۱۳۹۰/۱۱/۰۵

جدایی نادر از سیمین برنده جایزه "سوسک طلایی" سینمای سوئد

استکهلمیان - فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه "سوسک طلایی" (گولد باگه), مهمترین جایزه سینمایی سوئد, که مراسم آن شنبه گذشته در استکهلم برگزار شد را در شاخه بهترین فیلم خارجی" به خود اختصاص داد.
این اولین بار است که یک فیلم ایرانی برنده این جایزه معتبر سوئدی می شود. این فیلم بیست و چهارمین فیلم خارجی برنده ی سوسک طلایی در تاریخ اعطای این جایزه برای بهترین فیلمهای خارجی است.
جایزه "سوسک طلایی" که در سال 2014 پنجاه ساله خواهد شد برای اولین بار در 25 سپتامبر سال 1964 برپا گردید. سالی که اینگمار برگمن کارگردان پر آوازه سوئدی جایزه بهترین کارگردان آن را بخود اختصاص داد.
جایزه "گولد باگه" (سوسک طلایی) که مشابه جایزه اسکار سینمای سوئد است مهمترین و معتبرترین رویداد سینمایی هر ساله سوئد بشمار می رود.
"جدایی نادر از سیمین" در سینماهای سوئد
فیلم "جدایی نادر از سیمین" یکی از فیلم های موفق فستیوال فیلم برلین بود و جایزه خرس طلایی این فستیوال را برای بهترین فیلم و خرس نقره ای را برای بهتری بازیگری از آن خود ساخت. "جدایی نادر از سیمین" همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی "گولدن گلوب" و نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شده است. از این فیلم همچنین بعنوان یکی از پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام برده می شود.
سیمین (لیلا حاتمی) می‌خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر (پیمان معادی) نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزهایمر رنج می‌برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند اما دادگاه درخواستش را رد می‌کند و مجبور می‌شود به خانه پدرش برگردد. ترمه تصمیم می‌گیرد پیش پدرش نادر بماند به امید اینکه مادرش سیمین پیش آنها برگردد.
نادر نمی‌تواند از عهده مراقبت از پدرش بر بیاید و برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می‌کند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده‌است. یک روز نادر به خانه برمی گردد و پدرش را در حالی که طناب پیچ شده و تنها رها شده می‌بیند. وقتی راضیه به خانه بر می‌گردد دعوای شدیدی در می‌گیرد که عواقب تراژیک آن زندگی نادر و دخترش را زیر و رو می‌کند.
نویسنده, تهیه کننده و کارگردان این فیلم سینمایی که مدت آن دو ساعت و سه دقیقه است اصغر فرهادی است.
فیلم "جدایی نادر از سیمین" در دسامبر سال 2011 در استکهلم, اپسالا و همچنین تعدادی دیگر از شهرهای بزرگ سوئد بر روی اکران رفت.

هیچ نظری موجود نیست: