرداخت نقدی پول سوخت توسط خلبان
با حذف سوبسیدها قیمت بنزین عرضه‌شده به هواپیمایی‌های ایران از لیتری ١٠٠ تومان به ٤٠٠ و سپس به ۱۱٤۳ تومان رسیده است.
لغو پروازها باعث سرگردانی مسافران شده
شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند که نمی‌توانند بدهی خود را یکباره تسویه کنند.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در آذرماه تهدید کرده بود که اگر شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را نپردازند، عرضه سوخت به آنها قطع خواهد شد.
یکی از مسافران پرواز کرمان-تهران به خبرگزاری مهر گفته است: "به ما گفته‌اند که باید خلبان به صورت نقدی پول سوخت هواپیما را پرداخت کند و به دلیل عدم وجود وجه نقد، امکان پرداخت نقدی پرواز نیز وجود ندارد."
صنایع و بخش‌های مختلف فعال در اقتصاد ایران در چند ماهه اخیر با مشکلاتی جدی روبرو شده‌اند.
تحریم‌های یک جانبه‌ای که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تحت فشار قرار دادن ایران علیه نظام بانکی و مالی و صنعت نفت ایران وضع کرده‌اند، حذف سوبسیدها توسط دولت محمود احمدی‌نژاد و خصوصی‌سازی در قالب فرمان اصل ۴۴ آیت‌الله علی خامنه‌ای، از جمله دلایلی هستند که کارشناسان مختلف برای مشکلات کنونی اقتصاد ایران برمی‌شمرند.

هیچ نظری موجود نیست: