۱۳۸۹/۰۸/۰۶

مرگ پیرترین امیر جهان و اختلاف بر سر جانشینی او


شیخ صقر بن محمد آل قاسمی پس از شصت و دو سال فرمانروایی بر امیرنشین رأس الخیمه سحرگاه امروز (چهارشنبه) در سن نود و دو سالگی درگذشت، با مرگ وی در رأس الخیمه هفت روز تعطیل و چهل روز عزای عمومی و در سایر امارات متحده عربی یک هفته عزای عمومی اعلام شد.
شیخ صقر پیرترین فرمانروا در جهان و تنها بازمانده از هفت امیری بود که امارات متحده عربی را بنیان نهادند.
بلافاصله پس از اعلام درگذشت شیخ صقر، اختلاف بر سر جانشینی او آغاز شده است.
شیخ خالد، پسر بزرگ شیخ صقر که هفت سال پیش از ولیعهدی برکنار شده بود، با انتشار پیامی ویدئویی در اینترنت خود را جانشین پدر و حاکم رأس الخیمه اعلام کرده است.
اما برادر کوچکترش شیخ سعود که در هفت سال گذشته عملاً اداره رأس الخیمه را در دست داشته و ولیعهد رسمی بوده، بی اعتنا به پیام شیخ خالد، اداره امور را ادامه می دهد.
شیخ خالد در ماه فوریه گذشته طی سخنرانی در واشنگتن، برادرش شیخ سعود را متهم کرده بود که رأس الخیمه را به دروازه ای برای ایران تبدیل کرده تا از طریق آن از تحریمهای بین المللی بگریزد و به قاچاق سلاح، تجهیزات، مواد مخدر و حتی انسان بپردازد.
وی همچنین نامه ای با امضای پدرش منتشر کرده که نشان می دهد او ده ماه پس از برکنار کردن شیخ خالد نظرش را عوض کرده و از او خواسته است به مقام ولیعهدی بازگردد، اما اعتبار این نامه را تاکنون هیچ مرجع مستقلی تأیید نکرده است.
شیخ خالد که تحصیلکرده انگلستان است، در زمان ولیعهدی فعالیتهای اقتصادی گسترده ای انجام داد و به چهره ای اصلاح طلب و همچنین مخالف سرسخت ایران مشهور بود، وی همچنین بر خلاف دیگر مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس، آشکارا با سیاست آمریکا در حمله به عراق مخالفت می ورزید.
با هدایت شیخ خالد، تظاهرات خیابانی در رأس الخیمه علیه حمله آمریکا به عراق برگزار شد و رادیوی رأس الخیمه آزادانه برنامه هایی در مخالفت با حمله به عراق پخش می کرد.
شیخ صقر پس از چند بار مشورت با شیخ زاید حکمران امارات، سرانجام برکناری شیخ خالد را از ولیعهدی اعلام کرد و این مقام را به شیخ سعود سپرد که تحصیلکرده آمریکاست.
برکناری شیخ خالد، شهر رأس الخیمه را صحنه تظاهرات اعتراض آمیز هوادارانش کرد که به مداخله ارتش امارات برای آرام کردن اوضاع انجامید و شیخ خالد راهی تبعید شد.
روزنامه بریتانیایی گاردین در ماه های ژوئن و ژوئیه گذشته گزارشهایی منتشر کرد حاکی از اینکه شیخ خالد با هزینه کردن میلیونها دلار در حال تلاش برای بازگشت به قدرت است و در راستای جلب حمایت بین المللی، حتی با سفیر اسرائیل در لندن هم دیدار کرده است.
شیخ صقر، پدر شیخ خالد، با توسل به زور قدرت را به دست گرفته و با کمک تفنگچیانش، عمو و پدرزنش شیخ سلطان را از حکومت برکنار و به شارجه تبعید کرده بود.
در امیر نشین شارجه نیز شاخه ای از خاندان قاسمی حکومت می کند، قاسمیان که بیش از دویست و پنجاه سال است بر رأس الخیمه و شارجه حکم می رانند، از سران قبائل عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس بودند که پس از کشته شدن نادرشاه افشار، جنگی را با نیروهای ایرانی آغاز کردند و به سلطه ایران بر سرزمینی که اکنون امارات متحده عربی خوانده می شود پایان دادند. هند.
هرچند دیری نگذشت که این مناطق به تصرف ترکان عثمانی درآمد و شیوخ عرب ناچار دست کمک بسوی بریتانیا دراز کردند که با کمک قبائل محلی ترکها را بیرون راند و این سرزمینها را تحت الحمایه خود اعلام کرد.
با پایان یافتن سلطه بریتانیا و اعلام موجودیت امارات متحده عربی، شیخ صقر پیوستن به این اتحادیه را مشروط به این اعلام کرد که دولت تازه بنیاد، از ادعای رأس الخیمه بر جزیره های تنب بزرگ و کوچک و ادعای امیرنشین شارجه بر جزیره ابوموسی دست برندارد، با پذیرفتن این شرط، وی در 24 فوریه 1972، پیوستن رأس الخیمه به امارات را اعلام کرد.
از شیخ صقر هفت پسر و هفت دختر بر جای مانده، پسر دومش سلطان در زمان حیات پدر درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست: