۱۳۹۰/۰۹/۰۵

تغییر رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران

علی سعیدی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران، علی اشرف نوری را به عنوان معاون سیاسی جدید خود و جانشین یدالله جوانی معرفی کرد.علی اشرف نوری پیش از این معاون روابط عمومی و تبلیغات سازمان بسیج مستضعفان بود. او معاونت سیاسی نیروی مقاومت بسیج را هم در سابقه خود دارد.
آقای جوانی که از جمله چهره های خبرساز سپاه بود به عنون مشاور آقای سعیدی منصوب شده است.
معاونت سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در سال های اخیر و همزمان با قدرت گرفتن هر چه بیشتر این نهاد، نقشی تعیین کننده در تحولات سیاسی ایران یافته است.
سرتیپ یدالله جوانی که تا کنون ریاست دفتر سیاسی سپاه را به عهده داشت، یکی از مخالفان سرسخت اصلاح طلبان ایران بود.
او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، میرحسین موسوی و حامیان اصلاح طلب او را به تلاش برای "انقلاب مخملی" متهم و پیش بینی کرد که آنها پس از انتخابات موضوع تقلب را مطرح خواهند کرد.
آقای جوانی در جریان اعتراضات پس از انتخابات هم تندترین مواضع را علیه معترضان گرفت و از جمله رسما خواهان پخش "اعترافات" بازداشت شدگان در تلویزیون شد.
او از جمله کسانی بود که بر ضرورت بازداشت و محاکمه رهبران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" تأکید داشت.
آقای جوانی در جریان انتشار فایل صوتی سخنرانی جنجال برانگیز "سردار مشفق"، که به عنوان یکی از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه معرفی شد، هم از اظهارات او دفاع و انتساب سخنرانی به سپاه را تلویحا تأیید کرد.
هفت چهره سرشناس جناح اصلاح طلب با طرح شکایتی علیه سردار مشفق، سخنان او را سندی بر دخالت غیرقانونی سپاه در انتخابات دانسته بودند.
سرتیپ جوانی در جریان اختلافات ماه های اخیر میان آیت الله خامنه ای و آقای احمدی نژاد، علیه حلقه یاران نزدیک رئیس جمهوری ایران موضع گرفت و از جمله گفت که هواداران حکومت ایران پس از درگذشت آیت الله خمینی "اشتباه بزرگی" مرتکب شدند که جانشین او را "امام خامنه ای" خطاب نکردند.
ناظران سیاسی می گویند که اظهارات صریح آقای جوانی و چند فرمانده دیگر سپاه پاسداران باعث شد که این نهاد نظامی زمستان سال گذشته رسما اعلام کند که سخنان فرماندهان موضع رسمی سپاه نیست و از رسانه های گروهی بخواهد که با دامن زدن به این گونه اظهارات، زمینه "سوء استفاده دشمن و تشویش افکار عمومی" را فراهم نکنند.
نام آقای جوانی اخیرا در فهرست تحریم شدگان توسط اتحادیه اروپا هم قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: