۱۳۹۱/۱۰/۲۱

گروگان‌های ربوده شده ایرانی در دمشق آزاد شده اند.

شهروندان ربوده شده ایرانیروز چهارشنبه، ۲۰ دی (۹ ژانویه)، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از بلند یلدیریم، رئیس بنیاد خیریه آی‌اچ‌اچ ترکیه گزارش کرد که چهل و هشت شهروند ایرانی ربوده شده توسط مخالفان مسلح حکومت سوریه با دو هزار و یکصد و سی نفر زندانی در این کشور مبادله می‌شوند.
بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، سفارت ایران در دمشق نیز آزادی زائران ربوده شده ایرانی را تایید کرده و تصاویری از این افراد پس از آزادی در برخی رسانه های داخلی ایران منتشر شده است.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از آقای یلدیریم گفته است که اکثر کسانی که از زندان های سوریه آزاد می شوند اهل سوریه هستند اما تعدادی از شهروندان کشورهای دیگر نیز در میان آنها هستند. گفته می شود که حدود هفتاد تن از زندانیان آزاد شده، زن هستند.
در ماه اوت سال گذشته (مرداد ماه سال جاری) سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق تایید کرد که چهل و هشت زائر ایرانی که با اتوبوس از محله زینبیه عازم فرودگاه دمشق بودند، توسط افراد مسلح ربوده شده اند.
در هفته های بعد، گروهی از مخالفان مسلح حکومت سوریه با انتشار تصاویر ویدیوئی ربوده شدگان، این افراد را اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی معرفی کردند که برای کمک به نیروهای دولتی سوریه در سرکوب معترضان به این کشور اعزام شده بودند.
مقامات جمهوری اسلامی این اظهارات را تکذیب کرده و همواره تاکید داشته اند که این چهل و هشت نفر شهروندان عادی ایرانی بوده اند که در جریان زیارت اماکن مذهبی در سوریه، به گروگان گرفته شدند.
ربایندگان در مواردی خواسته هایی مانند توقف حمایت ایران از حکومت سوریه را مطرح و تهدید کردند که در صورت برآورده نشدن خواست هایشان، گروگان ها را به قتل خواهند رساند.
دولت ایران از معدود حامیان منطقه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است و مخالفان آقای اسد جمهوری اسلامی را به کمک مالی، نظامی و امنیتی به حکومت سوریه و دست داشتن در کشتار مخالفان متهم کرده اند.
حمله به شهروندان ایرانی
در طول بحران سیاسی دو ساله در سوریه، شهروندان ایرانی در سفر به سوریه هدف حملاتی قرار گرفته اند و برخی مقامات جمهوری اسلامی سفر ایرانیان به سوریه را خطرناک دانسته اند.
روز گذشته، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت که تمامی چهل و هشت ایرانی ربوده شده در سوریه سالم هستند و ابراز امیدواری کرد که با تلاش دولت جمهوری اسلامی، این افراد آزاد شوند.
بلند ایلدیریم
رئیس بنیاد آی‌اچ‌ اچ گفته است به تلاش برای آزادی غیر نظامیان در سوریه ادامه می دهد
رئیس بنیاد آی‌اچ‌اچ که در دمشق به سر می‌برد، گفته است که توافق در این زمینه با میانجیگری دولت های قطر و ترکیه به دست آمد و این مبادله را "پیروزی دیپلماسی بشردوستانه" توصیف کرده است.
وی گفته است که "تلاش برای مبادله زندانیان دولت سوریه با گروگان های ایرانی مدت‌ها پیش از این آغاز شد و تا روز چهارشنبه به طول انجامید."
به گزارش آناتولی، آقای یلدیریم افزوده است که به تلاش خود برای آزادی سایر زندانیان غیرنظامی در سوریه ادامه می دهد و در نظر دارد کار خود را با اقدام برای آزادی بشار القدومی، روزنامه نگار فلسطینی، آغاز کند.
مدیر این بنیاد خیریه گفته است که در صدد یافتن محل نگهداری بشار القدومی است و از تمام کسانی که از محل او آگاهی دارند کمک خواسته است.
"بنیاد حقوق بشر و آزادی و کمک های بشردوستانه" یا آی‌اچ‌اچ یک سازمان غیردولتی ترکیه و دارای گرایش‌های اسلامی است که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و کار خود را با کمک به مسلمانان بوسنی آغاز کرد.
این سازمان در عملیات بشردوستانه و کمک رسانی در نقاط مختلف جهان فعالیت داشته و در سال ۲۰۱۱ از اعزام کاروان کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به نوار غزه حمایت کرد.
بنیاد آی‌اچ‌اچ در تعدادی از کشورهای جهان فعالیت دارد اما دولت اسرائیل آن را به حمایت از عملیات خشونت آمیز و ارتباط با جنبش حماس متهم کرده و به این سازمان اجازه فعالیت در خاک اسرائیل را نداده است.

هیچ نظری موجود نیست: