۱۳۹۰/۰۳/۱۸

رحیمی به كدام سو خواهد چرخید؟

در حالی كه با افزایش چالش میان آقایان احمدی نژاد، مشایی و بقایی با دستگاههای نظارتی بویژه مجلس و قوه قضاییه، كشور به سوی تعیین تكلیف این چالش در تابستان نزدیك می شود، سرنوشت محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش سرویس سیاسی «آینده»، محمدرضا رحیمی كه با سابقه استانداری در دولت هاشمی رفسنجانی و عضویت در شورای سه نفره جناح راست به همراه باهنر و مرحوم كردان در دهه هفتاد، یكی از چهره های راست سنتی محسوب می شد و بر این اساس به ریاست دیوان محاسبات در مجلس هفتم منصوب گردید، مدتی پس از انتخابات ریاست جمهوری 1384 یك باره تغییر جهت داد و به یكی از حامیان سرسخت احمدی نژاد تبدیل شد.
بعد از نقل قول رحیمی از یك مسلمان خارجی كه "اگر بنا بود بعد از پیامبر اسلام(ص) پیامبری بیاید آن احمدی نژاد بود." در سخنرانی كه احمدی نژاد را تا حد پیامبری بالا برد، پله های ترقی در دولت در برابر وی گشوده شد. هرچند گفته می شود مهمتر از تمجیدهای وی از احمدی نژاد، عملكرد دیوان محاسبات در برابر دولت در زمان ریاست رحیمی و كمكهای شایان توجه وی برای حل و فص مسائل مربوط به دولت احمدی نژاد و سایر نزدیكانش در دوران ریاست آیت الله شاهرودی بر دستگاه قضایی بود.
این در حالی است كه مثلث رحیمی، شریف ملك زاده و سعید مرتضوی برای دولت نهم بسیار كارگشا بوده است.
به هر تقدیر رحیمی به معاونت پارلمانی دولت منصوب شد و پس از تصمیم ناكام احمدی نژاد برای انتصاب وی به عنوان وزیر كشور پس از عزل پورمحمدی، وی همچنان پله های ترقی را طی كرد و با لغو حكم انتصاب مشایی به سمت معاون اولی ریاست جمهوری در دولت دهم، وی به جای مشایی به این سمت منصوب شد.
هرچند با آغاز دولت دهم زمزمه هایی مبنی بر بروز اختلافات میان رحیمی و مشایی درباره آینده دولت به گوش می رسید و با كاهش اختیارات رحیمی و افزایش اختیارات مشایی در اداره نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی، نقش رحیمی تا نزدیكی نقشی تشریفاتی نزول كرد تا حدی كه برخی رسانه ها مدعی شدند وی به اداره ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی می پردازد.
همزمان با آغاز ریاست آیت الله آملی لاریجانی در دستگاه قضایی، پرونده های مربوط به رحیمی یكی پس از دیگری در دستور كار قرار گرفت كه یكی از مهمترین آنها پرونده بیمه ایران بود كه الیاس نادران، نماینده تهران مدعی نقش محوری رحیمی در این پرونده 600 میلیارد تومانی شد و دادستان كل كشور و رئیس قوه قضاییه نیز حضور وی در این پرونده را تصریحا و تلویحا تایید كردند.
با گسترده شدن چالش میان محمود احمدی نژاد و نهادهای نظارتی و در پی آن موضوع بركناری وزیر اطلاعات به رغم مخالفت رهبر انقلاب و خانه نشینی ده روزه محمود احمدی نژاد، بار دیگر نقش حاشیه ای رحیمی در دولت مورد توجه قرار گرفت.
از یك سو گفته می شود رحیمی كه زمزمه های بركناری وی از معاونت اولی در اواخر سال گذشته توسط احمدی نژاد و انتصاب بقایی به جای وی شنیده می شد، با بالا گرفتن چالش فعلا تثبیت شده است كه اداره كردن جلسات دولت توسط رحیمی در زمان خانه نشینی احمدی نژاد و كاهش حملات طیفی از اصولگرایان به وی، این گمانه را تقویت می كرد.
از سوی دیگر برخی شنیده ها مبنی بر اینكه توصیه هایی از سوی مقامات عالی رتبه نظام به احمدی نژاد مبنی بر تغییر معاون اول وی جهت رسیدگی به پرونده قضایی او و انتصاب فردی خوشنام به سمت معاون اولی حكایت از آن داشت كه سرنوشت وی با احمدی نژاد گره خورده است.
در این شرایط اطرافیان رحیمی معتقد بودند حتی در صورت كشیده شدن فرجام احمدی نژاد به ترك صندلی ریاست جمهوری قبل از پایان دوره، به دلیل اشاره قانون اساسی به تصدی دولت توسط معاون اول زیر نظر شورای موقت ریاست جمهوری، با رحیمی برخورد نخواهد شد.
در این میان مواضع اخیر و عملكرد رحیمی نشان می دهد وی به گره زدن سرنوشت خود با محمود احمدی نژاد تمایل بیشتری دارد.
گفته می شود بلافاصله پس از ملاقات سه ساعته آیت الله جنتی با محمود احمدی نژاد در زمان خانه نشینی وی كه تا ساعت 11 شب به طول انجامیده بود، محمد رضا رحیمی به درخواست احمدی نژاد با علی جنتی، فرزند آیت الله جنتی تماس گرفته و در جلسه ای حضوری به وی اظهار می كند: محبوبیت احمدی نژاد بسیار بیشتر از تصور و تصاویری است كه از وی در زمان سفرهای استانی پخش می شود و احمدی نژاد تنها در چند استان همانند كردستان و سیستان و بلوچستان از محبوبیت كمتری برخوردار بود كه آنها نیز با اقدامات دولت دهم برطرف شده است و خود را به عنوان یك كرد عامل حل این اختلافات بویژه در استان كردستان و با اقلیت اهل سنت می داند.
اظهارات اخیر رحیمی علیه نهادهای نظارتی و منتقدان دولت در حالی كه اكثر بزرگان نظام و فضای عمومی حاكمیت بصورت جدی مخالف اقدامات حلقه نخست محمود احمدی نژاد است نشان می دهد كه محاسبات رحیمی به این نتیجه رسیده است كه سرنوشت قابل تحملی پس از احمدی نژاد در انتظار وی نخواهد بود و او باید خود را باتمام وجود به رییس فعلیش گره بزند.

هیچ نظری موجود نیست: