۱۳۹۰/۰۳/۳۰

این روزهای هاشمی‌ رفسنجانی

اکبر هاشمی‌رفسنجانی 77 ساله چند صباحی است که مواضعش را از طریق مصاحبه با رسانه‌ها یا در دیدارهای گروه‌ها و انجمن‌های مختلف با وی مطرح می‌کند. اگر در جمعی ظاهر شود هر حرکت وی از دید عکاسان پنهان نمی‌ماند که آخرین آن حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) بود. آن هنگام که به دلیل خراب شدن اتومبیل حاملش دیرتر از دیگر شخصیت‌ها به مراسم رسید و هنگام رفتن به جایگاه مسوولان مواجهه‌اش با محمود احمدی‌نژاد سوژه عکاسان شد چه آنکه مقامات حاضر در جایگاه به احترام وی از جای خود برخاستند ولی احمدی‌نژاد خود را مشغول به پاسخ دادن به احساسات مردمی با حرکات سر و دست کرد!
رابطه هاشمی و احمدی‌نژاد از بعد از انتخابات 84 تیره و تار شد و بعد از مناظره جنجالی سال 88 که هاشمی‌رفسنجانی و خانواده‌اش مورد اتهام قرار گرفتند این رابطه بیش از گذشته سرد و تیره شد. حتی اعضای خبرگان رهبری هم نتوانستند میان این دو مقام جمهوری اسلامی صلح و صفایی برقرار کنند. آنگونه که آیت‌الله یزدی روایت می‌کند اعضای مجلس خبرگان دست خالی از جلسه با هاشمی و احمدی‌نژاد برگشتند: «به عنوان کمیسیون تحقیق خبرگان جدا جدا پیش آقای هاشمی و آقای احمدی‌نژاد رفتیم تا موضوع اختلاف این دو بزرگوار را تا حد امکان کم کنیم ولی به نتیجه درستی نرسیدیم بخاطر اینکه استدلال‌ها، غالبا استدلاهای محکمی از دو طرف بودند. برای همه روشن است که آقای هاشمی، آقای احمدی‌نژاد را قبول ندارد و ایشان در مقامی که هست آقای احمدی‌نژاد را قبول ندارد. منشا آن هم همان بحث مناظره است که آقای احمدی‌نژاد در زمان انتخابات داشتند و یک سری مسائل را راجع به آقای هاشمی گفتند. بعد هم ایشان توقع داشتند که دفاع کنند.»
جدای از این اختلافات، هاشمی‌رفسنجانی که این روزها از یکی از مسوولیت‌های مهم خود یعنی ریاست خبرگان رهبری به اراده خود کنار کشیده است و بنا به گفته آیت‌الله مهدوی‌کنی این مسوولیت را به وی تفویض کرده است، بیش از گذشته سرگرم تدوین خاطرات خود است؛ خاطراتی که آخرین آن که مربوط به سال 67 و مسائل پیرامونی پایان جنگ است حاشیه‌ساز شده است زیرا روایت او از چگونگی پایان جنگ و علل موثر در پذیرش قطعنامه با روایت کسانی همچون محسن رضایی متفاوت است به همین دلیل است که بین این دو مقام مسوول در زمان جنگ ایران و عراق اختلافاتی از این جنس وجود دارد هر چند طی یک سال اخیر دبیر مجمع تشخیص سعی کرد به دلایلی فاصله خود را با رییس این مجمع بیشتر کند؛ مجمعی که هاشمی‌رفسنجانی در حال طی کردن آخرین ماه‌های عهده‌داری یک مسوولیت رسمی در کشور است چراکه اسفندماه سال جاری دوره فعلی مجمع تشخیص مصلحت به پایان می‌رسد و معلوم نیست که هاشمی تمایل به ادامه حضور در این نهاد میانجی داشته باشد یا نه، هر چند طی ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر کناره‌گیری وی بعد از اتمام دوره فعلی مجمع منتشر شد که محمد هاشمی که ریاست دفتر برادر خود را بر عهده دارد این خبر را تکذیب کرد.
اگرچه دیگر افراد نزدیک به اکبر هاشمی‌رفسنجانی از عدم تمایل وی برای ماندن در این سمت خبر می‌دهند اما آنچه مهم است نقش بی‌بدیل وی در جایگاه نظام جمهوری اسلامی است؛ نقشی که او در آستانه 80 سالگی چه در خبرگان رهبری و مجمع تشخیص باشد یا نباشد بسیار متمایزتر از افرادی است که برخی مسوولیت‌های اجرایی در کشور دارند و به همین دلیل است که هنوز هم مورد مشورت مقامات ارشد کشور قرار می‌گیرد و اصولگرا و اصلاح‌طلب برای طرح دیدگاه‌های خود به دفتر وی می‌روند که آخرین آن دیدار اعضای موتلفه اسلامی با هاشمی است.
اما سوالی که اکنون در آستانه دومین سال عدم حضور هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه تهران از سوی افکار عمومی مطرح می‌شود این است که دلیل این عدم حضور چیست؟ خواسته شخص هاشمی است یا برخی عوامل دیگر دخیل است؟ سوالی که تاکنون قدیمی‌ترین امام جمعه تهران به آن پاسخ رسمی نداده است و اگر پاسخ‌هایی هم بوده از سوی نزدیکان به هاشمی بوده که صحت و سقم آن تاکنون مشخص نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: