۱۳۹۰/۰۶/۱۵

شناسنامه‌هاي جديد آمد

سازمان ثبت احوال كشور از اواسط سال گذشته اقدام به تغيير و تعويض شناسنامه‌هاي ايرانيان كرد و به اين ترتيب شناسنامه‌هاي قرمز رنگ ايرانيان پس از چندين دهه با تغييراتي در ظاهر، جاي خود را به شناسنامه‌هاي رايانه‌اي مي‌دهند.
 شناسنامه‌هاي جديد كه در اندازه و شكل شبيه «گذرنامه» است، بر اساس گروه سني زير 15 سال و بالاي 15 سال به دو رنگ سبز و قرمز صادر مي‌شود. سازمان ثبت احوال در فاز اول اين طرح براي نوزادان اقدام به صدور شناسنامه‌هاي رايانه‌اي كرد اين شناسنامه‌ها با جلدي به رنگ سبز و بدون فضاي عكس صادر مي‌شود. همچنين ثبت احوال در اين مرحله براي آن دسته از متقاضياني كه با رسيدن به سن 15 سالگي براي عكس‌دار كردن شناسنامه خود مراجعه كنند نيز شناسنامه‌هايي با جلد قرمز صادر مي‌كند.
 بر اساس گزارش ايسنا، شناسنامه‌هاي جديد از نظر اطلاعات مندرج تفاوتي با شناسنامه‌هاي قبلي ندارند و تنها فضايي براي ثبت كد ملي دارد كه پيش از اين در شناسنامه‌هاي قبلي نبود.
 در حال حاضر علاوه بر دو گروه فوق، اولويت اول تعويض شناسنامه براي كساني است كه شناسنامه آن‌ها دچار تغييرات مشخصات سجلي است و يا از درجه اعتبار ساقط شده است، مانند آب خوردگي، پارگي و يا مواردي كه شناسنامه بايد تعويض شود و مهمتر از همه فقدان شناسنامه است. ناظمي اردكاني ـ رييس سازمان ثبت‌احوال ـ نيز در گفت‌وگو با ايسنا در اين باره گفت: تعويض شناسنامه ايرانيان به صورت تدريجي و به صورت استان به استان طي مدت زمان پنج‌ساله انجام مي‌شود.

 وي اظهار كرد: امكان جعل شناسنامه‌هاي جديد به دليل قابليت‌هاي امنيتي كه دارد، نزديك به صفر است. رييس سازمان ثبت احوال همچنين از تعيين زمان‌بندي دقيق تعويض شناسنامه ايرانيان در قالب آيين‌نامه‌اي براي ارائه به هيات دولت خبرداد و افزود: اين آيين‌نامه كه بر اساس بند دال ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه تنظيم مي‌شود، مراحل نهايي خود را پشت سر مي‌گذارد و بزودي براي تصويب نهايي به هيات دولت ارسال خواهد شد. كرمي ـ معاون امور اسناد هويتي سازمان ثبت‌احوال ـ هم ارتقاي ضريب ايمني و امنيتي شناسنامه‌ها و درج مشخصات سجلي و هويتي افراد بصورت ماشيني را از ويژگي‌هاي شناسنامه‌هاي جديد برشمرد و افزود: وجود لمينيت و الصاق هولوگرام در صفحه اول شناسنامه‌هاي رايانه‌اي از ديگر ويژگي‌هاي اين شناسنامه‌هاست. وي ادامه داد: به دليل تكنولوژي بكار رفته در نوع طراحي، چاپ و صدور شناسنامه‌هاي قديمي امكان آسيب پذيري و جعل آن نيز وجود داشت كه اين موضوع باعث بي‌اعتمادي مردم نسبت به اسناد و مدارك ثبت احوال مي‌شد. كرمي همچنين استفاده از كاغذهاي مخصوص و حساس به مواد شيميايي، استفاده از نخ امنيتي سه رنگ و نيز درج شماره مسلسل و سري شناسنامه در تمام صفحات بصورت پرفراژ را از ديگر ويژگي‌هاي شناسنامه‌هاي جديد عنوان كرد.

هیچ نظری موجود نیست: