۱۳۹۰/۰۲/۰۵

چند صد زندانی طالبان با حفر تونل از زندانی در قندهار گریختند

والی قندهار گفته است که چند صد زندانی توانسته اند با استفاده از تونلی به طول چندصد متر از زندان مرکزی شهر قندهار در جنوب افغانستان بگریزند.
به گفته مقامهای محلی قندهار، چهار صد و هفتاد و پنج تن از محبوسان زندان مرکزی قندهار توانستند در بامداد روز دوشنبه، ۵ ثور/اردیبهشت به طور مخفیانه از این تونل به خارج از زندان راه یابند و به این ترتیب، فرار کنند.
والی قندهار گفت تونلی که این زندانیان از طریق آن فرار کردند، طی چهار ماه از داخل زندان به محوطه داخل یک خانه واقع در نزدیک زندان حفر شده بود.
آقای ویسا نیروهای امنیتی را در محافظت از زندانیان مقصر دانست و گفت که آنها در این زمینه "سهل انگاری و غفلت" کرده اند و افزود که تحقیقات در این مورد آغاز شده است.
این مقام ولایت قندهار گفت که مشخصات همه زندانیان فراری در سیستم بیومتریک ثبت شده و دستگیری دوباره آنها امکانپذیر است و تا کنون هم چند تن از آنان دستگیر شده اند.
در همانحال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که برای به اجرا درآمدن برنامه فرار زندانیان از زندان شهر قندهار، ۳۲۰ متر تونل حفر شد و حفر این تونل پنج ماه به طول انجامید.
سخنگوی طالبان گفته است که حدود یکصد تن از زندانیان فراری از فرماندهان طالبان و بقیه آنها هم ستیزه جویان وابسته به این گروه هستند
آقای مجاهد در اعلامیه ای که به رسانه ها فرستاده، گفته است که مجموع زندانیان فراری به ۵۴۱ تن می رسد و همه آنها اعضای گروه طالبان هستند.
این دومین باری است که زندانیان زندان شهر قندهار به گونه گروهی موفق به فرار می شوند.
نخستین مورد از فرار گروهی زندانیان از زندان قندهار در سال 2008 میلادی روی داد که در جریان آن، نهصد زندانی در پی انفجاری در برابر در ورودی زندان، موفق به فرار شدند.
اکثر زندانیان فراری در آن زمان نیز از اعضای گروه طالبان بودند.
در زندان قندهار حدود ۱۲۰۰ زندانی نگهداری می شوند.
مامون درانی، خبرنگار در قندهار، می گوید که زندان قندهار در جنوب این شهر موقعیت دارد و نیروهای داخلی و خارجی تدابیر نسبتا شدید امنیتی را در اطراف آن به اجرا می گذارند.
او همچنین گفت که خانه های شماری از ساکنان شهر قندهار در نزدیکی این زندان واقع شده و شاهراه کابل-هرات هم از نزدیک این محل می گذرد.
هر چند پس از فرار گروهی زندانیان زندان قندار در سال ۲۰۰۸ میلادی دولت افغانستان این زندان را بازسازی کرد و تدابیر ویژه ای را برای محافظت از زندانیان به اجرا گذاشت، ولی فرار صدها زندانی در بامداد روز دوشنبه نشان می دهد که این تدابیر کارآیی چندانی نداشته است.
فرار زندانیان و به ویژه اعضای گروه طالبان از زندان قندهار احتمالا سوالهای زیادی را در مورد کارآیی مقامهای محلی و مسئولان اداره زندان ها و همچنین مقامهای امنیتی مطرح خواهد کرد.
در سال ۲۰۰۸ میلادی و در پی فرار بیش از ۹۰۰ زندانی از این زندان هم انتقادهای زیادی علیه مقامهای دولت افغانستان مطرح شد.

هیچ نظری موجود نیست: