۱۳۹۰/۱۱/۰۵

فرهادی در اسکار ۲۰۱۲: نامزد بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی

نام اصغر فرهادی، کارگردان تحسین‌شده ایرانی، روز سه‌شنبه به عنوان نامزد در دو رشته از جوایز اسکار سال ۲۰۱۲ اعلام شد: اسکار بهترین فیلم خارجی و اسکار بهترین فیلمنامه اریژینال.
آکادمی اسکار در ایالات متحده روز سه‌شنبه در مراسمی ویژه نامزدهای تمام رشته‌ها برای تصاحب جایزه اسکار سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد.
اصغر فرهادی با فیلم بسیار تحسین‌شده «جدایی نادر از سیمین» که از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ جایزه جهانی را از آن خود کرده در دو رشته فیلمنامه اریژینال و فیلم خارجی برای اسکار نامزد شده است.
این در حالی است که پیشتر نام آقای فرهادی و آخرین فیلم او تنها در بخش «بهترین فیلم خارجی» اسکار اعلام شده بود.
در بخش بهترین فیلمنامه اریژینال، اصغر فرهادی با فیلمساز بزرگی چون وودی آلن رقابت خواهد کرد که امسال با فیلم نیمه‌شب در پاریس در اسکار حضور دارد.
فیلم اصغر فرهادی در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی نیز با فیلم‌های «کله‌شق» از بلژیک، «موسیو لازار» از کانادا، «پاورقی» از اسرائیل، و «در تاریکی» از لهستان رقابت خواهد کرد.
اما در بخش «اسکار بهترین فیلم» ۹ فیلم نامزد شده‌اند که از این میان می‌توان به اسب جنگی استیون اسپیلبرگ، آرتیست از میشل هازاناویسیوس، اولاد از الکساندر پین، درخت زندگی از ترنس مالیک، هوگو از مارتین اسکورسسی و نیمه‌شب در پاریس از وودی آلن اشاره کرد.
اما در بخش بهترین کارگردانی پنج فیلمساز برای دریافت اسکار رقابت خواهند کرد: وودی آلن، مارتین اسکورسسی، ترنس مالیک، الکساندر پین و میشل هازاناویسیوس.
دمین بشیر، جرج کلونی، برد پیت، گری الدمن و ژان دوژاردن پنج هنرپیشه‌ای هستند که شب اسکار به جایزه بهترین بازیگر مرد چشم خواهند دوخت.
جرج کلونی پیشتر در هفته گذشته جایزه بهترین بازیگر مرد در گلدن گلوب را برای بازی در فیلم اولاد از آن خود کرده است. شاید به همین دلیل باشد که منتقدان می‌گویند او سهم خود را گرفته و حال نوبت برد پیت است که این جایزه را برای بازی در فیلم مانی‌بال به خانه ببرد.
پنج هنرپیشه زنی هم که برای اسکار بهترین بازیگر زن با یکدیگر رقابت خواهند کرد عبارت‌اند از مریل استریپ، وایولا دیویس، گلن کلوز، میشل ویلیامز و رونی مارا.
خانم استریپ در گلدن گلوب جایزه بهترین بازیگر زن را ربود و به همین دلیل گفته می‌شود که اکنون نوبت گلن کلوز است که برای بازی خیره‌کننده‌اش در نقش یک مرد در فیلم «آلبرت نابز» اسکار بهترین بازیگر زن را به خانه ببرد.
این نامزدهای اسکار در کنار باقی آنها در رشته‌های دیگر روز هفتم اسفندماه به کداک‌تیتر لس‌آنجلس خواهند رفت تا شاید نام خود را به عنوان برنده پر زرق و برق‌ترین جایزه سینمایی دنیا بشنوند.

هیچ نظری موجود نیست: