۱۳۹۰/۱۲/۲۵

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ماند

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران با صدور حکمی اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقاء و اعضای دوره جدید این مجمع را معرفی کرد.
بر اساس تصمیم رهبر ایران، میرحسین موسوی، محمد امامی کاشانی، محمد ری شهری، محمد رضا توسلی، بیژن نامدار زنگنه و محمد هاشمی (برادر آقای هاشمی رفسنجانی) در دوره جدید در مجمع حضور ندارند.
به جای آنها، محمود هاشمی شاهرودی، محمود محمدی عراقی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمدحسین صفار هرندی، حسین محمدی، صادق واعظ زاده و احمد وحیدی به عضویت این مجمع در آمده اند.
علاوه بر این، دبیر شورایعالی امنیت ملی هم به عنوان شخصیت حقوقی به اعضای مجمع افزوده شده است.
آیت الله خامنه ای در حالی آقای هاشمی رفسنجانی را در سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقا کرده است که او و اعضای خانواده اش در سال های اخیر به شدت مورد انتقاد هواداران رهبر ایران قرار داشته اند.
مهدی و فائزه هاشمی، فرزندان آقای هاشمی رفسنجانی به اتهاماتی چون دست داشتن در ناآرامی های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و تبلیغ علیه نظام رسما تحت پیگرد قضایی قرار دارند.
خود آقای هاشمی رفسنجانی هم به دلیل نوشتن نامه سرگشاده انتقادی به آیت الله خامنه ای در آستانه انتخابات مذکور و حمایت ضمنی از معترضان انتخاباتی مورد انتقاد بوده است.
در میان کسانی که از عضویت مجمع تشخیص مصلحت کنار گذاشته شده اند، میرحسین موسوی، یکی از رهبران سرشناس مخالفان دولت ایران است و در حال حضار به همراه همسرش در حبس خانگی به سر می برد.
او در زمان تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط آیت الله روح الله خمینی در سال ۱۳۶۶، به عنوان نخست وزیر وقت به عضویت این مجمع منصوب شد و تا کنون رسما عضو آن بوده است.
آقای امامی کاشانی هم که به عنوان فقیه شورای نگهبان به عضویت نخستین دوره مجمع منصوب شده بود، در تمام ادوار پیشین حاضر بوده است.
محمد ری شهری، بیژن نامدار زنگنه، محمد هاشمی و محمدرضا توسلی از دوره سوم مجمع (سال ۱۳۷۵) در آن حضور داشتند.
آقای توسلی که از اعضای دفتر آیت الله خمینی بود، در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ و در حالیکه در یکی از جلسات مجمع در اعتراض به توهین به نوه آیت الله خمینی سخنرانی می کرد، دچار عارضه قلبی شد و درگذشت.
اعضای تازه
در میان اعضای تازه، محمود هاشمی شاهرودی در گذشته به عنوان رئیس قوه قضائیه عضو مجمع تشخیص مصلحت بوده است، اما اکنون به عنوان شخص حقیقی به عضویت منصوب می شود.
همچنین محمدحسین صفار هرندی (وزیر پیشین ارشاد و مشاور فعلی فرمانده کل سپاه) و احمد وحیدی (وزیر دفاع) در گذشته در مواردی که موضوع بحث مجمع به وظایف وزارتخانه متبوع آنها مربوط بوده است به جلسات مجمع دعوت شده اند.
غلامرضا مصباحی مقدم در زمان ریاستش بر کمیسیون اقتصادی مجلس ایران به جلساتی که موضوع آنها بحث های اقتصادی بوده است و محمود محمدی عراقی به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی در موارد مربوط به کار این سازمان ها به جلسات مجمع دعوت شده اند.
صادق واعظ زاده عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی است و در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، مدتی معاون علمی او و رئیس بنیاد ملی نخبگان بود.
آیت الله خامنه ای در خرداد ماه امسال او را به ریاست شورایعالی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و ریاست مرکزی به همین نام منصوب کرد.
حسین محمدی هم که در دوران ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیمای ایران معاون سیاسی او بود، اکنون از اعضای دفتر رهبر ایران و هماهنگ کننده امور فرهنگی آن است.

هیچ نظری موجود نیست: