۱۳۹۰/۰۷/۲۰

کتاب آلمانی پرستو فروهر: سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند

پرستو فروهر، وظیفه و مسئولیتی که تا آخر باید دنبال شود
پرستو فروهر فرزند پروانه و داریوش فروهر، ماجرای قتل هولناک پدر و مادر خود را در کتابی با عنوان «سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند» شرح داده است. انتشارات "هردر" آلمان این کتاب را منتشر کرده است.
«سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند» نام کتاب تازه‌ای است که به قلم پرستو فروهر هنرمند ایرانی و فرزند پروانه و داریوش فروهر به بازار کتاب آلمان عرضه شده است. این کتاب به زبان آلمانی نوشته شده و انتشارات "هردر" آن را منتشر کرده است.
پروانه اسکندری و داریوش فروهر، اولین قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای بودند. گروهی از اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، پائیز سال ۱۹۹۸ میلادی، نیمه شب وارد خانه این دو فعال سیاسی سرشناس شدند و آن‌ها را به‌طرزی فجیع کشتند.
پرستو فروهر در ۱۳ سال گذشته، هرسال در سالروز قتل پدر و مادر خود به ایران رفته و کوشیده است با برگزاری مراسم یادبود آن‌دو، مانع فراموشی این جنایت بزرگ شود. اما در سال‌های گذشته، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همواره مانع برگزاری این مراسم شده‌اند. در چند مورد از این سفرها، حتی برای پرستو فروهر مزاحمت‌هایی فراهم کرده‌اند و یکبار نیز گذرنامه وی ضبط شده است.
۱۳ سال تلاش برای کشف حقیقت
پرستو فروهر در کتاب خود کوشیده است پرتوی بر تلاش‌های ناکامی بیافکند که ظرف ۱۳ سال گذشته برای روشن‌شدن پرونده قتل‌های سیاسی انجام داده است. در عین‌حال جریان روزمره روند تعقیب پرونده را نیز توضیح می‌دهد تا روشن کند چه موانعی بر سر راه کشف حقیقت ایجاد شده‌اند.
پروانه و داریوش فروهر، نخستین قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای
کتاب در واقع گزارشی است پیرامون روش‌های پنهان نگه‌داشتن حقیقت در کشوری که از حاکمیت قانون در آن خبری نیست. در چنین جامعه‌ای، گروهی از انسان‌ها وسیله انجام جنایت می‌شوند تا در مردم ترس ایجاد کنند.
پرستو فروهر درباره انگیزه‌های خود برای نوشتن کتاب «سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند» می گوید: «می‌خواستم ترس و خشمی را توضیح بدهم که خیلی‌ها مثل من در خودشان حمل می‌کنند؛ درباره سرکوبی گزارش بدهم که بر سرنوشت‌‌ها فشار می‌آورد؛ درباره شجاعت و مقاومت انسان‌هایی که می‌شناسم، سوگواری برادرم، مادر بزرگم که خدای خوب خودش را گم کرده و دلداری‌هایی که یک راننده تاکسی هنگامی که مرا به دادگاه می‌رساند، به من می‌داد.»
در این کتاب، پرستو فروهر، تصویرهایی از خانه پدری ارائه می‌دهد که از یک سو انباشته از خاطراتی شیرین و گرم است و از سوی دیگر تراژدی قتل صاحبانش را تداعی می‌کند.
نویسنده‌ی «سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند» درباره علت نوشتن این کتاب همچنین گفته است: «قتل‌های سیاسی، تنها ردپایی زخمین برجای نمی‌گذارند، بلکه وظیفه و مسئولیتی را هم ایجاد می‌کنند که تا زمان توضیح کامل این جنایات، باید دنبال شود.»

هیچ نظری موجود نیست: