۱۳۹۰/۱۱/۰۳

اتحادیه اروپا توقف خرید نفت از ایران را تصویب کرد

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل، رسما بر سر توقف خرید و واردات نفت از ایران به توافق رسیدند.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به منظور افزایش فشارها برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.
این تحریم‌ها که به تصویب نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسیده است، شامل توقف فوری امضای قراردادهای جدید با ایران برای خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پایان قراردادهای جاری تا یازدهم تیر ۱۳۹۱ می شود.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که انتظار می رود دولت های اتحادیه اروپا انعقاد قراردادهای جدید نفتی با ایران را از لحظه اجرایی شدن این ممنوعیت جدید که می تواند از همین هفته باشد، متوقف کنند.
در عین حال، در این مصوبه اجازه داده شده است تا قراردادهای کنونی نفتی با ایران تا اول ماه ژوئیه (یازده تیر ۱۳۹۱) همچنان اجرایی باشند. آسوشیتدپرس به نقل از ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، این تصمیم اتحادیه اروپا را بخشی از "یک مجموعه تحریم‌های بی‌سابقه" خواند. آقای هیگ گفت که بریتانیا به دنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است چون فعالیت های هسته ای ایران برای بریتانیا توجیه پذیر نیست.
بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا دارایی‌های بانک مرکزی ایران را هم مسدود خواهد کرد.
در قطعنامه های سازمان ملل از ایران خواسته شده تا زمانی که جامعه بین المللی از غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از فعالیت های اتمی خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم، را متوقف سازد و ضمن همکاری نزدیکتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اطلاعات کامل و شفافی را در مورد فعالیت های هسته ای خود در اختیار این نهاد قرار دهد.
امیر پایور، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی در بروکسل می گوید که احتمال دارد که در صورت افزایش بهای نفت در پی تحریم نفت ایران، اتحادیه اروپا در ماه های آینده در خصوص این تحریم‌ها تجدیدنظر کند.
در پی اعلام تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است. در معاملات روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به ۱۱۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم ۹۹ دلار و ۲۱ سنت اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا گفته است که اقدامات یکجانبه علیه ایران راهکار مناسبی برای حل احتلافات ایران با غرب نیست و روسیه همچنان از ادامه مذاکرات حمایت می کند. روسیه ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای غربی ادامه پیدا کند.
هنوز دولت ایران واکنشی رسمی به تصمیم اتحادیه اروپا نشان نداده است. با این حال برخی از مقامات ایرانی تصمیم اتحادیه اروپا را محکوم کرده اند. از جمله محمد کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است که در صورت تحریم نفت ایران، نفت به مشتریان غیراروپایی فروخته خواهد شد و اگر اخلالی در فروش نفت ایران انجام شود، "قطعا تنگه هرمز بسته خواهد شد".
او افزود که اگر آمریکا بعد از بسته شدن تنگه هرمز به دنبال "ماجراجویی" باشد، ایران در "کمترین زمان ممکن دنیا را برای آمریکایی‌ها ناامن خواهد کرد". پیشتر نیز مقامات ایران تهدید کرده بودند که در صورت هر تهدیدی علیه ایران، تنگه هرمز بسته خواهد شد.
مهدی مهدی‌زاده، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است که این تحریم تدریجی است و خیلی عملی نیست بنابراین اثر چندانی ندارد.
او گفت: "تحریم نفتی ایران شاید تا حدودی به ضرر کشور شده و باعث شود که محصولات خود را ارزان بفروشیم اما ما نیز در دنیا به اندازه‌ کافی برای نفت خود مشتری داریم ."
در واکنشی دیگر علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات ایران به خبرگزاری فارس گفت: "بهترین راه این است که ما قبل از پایان ۶ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، به هم بریزد."
ایران با تاکید بر غیرنظامی بودن برنامه های اتمی خود، این قطعنامه ها را غیرقانونی خوانده و از پذیرش آنها خودداری کرده است.
اتحادیه اروپا نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران را وارد می کند.
نفت صادراتی ایران بخش قابل توجهی از واردات نفتی ایتالیا و یونان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در حال حاضر، ایران برای خریداران نفتی، امتیازات و تسهیلاتی بهتری را نسبت به سایر صادرکنندگان نفت خام منظور می دارد.
حسین ابن یوسف، تحلیلگر مسایل نفتی به بی بی سی فارسی گفت که در صورت تحریم نفت ایران، احتمال دارد که روسیه نفت مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کند که در این صورت وابستگی نفتی اروپا به روسیه بیشتر می شود. چیزی که آمریکا چندان از آن خشنود نخواهد شد.
در عین حال، با انتشار خبرهای مربوط به تحریم احتمالی خرید نفت خام ایران، مقامات رسمی عربستان سعودی و لیبی اعلام کردند که در صورت کمبود ناشی از قطع صادرات نفت خام ایران، حاضرند تولید و عرضه نفت خام خود را افزایش دهند.
بر اساس گزارش ها، یونان که برای تامین نیازهای خود به خرید نفت خام ازایران وابسته است، پیش از این خواسته بود تا مصوبه اتحادیه اروپا در قطع نفت وارداتی از ایران را ظرف یک سال به اجرا بگذارد، ولی سرانجام موافقت کرده است تا در پنج ماه آینده، یعنی تا اول ماه ژوئیه، واردات نفت از جمهوری اسلامی را کاملا قطع کند.
همچنین گزارش شده است که چون قطع ارتباط بانکی با ایران دشواری هایی را برای بازپرداخت مطالبات ایران به ایتالیا به دنبال دارد، به ایتالیا اجازه داشته می شود تا همچنان در قبال مطالبات مالی خود از ایران، نفت خام دریافت کند که بدون افزودن به عواید مالی جمهوری اسلامی، میزان نفت قابل صدور آن کشور را نیز کاهش می دهد.
در عین حال، دولت آلمان گفته است که در صورت قطع مراودات بانکی با ایران، نسبت به دریافت مطالبات مالی خود از این کشور نگران است.
با تصویب تحریم های جدید، ارتباط تجاری شرکت ها و شهروندان عضو اتحادیه اروپا با ایران به دلیل تحریم مبادلات با بانک مرکزی این کشور دشوارتر می شود و تحریم صادرات طلا، فلزات و سنگ های قیمتی به ایران احتمالا بر بازار طلای این کشور تاثیر می گذارد.
تحریم های اتحادیه اروپا در شرایطی علیه ایران اعمال می شود که آمریکا کمتر از دو ماه پیش تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشت.
در چارچوب محدودیت های جدید دولت آمریکا، ارتباط بانکی شهروندان و موسسات تجاری آمریکایی با بانک مرکزی ایران ممنوع شده است و موسسات خارجی هم اگر با این بانک ارتباط برقرار کنند، هدف محدودیت هایی در زمینه دسترسی به بازارهای صادراتی و تسهیلات مالی آمریکا قرار می گیرند.

هیچ نظری موجود نیست: