۱۳۸۹/۱۰/۱۹

یك سال دیگر بمب اتم ایران را عقب انداختیم!

رییس سابق موساد در آخرین ساعات حضورش در این سازمان ادعا كرد كه با خرابكاری سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل در برنامه های اتمی ایران یكسال دیگر دسترسی ایران به بمب اتم را به تاخیر انداخته است.

اظهارات دادگان در حالی بیان شد كه از زمان آغاز جنگ رسانة ای رسانه ای غربی درباره برنامه های هسته ایران در سال 2003 تاكنون چندین زمان مختلف برای دستیابی ایران به بمب اتم اعلام شده بود.اولین زمان سال 2008،سپس 2010، بعد ازآن 2012 و2014 واكنون 2015.

مئیر داگان با ورق زدن آخرین برگ از دوران هشت ساله ریاست خود بر تشكیلات جاسوسی اسرائیل می‌گوید كه «به دلیل مشكلات فنی در برنامه هسته‌ای و عواقب تحریم‌ها، ایران دست كم تا سال ۲۰۱۵ به بمب هسته‌ای نخواهد رسید».

به گزارش سرویس بین الملل «آینده» به نقل از خبرگزاریها، داگان پنجشنبه در آخرین ساعات حضور خود در موساد و در حال تحویل این پست به جانشینش، تامیر پاردو، ارایه مجموعه پیشنهادهای تازه و مشتركی را از سوی اسرائیل و آمریكا برای سخت‌تر كردن تحریم‌ها علیه ایران ضروری دانست.

داگان در ژوئن ۲۰۰۹، یك سال و نیم پیش، به كمیسیون دفاعی و سیاست خارجی كنست گفته بود كه ایران ممكن است نخستین كلاهك هسته‌ای خود را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. زمانی كه اكنون آقای داگان به عنوان موعد احتمالی دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای با ماهیت نظامی مطرح می‌كند، دست كم یك سال دیگر به تعویق افتاده است، و به نظر می‌رسد كه وی این امر را نیز یكی از «دستاوردهای موساد» به شمار می‌آورد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری رویترز، مئیر داگان پنجشنبه به هنگام تحویل پست خود به تامیر پاردو تأكید كرد كه با حمله نظامی به ایران مخالف است مگر هنگامی كه «كارد به استخوان رسیده باشد».

آریل شارون، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، از زمانی كه از برنامه هسته‌ای ایران احساس «خطر» كرد، بیشترین اختیارات را برای مقابله با این «چالش» به داگان و موساد داد و همه نهادهای دیگر اسرائیل تنها ابزاری برای پیشبرد هدف‌های موساد در این زمینه بودند و همین امر سبب شد كه نخست‌وزیران بعدی اسرائیل؛ اهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو، شدیداً علاقه‌مند باشند كه داگان همین اختیارات گسترده را حفظ كند.

روزنامه یدیعوت آخرونوت جمعه نوشت كه داگان معتقد است حتی اگر تلاش‌های غرب در مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران كاملاً موفقیت‌آمیز نباشد، هنوز ایران در آینده نزدیك از توانایی هسته‌ای نظامی برخوردار نخواهد شد و اگر هدفش بمب هسته‌ای بوده، در سال ۲۰۱۵ یا حتی ۲۰۱۶ به آن می‌رسد. بدین ترتیب، برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای یك حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران را باید غیر محتمل دانست.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، داگان در حالی ریاست موساد را ترك می‌كند كه دیگر میان اسرائیل و آمریكا بر سر ماهیت برنامه هسته‌ای ایران اختلافی نیست هرچند كه اسرائیل چالش هسته‌ای ایران را «خطر حیاتی» برای خود می‌بیند درحالی كه حتی اگر ایران چنین توانایی نظامی هم داشته باشد، چالشی حیاتی برای آمریكا نخواهد بود. اما در هرحال، دولت آمریكا نگرانی‌های اسرائیل را «كاملاً درك می‌كند».

به نوشته یوسی ملمن، كار‌شناس امور جاسوسی و اطلاعاتی روزنامه هآرتص، داگان در آخرین روزهای ریاست بر موساد به كشورهایی (عمدتاً در غرب) سفر كرد كه هدف از آن، معرفی شخصی جانشینش به روسای سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی این كشور‌ها بود. به نوشته هاآرتص، این سفر‌ها تلاش داشت كه از ناخشنودی كشورهای غربی در استفاده موساد از گذرنامه‌های این كشور‌ها در ماجرای از پای در آوردن مبحوح كم كند تا زمینه برای همكاری سازمان‌های جاسوسی این دولت‌ها با تامیر پاردو فراهم‌تر باشد.

سخنان علنی كه در آخرین ساعت حضور مئیر داگان در ساختمان موساد منتشر شد، بیانیه پوزش‌خواهی او از ملت اسرائیل به خاطر چند موضوع است: آزاد نشدن گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس، آزاد نشدن رون آراد، كمك خلبان اسرائیلی كه سال ۱۹۸۷ در لبنان اسیر شد، و روشن نشدن سرنوشت سه سرباز اسرائیلی كه رد پایشان در نبرد‌های اوایل دهه هشتاد میلادی با چریك‌های فلسطینی درلبنان ناپدید شده بود.

مئیر داگان درحالی كه برای آخرین بار تنباكو و پیپ خود را از دست منشی‌اش گرفت و در حالی كه كیف سیاه رنگش خالی از هر گونه برگ بود، از ساختمان موساد در نقطه‌ای در مركز اسرائیل، سوار اتومبیلی با راننده‌ای شد كه او را به خانه‌اش در شمال اسرائیل بازگرداند و این آخرین رفتن او از موساد بود، و بدین ترتیب، درهای موساد پشت سرش بسته شد.

داگان یكشنبه گذشته از دولت اسرائیل خداحافظی كرده بود. در اسرائیل، مقاماتی كه چنین پست‌های حساسی را ترك می‌كنند، دیگر هرگز نمی‌توانند به اسناد و مدارك و گزارش‌های محرمانه آن سازمان دسترسی یابند و مقام‌های بلندپایه سازمان حق ندارند كه با آنها در تماس كاری باشند و فرد كنار رفته به شهروندی كاملاً عادی و به دور از هرگونه دسترسی به گزارش‌های طبقه‌بندی تبدیل می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: