۱۳۹۰/۰۷/۰۶

فرار مدیرعامل بزرگترین بانك دولتی به كانادا با هماهنگی مقامات دولتی یا ماموریت خارجی؟

بعد از آن كه صبح امروز برخی خبرنگاران اقتصادی در صفحات شخصی خود مطلبی عجیب را درباره استعفا و خروج از كشور مدیرعامل بانك ملی منتشر كردند، هنگام ظهر مدیر عامل بركنارشده بانك صادرات از فرار محمودرضا خاوری خبر داد.
به گزارش خبرنگار "آینده"، در حالی كه تیم رسانه ای دولت دیروز با تلاش فراوان و انتشار خبر استعفای مدیرعامل بانك ملی كه با ازدست دادن هزار میلیارد تومان از بیت المال در اختلاس سه هزار میلیاردی از متهمین اصلی این پرونده محسوب می شود، سعی در ارائه چهره یك قهرمان از وی داشتند، امروز اطلاعاتی منتشر شده كه حكایت از صوری بودن استعفای او دارد. وی از لندن به كانادا در كنار خانواده خود گریخته است، بهمنی از این خبر ابراز بی اطلاعی كرده، اما جهرمی در بیانیه ای جنجالی آن را تایید كرده است
خبرنگاران اقتصادی نوشته بودند: جناب آقای خاوری اصلا ایران تشریف نداشتن، ایشون در ماموریت لندن به سر می بردن كه با دستور وزیر از همون جا نامه استعفا رو قلمی می كنه و با یه پرواز مستقیم میره پیش خانواده در كانادا. چندی پیش شایعه دستگیریش جدی بود. اگر استعفا نمی داد مجبور بود برگرده ایران و اونوقت خروجش با مشكل مواجه می شد.
روز گذشته مشاور وزیر اقتصاد حضور مدیر عامل بانك ملی و وزیر اقتصاد در لندن را تایید كرده بود.
گفتنی است دیروز وزارت اقتصاد نامه استعفای مدیر عامل بانك ملی را با عنوان "عذرخواهی از مقام معظم رهبری و ملت ایران" منتشر كرد و امروز از تشكر تعدادی از نمایندگان مجلس از وی بابت این اقدام شجاعانه خبر داده شد.
در این حال محمد جهرمی مدیر عامل بانك صادرات نیز با انتشار بیانیه ای فرار مدیرعامل بانك ملی را به كانادا تایید كرد و نوشت: امروز هم با كنار گذاشتن بنده باز هم آدرس غلطی را به مردم می­دهند، زیرا با فرارآقای خاوری(مدیر عامل بانك ملی) به كانادا برخی از آنان دچار سردرگمی و دست­پاچگی شده اند. خاوری كه با توجه به گستردگی فساد در بانك ملی در این پرونده و پرونده­ های دیگر، احتمال دستگیری خود را به خاطر ارتباط با این پرونده­ ها و عوامل پشت پرده آن­ها می­ داد به كانادا گریخت و اكنون عوامل مرتبط با وی در بانك مركزی و دولت درصدد رفع و رجوع این فرار، كه با كمك و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند و از ترس گسترده­ تر شدن ابعاد این موضوع با شخص اصلی پیگیری­ كننده و شكایت­ كننده اصلی این پرونده برخورد نمودند.
بیانیه جنجالی محمد جهرمی
مدیرعامل سابق بانك صادرات ایران در بیانیه‌ای به بیان ناگفته‌های خود از اختلاس بزرگ پرداخت. در این بیانیه آمده است: حق این بود كه بنده پس از كشف این فساد بزرگ در شبكه بانكی كه منشأ آن از سال 1388- قبل از حضور بنده در بانك صادرات ایران- با تبانی یك رئیس شعبه و مالك یك كارخانه شروع شده بود، از مردم عزیز عذرخواهی می­نمودم و استعفا می­دادم؛ اما دلایل زیر سبب انجام نشدن آن شد.

باید بگویم علی­رغم پیگیری­های انجام­شده توسط اینجانب و تماس با وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای دستگیری متهمان اصلی، كسانی­كه پشتیبان اصلی این فساد بودند، موضوع را به نحوی در رسانه­ ها مطرح كردندكه گویی تمام اتهام­ها و تقصیرها متوجه بانك صادرات ایران و مدیر عامل آن بوده است.
این افراد در صدد بودند با فرافكنی، گناهان خود را پنهان نموده و آدرس غلط به مردم بدهند. ازاین­رو، مجبور شدم مصاحبه نمایم و برخی از ابعاد گستردۀ این فساد را در بخش­های بانكی و مسئولان اجرایی برای مردم بازگو كنم و با پیگیری­های جدی­تری از گذشته، به دنبال عوامل اصلی این فساد در بانك مركزی و بدنه دولت و شبكه بانكی باشم اما این مصاحبه برای این عوامل گران تمام شد.
در ادامه این بیانیه می خوانیم: امروز هم با كنارگذاشتن بنده باز هم آدرس غلطی را به مردم می­دهند، زیرا با فرارآقای خاوری(مدیر عامل بانك ملی) به كانادا برخی از آنان دچار سردرگمی و دست­پاچگی شده­اند. خاوری كه با توجه به گستردگی فساد در بانك ملی در این پرونده و پرونده­های دیگر، احتمال دستگیری خود را به خاطر ارتباط با این پرونده­ها و عوامل پشت پرده آن­ها می­داد به كانادا گریخت و اكنون عوامل مرتبط با وی در بانك مركزی و دولت درصدد رفع و رجوع این فرار، كه با كمك و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند و از ترس گسترده­تر شدن ابعاد این موضوع با شخص اصلی پیگیری­كننده و شكایت­ كننده اصلی این پرونده برخورد نمودند.
اكنون مسئولانی كه اقدام به واگذاری زمین­های بسیارارزان به آقای مه­آفرید امیرخسروی و گروه امیر منصورآریا كرده­اند و برای دادن مجوز تاسیس بانك به این گروه و واگذاری پروژه­های بزرگ كشور بدون مناقصه به آن­ها پیگیر بوده­اند، باید پاسخگوی مردم و قوه قضائیه باشند. آن­هایی كه آقای خاوری مدیر عامل بانك ملی را كه از اول، خود و خانواده­اش مقیم كانادا بودند و با داشتن اقامت در كانادا به نظر نمی­ رسد هیچ تعهدی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، انتخاب نمودند، اكنون باید پاسخگوی این فساد مالی توسط این نوع افراد باشند.
در بیانیه جهرمی تصریح شده است: بنده از زمانی كه با پیگیری عوامل این فساد از شورای پول و اعتبار كنار گذاشته شدم، به دنبال استعفای خود بودم؛ اما به خاطر حقی كه مردم برگردن من داشتند مقاومت كردم تا این پرونده در مسیر اصلی خود قرار گیرد. بحمدالله امروز با پیگیری قوه قضائیه و مسئولین وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی كل كشور و جدیت مردم در روشن شدن ابعاد دیگر این پرونده، كار پیگیری در مسیر خود قرار گرفته و در آینده نه­چندان دور عناصر اصلی و پشت پرده این پرونده برای مردم روشن­تر خواهد شد. بنده نیز با توجه به تعهدی كه به مردم دارم، به عنوان یك شهروند پیگیر آن خواهم بود و درآینده نیز ابعاد و افراد مرتبط را اعلام خواهم نمود.
بی اطلاعی رییس كل بانك مركزی!
رئیس كل بانك مركزی ایران در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت از فرار محمودرضا خاوری مدیرعامل بانك ملی ایران به خارج از كشور اظهار بی اطلاعی كرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره فرار محمود رضا خاوری مدیرعامل مستعفی بانك ملی از كشور گفت: نسبت به این موضوع بی اطلاع هستم.
بهمنی پس از بازگشت از سفر بانك جهانی در واشنگتن امروز در جلسه دولت حاضر شد تا گزارشی از استعفا و بركناری مدیران بانكی به اعضای دولت ارائه كند.
بانك ملی: خاوری پنجشنبه برمی گردد
مدیر عامل بانك ملی ایران در خارج از كشور در حال انجام یك ماموریت اداری است.
حسین دشتی ـ سخنگوی بانك ملی ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: هم‌اكنون آقای خاوری در یك ماموریت مجاز در خارج از كشور به سر می‌برد.
او با بیان این‌كه استعفای مدیر عامل بانك ملی ایران پذیرفته شده است، گفت: طبق برنامه ایشان پنج‌شنبه هفته جاری به تهران باز خواهند گشت.
وی در پاسخ به این سوال كه هم‌اكنون بانك چگونه اداره می‌شود، گفت: با وجود اعضای هیات مدیره توانمند، امور بانك روال عادی خود را طی می‌كند.
دشتی با اظهار امیدواری نسبت به این‌كه سرپرست یا مدیر عامل بانك ملی ایران به زودی از طرف وزیر اقتصاد معرفی شود، گفت: اتفاق اخیر در بانك ملی ایران و استعفای مدیر عامل هیچ تغییری در خدمات‌رسانی بانك ایجاد نكرده و مشتریان بانك با روال سابق می‌توانند از خدمات بانك استفاده كنند.
جزئیات فرار خاوری
به گزارش مشرق، خاوری كه در دولت های قبل ریاست بانك سپه را در كارنامه خود داشت پس از بازنشستگی به اصرار برخی مسئولان ارشد دولتی به عنوان مدیرعامل بانك ملی بزرگترین بانك جهان اسلام و در حكم جانشین خزانه مركزی كشور منصوب شد كه از همان زمان نیز به دلیل برخی رویكردهای غرب گرایانه و اقامت تمامی اعضای خانواده وی در امریكا و كانادا با انتقاد دستگاههای امنیتی كشور مواجه شد.
در حالی كه امروز محمدجهرمی مدیرعامل بركنار شده بانك صادرات تلویحا عزل خود را به دلیل آدرس غلط دادن درباره فرار خاوری عنوان كرد، خبرنگار مشرق مطلع شد مدیرعامل مستعفی بانك ملی پس از پیگیری های دستگاه قضایی و مشخص شدن دستورات موكد وی برای اعطای خط 16 هزار میلیارد ریالی به "امیرمنصور خ" متهم اول پرونده فساد كلان بانكی و نیز دستورات مستقیم او برای تنزیل اسناد موسس بانك آریا، به صورت شبانه به انگلیس سفر كرد.
وی پس از اقامت 3 روزه در لندن و ملاقات هایی كه خبری از محتوای آن فعلا در دست نیست، به فرانكفورت آلمان رفته و با استفاده از پاسپورت كانادایی خود و خرید بلیت فرست كلاس شركت هواپیمایی لوفت هانزا، شب گذشته به تورنتو سفر كرد. تمامی اعضای خانواده خاوری دارای پاسپورت كانادا و یك نفر نیز پاسپورت امریكایی دارد.

هیچ نظری موجود نیست: