۱۳۹۰/۱۲/۰۱

علی مطهری: باید بشود از رهبری انتقاد کرد

علی مطهری، از نمایندگان اصولگرای مجلس و فرزند مرتضی مطهری، با انتقاد از افرادی که آنها را "مریدان" رهبر ایران خوانده که مانع انتقاد از او می شوند، گفته است که "باید بتوان از رهبر انتقاد کرد و او هم پاسخ دهد."
آقای مطهری در گفت و گو با سایت خبرآنلاین گفته است: "باید این تفکر جا بیفتد که جایگاه و ابهت فرماندهی رهبری محفوظ بماند، ولی در عین حال از او هم بشود انتقاد کرد و او پاسخ بدهد. اگر این تفکر نهادینه شود بسیاری از ایراداتی که به اصل ولایت فقیه وارد می کنند، دفع می شود."

او گفت که در این شرایط دیگر "آنچنان که عبدالکریم سروش می گوید، ولایت فقیه مساوی با استبداد، پادشاهی و سلطانیزم شناخته نمی شود.

عبدالکریم سروش، یکی از منتقدان سرسخت حکومت ایران در میان "روشنفکران دینی" و از تاثیرگذارترین متفکران مذهبی سه دهه اخیر ایران است که در سال های اخیر دست به انتقادات علنی از رهبر این کشور زده است.

آقای سروش پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله علی خامنه ای، خواستار کناره گیری او از قدرت شده بود.

او در نامه خود به آیت الله خامنه‌ای نوشته بود که او "نطق و منطقش خشکیده و بهتر است خود ردای ناباندام ریاست را از تن بیرون کند و به مسجد کرامت مشهد که پیش از انقلاب به آن رفت و آمد داشته بازگردد."

'رهبری می گوید مردم می توانند انتقاد کنند'
علی مطهری گفته است که آیت الله خامنه ای، رهبر ایران "می گویند مردم می توانند به من انتقاد کنند و رهبری هم باید پاسخگو باشد. ایشان این موضوع را چندبار گفته اند و در مجالس مختلف هم سوالاتی از ایشان شده است و با روی باز پاسخ داده اند. اینکه این نوع انتقادها در عمل زیاد رخ نمی دهد، بحث دیگری است. و اینکه مجلس خبرگان رهبری به وظایفش درست عمل نمی کند باز بحث دیگری است."

عبدالکریم سروش از منتقدان آیت الله خامنه ای چند سالی است که در خارج از ایران به سر می برد.

او در ادامه گفته است که عبدالکریم سروش "از فرط بی اعتقادی به ولایت فقیه از سلطانیزم و پادشاهی می گوید و مریدان کم بصیرت از فرط اعتقاد نادرست به ولایت فقیه از ولی فقیه بت می سازند و غیرقابل انتقادش می خوانند."
آقای سروش در نامه خرداد ماه سال ۱۳۸۸ خود نوشته بود که در صورت خودداری آیت الله خامنه ای از قدرت، مجلس خبرگان که او اعضای آن را "خفتگان" و "سردمزاجان گرمخانه" خوانده بود، باید "بیدار شوند و رهبری را عزل کنند."
عبدالکریم سروش و مرتضی مطهری، که فرزند او درباره ضرورت انتقاد از رهبر سخن گفته، پیش از انقلاب دوستان و معاشران فکری یکدیگر بوده اند.
آقای مطهری با ستایش از برخی از آثار عبدالکریم سروش از جمله "نهاد ناآرام جهان" مطالعه این کتاب را به برخی از مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله آیت الله خمینی توصیه کرده بود.
این کتاب در شرح و طرح نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان و روحانیان جهان اسلام در سده یازدهم هجری قمری و یکی از اولین آثار آقای سروش است.

مرتضی مطهری در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در جریان یک سوقصد کشته شد.
در یادنامه ای که عبدالکریم سروش برای آقای مطهری در آن سال ها منتشر کرده بود شماری از مقام های بلندپایه وقت و حال حاضر ایران از جمله آیت الله علی خامنه ای مقاله داشته اند.
عبدالکریم سروش، پس از آنکه در اواخر دهه هفتاد خورشیدی گروه های افراطی، موسوم به "گروه های فشار" چندین بار در جریان سخنرانی های او در ایران اخلال ایجاد کردند، بیشتر وقت خود را به تدریس در دانشگاه های خارج از ایران گذرانده و در خارج از ایران مشغول تدریس و تحقیق است.
در حال حاضر برخی از چهره های سیاسی و فکری و فعالان مدنی در ایران به اتهام یا جرم "توهین به رهبری" در بازداشت و زندان به سر می بردند.
در سال های اخیر شماری از چهره ها و فعالان فکری و سیاسی نیز به دلیل فشار فزاینده حکومت به منتقدان و دگراندیشان مجبور به ترک ایران و اقامت در خارج از این کشور شده است.

هیچ نظری موجود نیست: