۱۳۹۰/۰۷/۱۷

خدمات یاتا به ایران ایر به‌ دلیل تحریم‌ها متوقف شد

بی بی سی فارسی مطلع شده که یاتا، انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، از چهارشنبه هفته پیش، تمامی خدمات تسویه حسابهای شرکت های هواپیمایی را با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به حالت تعلیق درآورده است.
آنتونی کانسیل، مدیرکل روابط عمومی یاتا به بی بی سی فارسی گفت تعلیق این خدمات، در راستای تحریم های آمریکا علیه ایران ایر است.
موضوعات مرتبطتحریم ایران، اقتصاد ایران آقای کانسیل در ای میلی به بی بی سی فارسی نوشت این اقدام در راستای تصمیم "اداره کنترل دارایی خارجی ها" (OFAC) در وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا بوده چرا که تصمیم آن مرجع شامل حال فعالیت های یاتا هم می شود.
به گفته آقای کانسیل "ما بر این اساس موظف بودیم که تمامی خدمات خود به ایران ایر را از روز پنجم اکتبر جاری به حالت تعلیق درآوریم".
نام ایران ایر، مهم ترین و شناخته شده ترین نام ایرانی در عرصه خدمات هوایی نظیر مسافربری و باربری هوایی در لیست "اداره کنترل دارایی خارجی ها" قید شده است که مرجعی است برای نام افراد حقیقی و حقوقی که به طور مشخص نامشان در فهرست افراد ممنوع آمده است.
با این حال آقای کانسیل افزوده که شرکت ایران ایر همچنان می تواند بطور مستقیم به مسافرانش خدمات ارائه کند.
امیر پایور، خبرنگار امور اقتصادی در تلویزیون فارسی بی بی سی می گوید این اقدام یاتا منجر به تعلیق کلیه تسویه حساب های یاتا با ایران ایر شده است.
به گفته آقای پایور "ایران ایر می توانسته هم مستقیم به مسافران بلیط بفروشد یا از طریق آژانس های هواپیمایی و بعد یاتا مبادرت به تسویه این مبادلات مالی می کرده که اکنون این خدمات متوقف شده است".
عدم تحویل سوخت، فشار فزاینده
"در سفر اخیر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به نیویورک جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مسیر هواپیمای حامل وی بگونه ای برنامه ریزی شد که با توقف در موریتانی در مسیر نیویورک سوخت گیری کند"
طی ماههای اخیر و با تشدید تحریم های وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم هایی که آمریکا و کشورهای اروپایی علاوه بر مصوبات شورای امنیت بر علیه ایران وضع و اجرا کرده اند، فعالیت شرکت های مسافربری هوایی طرف معامله یا متعلق به ایران با مشکلاتی مواجه بوده است.
شمار فزاینده ای از کشورها اکنون از دادن سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند. در سفر اخیر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به نیویورک جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مسیر هواپیمای حامل وی بگونه ای برنامه ریزی شد که با توقف در موریتانی در مسیر نیویورک سوخت گیری کند، کاری که در گذشته به این شکل صورت نمی گرفت.
دولت ایران شامل کردن شرکت های هوایی در بحث تحریم ها را مورد انتقاد قرار داده و تهدید به مقابله به مثل هم می کنند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، بارها گفته است که اقدام برخی کشورها در خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران غیرقانونی و مغایر تعهدات بین المللی است.
آقای مهمانپرست گفته است که شرکت های مسئول خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی گفته اند که این اقدام را "تحت فشار" انجام داده اند که ظاهرا اشاره به تحریم های اعلام شده ایالات متحده علیه ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار محکومیت جهانی خودداری از تحریم سوخت به هواپیماهای ایرانی شده و هشدار داده است که در واکنش به چنین وضعیت، "اقدام متقابل انجام می دهیم و الان این کار انجام می شود."

هیچ نظری موجود نیست: