۱۳۹۱/۰۱/۰۷

باراک اوباما: ایران فرصت زیادی ندارد

باراک اوباما: ایران در گذشته "مسیر انکار، فریب و نیرنگ" را در پیش گرفته است
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از کره شمالی و ایران خواسته است تا برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارند و از "مواجهه" خودداری کنند. او گفت که زیرپاگذاشتن معاهدات بین‌المللی، عواقب و پیامدهایی را به دنبال دارد.
رئیس جمهور آمریکا که در آستانه آغاز کنفرانس امنیت هسته‌ای در سئول، پایتخت کره جنوبی، سخن می‌گفت، روز دوشنبه، ۲۶ مارس (هفتم فروردین)، ایران را متهم کرد که در گذشته "مسیر انکار، فریب و نیرنگ" را در پیش گرفته است، ولی گفت که "هنوز برای راه‌حلی دیپلماتیک فرصت هست".

او گفت که "فرصت کوتاه است"، ولی اضافه کرد: "رهبران ایران باید بدانند که از راهی که پیش رو دارند، گریزی نیست."

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: "این امکان وجود دارد که ایران با راه‌حلی دیپلماتیک، همزمان با رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل، به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابد."
او از دیدار خود با رهبران روسیه و چین در حاشیه کنفرانس سئول در روز دوشنبه، ۲۶ مارس، خبر داد و گفت که در این دیدارها درباره "یافتن راه‌حلی که ایران در چارچوب آن، تعهدات خود را برآورده کند"، گفت‌وگو می‌کند.
آقای اوباما برای شرکت در کنفرانسی امنیتی به سئول رفته است.
هدف از برگزاری این کنفرانس، کاهش تهدید تروریسم هسته‌ای اعلام شده است و نمایندگان بیش از ۵۰ کشور در آن حضور دارند.
'کره شمالی پاداشی نمی‌گیرد'
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین خطاب به مقامات کره شمالی گفت: "این را بدانید که اقدامات تحریک‌آمیز، هیچ پاداش و امتیازی را به دنبال ندارد."
باراک اوباما پیش از سفر به سئول، به منطقه غیرنظامی مرزی بین دو کشور کره شمالی و کره جنوبی رفت و با نظامیان آمریکایی مستقر در این منطقه دیدار کرد.
به دنبال انتشار گزارش‌ها از آماده شدن کره شمالی برای پرتاب یک راکت در هفته‌های آینده، تنش در این منطقه افزایش یافته است.
مقامات کره شمالی اعلام کرده‌اند که به دنبال فرستادن یک ماهواره به مدار زمین هستند.
آنها گفته‌اند که این راکت در یکصدمین سالگرد تولد رهبر پیشین این کشور پرتاب خواهد شد.
اما کشورهای منطقه، این اقدام کره شمالی را تلاش برای آزمایش یک موشک دوربرد ارزیابی می‌کنند.
آقای اوباما به کره شمالی هشدار داده است که پرتاب این راکت، تنها به انزوای بیشتر کره شمالی منجر خواهد شد.
باراک اوباما، روز یکشنبه، ۲۵ مارس، از چین، که از متحدان اصلی کره شمالی به شمار می‌رود، خواست تا از نفوذ خود برای مهار برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند.

هیچ نظری موجود نیست: