۱۳۹۱/۰۶/۲۲

گلشیفته فراهانی: هدف خاصی برای انداختن عکس عریان نداشتم

 
گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی که در خارج از ایران مشغول به بازیگری است، در گفت و گویی با بی بی سی فارسی گفت که از هدف و انگیزه خاصی از عکس عریانی که انداخته بود، نداشته و نمی خواسته "پرچم دار" موضوع خاصی باشد.
خانم فراهانی تاکید کرد: "تمام زیبایی آن داستان این بود که مخالفان و موافقان حرکت من پاسخ همدیگر را دادند و داستان تمام شد."
اوایل سال جاری میلادی انتشار عکس برهنه ای از گلشیفته فراهانی در وبسایت مجله فرانسوی فیگارو و در پی آن، انتشارش در شبکه های اجتماعی، کلیک واکنش های گوناگونی در داخل و خارج از ایران برانگیخت.
این عکس جزو مجموعه ای بود که ژان موندینو، عکاس سرشناس فرانسوی، از شانزده بازیگر جوانی که نامشان برای نامزدی بخش بهترین "بازیگر مستعد" جوایز سینمایی سزار مطرح شد، گرفت.
گلشیفته فراهانی ماه ها در باره این عکس جنجال برانگیز و انگیزه اش از گرفتن آن سکوت کرده بود.
تصویری از گلشیفته فراهانی در فیلمی که آکادمی سزار بر روی سایت یوتیوب گذاشته است
او به بی بی سی گفت: "یاد گرفته ام در رابطه با این گونه مسائل بیننده و خواننده باشم، چون بعضی از موضوع ها مانند آتشی هستند که اگر چوبی به آن اضافه نشود، خود به خود خاموش می شوند."
بسیاری حرکت فراهانی را پیامی سیاسی و اعتراض مدنی برشمردند. اما او داشتن هر گونه انگیزه سیاسی برای انداختن این عکس را رد می کند.
او گفت: "متاسفانه در ایران بر هر حرکتی مهر سیاسی می زنند، ولی خیلی از مسائل نه ربطی به سیاست دارند و نه حرکت سیاسی هستند. فقط داستان های ساده ای هستند که در زندگی اتفاق می افتند."
واکنش های مثبت و منفی به انتشار این عکس بسیار چشمگیر بود و برای هفته ها ادامه داشت.
در بسیاری از این نظرات، کاربران ضمن دفاع از عمل گلشیفته فراهانی، کار او را شجاعانه خواندند و حتی عده ای "تابو شکنی" او را با اقدام علیا ماجده المهدی، دانشجوی مصری مقایسه کردند که به منظور دفاع از آزادی بیان و اعتراض به سانسور عکس‌های برهنه خود را در اینترنت منتشر کرد.
در مقابل مخالفان، برهنه شدن گلشیفته فراهانی در مقابل دوربین را عملی مذموم بر شمردند و آن را مغایر با ارزش‌های یک زن دانستند.
"زمانی من در ایران زندگی و کار می کردم، هیچگاه قانون شکنی نکردم و بازیگر بی سر و صدایی بودم. ولی نخواستند که آنجا کار کنم. باید تصمیم می گرفتم آنجا بمانم و کار نکنم یا خارج شوم و کار کنم"
او در این باره به بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی گفت: "من با این موج آشنا هستم که می آید و بعد می رود و اتفاق خوبی که می افتد این است که میزگردی بین افراد مختلفی برگزار می شود و بسیاری از پاسخ ها داده می شود." وی می گوید بحث درباره عکس برای او نیز جالب بوده و او هم مانند یک خواننده واکنش ها را دنبال می کرده است.
گلشیفته فراهانی در پاسخ به این سئوال که آیا هنگام قرار گرفتن در رو به روی دوربین انتظار داشته که آن عکس این چنین بحث برانگیز باشد، گفت که قرار نبود که آن عکس در آن سطح وسیع منتشر شود و چنین انتظاری نداشته است. او گفت که واکنش مردم در ابتدا برای او شوک عظیمی بود.
گلشیفته فراهانی که این روزها با فیلم سنگ صبور ساخته عتیق رحمیی، کارگردان افغان مقیم فرانسه در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فیلم تورنتو حضور دارد، درباره نقشی که او در این فیلم بازی کرده می گوید که این نقش آنقدر جذاب است که هر بازیگر زنی دوست دارد که آن را بازی کند.
این فیلم بر اساس رمان سنگ صبور نوشته خود آقای رحیمی ساخته شده است.
گلشیفته فراهانی که در سال ۱۳۷۶ در ۱۴ سالگی با فیلم درخت گلابی ساخته داریوش مهرجویی وارد دنیای بازیگری شد، آخرین بار در فیلم درباره الی ساخته اصغر فرهادی در ایران مقابل دوربین رفت.
سنگ صبور براساس رمانی نوشته خود عتیق رحیمی ساخته شده است
او در سال ۲۰۰۸ با نقش آفرینی در فیلم مجموعه دروغ ها ساخته ریدلی اسکات، ضمن بازی در مقابل لئوناردو دی کاپریو، نخستین حضور خود را در فیلمی هالیوودی تجربه کرد، فیلمی که دلیل دیگری شد که نتواند به ایران باز گردد.
فراهانی درباره خروجش از ایران و فعالیت در خارج از کشور گفت: "زمانی ناهنجارهایی در جامعه ای وجود دارد که این ناهنجارها مطلق نیستند و زمان های مختلف قابل تغییرند. زمانی من در ایران زندگی و کار می کردم، هیچگاه قانون شکنی نکردم و بازیگر بی سر و صدایی بودم. ولی نخواستند که آنجا کار کنم. باید تصمیم می گرفتم آنجا بمانم و کار نکنم یا خارج شوم و کار کنم."
محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اول محمود احمدی نژاد، در واکنشی تلویحی به بازی گلشیفته فراهانی در فیلم مجموعه دروغ ها گفته بود کسی که قانون را زیر پا بگذارد، خود نیز زیر پا گذاشته می شود.
ظاهرا حساسیت مقام های ایرانی به این دلیل بود که فراهانی بدون پوشش اسلامی در این فیلم و همین طور در جشنواره های سینمایی خارج از ایران ظاهر شده بود.
گلشیفته فراهانی در سال ۱۳۶۲ در تهران متولد شده است. پدر او بهزاد فراهانی از بازیگران شناخته شده‌ سینما و تئاتر است. خواهر بزرگتر او شقایق فراهانی نیز بازیگر سینماست.
زمانه، بوتیک، اشک سرما، به نام پدر، میم مثل مادر و خورش مرغ و آلو از دیگر فیلم های اوست.

هیچ نظری موجود نیست: