۱۳۹۰/۱۲/۲۶

سویفت خدمات خود به بانک‌های ایرانی را متوقف می‌کند

سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سویفت) گفته است که از روز شنبه، ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) در ادامه تحریم‌های علیه ایران، بانک‌های ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم می کند.
این تصمیم منجر خواهد شد که تقریبا دیگر نقل و انتقالات پولی بانکهای ایرانی با خارج از کشور از راه های رسمی غیر ممکن شود.
قطع خدمات سویفت برای بانکهای ایرانی علاوه بر اینکه تاثیر بزرگی بر صنعت نفت ایران خواهد گذاشت، زندگی ایرانیان خارج از کشور که به ایران پول می فرستند و یا برای شان پول فرستاده می شود را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تصمیم سویفت در پی اعلام اعمال تحریم های بیشتر از سوی کشورهای اروپایی علیه از ایران به منظور تحت فشار دادن ایران برای شفاف سازی برنامه های اتمی اش، اتخاذ شده است.
ماه گذشته این سازمان اعلام کرده بود که آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های ایرانی را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.
اتحادیه اروپا در هفته پایانی ژانویه سال جاری اعلام کرد که در چارچوب افزایش فشارها بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند که اعمال محدودیت در تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران از جمله این تحریم‌ها است.
سویفت کد چیست؟
سویفت مخفف اصطلاح انگلیسی Society For Worldwide Interbank Financial Telecopmmunication است که یک موسسه مالی بین‌المللی به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین عوامل اتصال شبکه نقل و انتقالات ارزی جهان است.
سویفت ارائه‌دهنده خدمات به موسسه‌های مالی نیز هست و بیشتر مشتریان این نهاد از شبکه سویفت‌نت و کدهای شناسه بانکی ایزو ۹۳۶۲ استفاده می‌کنند. این کدها تحت عنوان سویفت‌کد شناخته می‌شوند.
انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی با ارائه شماره حساب بانکی، نام بانک و سویفت‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سویفت‌کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان غیرممکن است.
آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می کند که در صدد دستیابی به سلاح های هسته ای است؛ اتهامی که همواره از سوی ایران رده شده است.
سویفت یک سازمان بلژیکی متعلق به بانک های بزرگ بین المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه داری آمریکا و بانک های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.
قرار است سویفت خدمات خود را برای بانکهای ایرانی از ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت گرینویچ متوقف کند.
هفته گذشته ایران موافقت کرد که مذاکرات خود را با گروه ۱+۵ بر سر برنامه های هسته ای اش از سر گیرد. با این حال هنوز زمان و مکانی برای این مذاکرات تعیین نشده است.
مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که با توقف خدمات سویفت برای بانک های ایرانی "دیگر هیچ بانک خارجی تمایل نخواهد داشت که پولی از ایران بگیرد و یا پولی در حساب این کشور بریزد."
به گفته او "فقط ۴۰ بانک و موسسه مالی ایران دارای کد سویفت ‌هستند، ولی در عین حال، بیش از ۸۹ درصد از تجارت خارجی ایران در ماه دسامبر توسط همین ۴۰ نهاد مالی انجام شده است."
در همین حال بیشتر صرافی های امارات عربی متحده که یکی از شرکای تجاری اصلی ایران محسوب می شود، در چند هفته گذشته از تبدیل ریال به ارزهای دیگر خودداری کرده اند.
آمریکا نیز پیش از این تحریم‌هایی را برای مبادلات مالی با شبکه بانکی ایران از جمله بانک مرکزی این کشور تصویب کرده است. بخش عمده ای از عواید حاصل از فروش نفت ایران از طریق بانک مرکزی این کشور انجام می گیرد.
طلا در ازای نفت
قطع خدمات سویفت برای بانکهای ایرانی تاثیر بزرگی بر صنعت نفت ایران خواهد گذاشت
با این حال هند و چین گفته اند که همچنان از ایران نفت وارد خواهند کرد، اما تنها راه باقیمانده این خواهد بود که در ازای خرید نفت، به ایران طلا بدهند.
مرتضی معصوم زاده، بازرگان ایرانی و عضو کمیته اجرایی شورای بازرگانی ایران در دوبی به خبرگزاری رویترز گفته است که با این تصمیم سویفت عملا تجارت با ایران غیر ممکن می شود.
آقای معصوم زاده گفت: "اگر بانکهای ایرانی نتوانند با بانک های جهان تبادلات مالی داشته باشند، منجر به سقوط بسیاری از بانک ها و تجارت های ایران خواهد شد."
لاتزارو کامپوس، مدیرعامل سویفت گفته است: "قطع ارتباط با بانکهای عملی غیرعادی و بی سابقه برای سویفت است و این تصمیم مستقیما با اقدامات بین المللی تشدید تحریم ها علیه ایران مرتبط است."
در همین چارچوب ژاپنی ها بانک تجاری متفق کرده. کنسرسیوم بانکی چینی، تامین نیازهای سرمایه خط لوله گاز پاکستان و طرف هندی کنار کشیدند.

هیچ نظری موجود نیست: