۱۳۸۹/۰۷/۰۶

قوه قضائیه حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب را منحل اعلام کرد


محسنی اژه‌ای اعلام کرد که دادگاه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب را منحل کرده و آنها فعلا حق فعالیت سیاسی ندارند. وی گفت که دو کاندیدای معترض انتخابات ریاست جمهوری باید توبه کنند و در غیراین‌صورت محاکمه خواهند شد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در نخستین نشست خبری و مطبوعاتی خود، نظر قوه قضائیه را درباره‌ی مجموعه‌ای از مسائل حاد قضایی و سیاسی ایران اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، اژه‌ای در پاسخ به پرسشی در مورد خبر انحلال حزب مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با حكم دادگاه گفت: «بله، كمیسیون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعالیت این دو حزب را متوقف كرده و اعلام كرده كه آنها حق فعالیت سیاسی ندارند.»
«هیأت منصفه برای احزاب وجود ندارد»
سخنگوی قوه‌ی قضائیه افزود که در ماده ۱۶ قانون احزاب بندهای مختلفی در مورد جرایم احزاب وجود دارد كه طبق ماده ۱۷ همان قانون نیز كمیسیون ماده ده احزاب نسبت به توقیف موقت حزبی كه مرتكب آن جرایم شده باشد، تصمیم می‌گیرد.
محسنی اژه‌ای که دادستانی كل كشور را نیز برعهده دارد، در مورد رعایت آئین‌دادرسی و حضور هیات منصفه در مراحل رسیدگی به اتهامات این احزاب اظهار داشت: «هیات منصفه برای رسیدگی به جرایم مطبوعاتی در قانون مطبوعات پیش‌بینی شده است، اما از آنجا كه تاكنون جرایم سیاسی در قانون تعریف نشده است، قانونی برای ضرورت رسیدگی با حضور هیات منصفه در این زمینه را نداریم.»
سخنگوی قوه‌قضائیه در مورد لغو مجوز یا توقیف برخی از نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات و رد نظر هیات مذكور در دادگاه‌ها را امری بدیهی دانست و افزود که این به معنای اختلاف برداشت از قانون نیست. وی توضیح داد که عکس این نیز صادق است: «ممکن است تشخیص هیات نظارت وقوع خلاف و جرمی باشد، اما دادگاه با بررسی‌ها و شنیدن دفاعیات متهم اركان سه‌گانه جرم را محرز ندانسته و آن فرد یا رسانه را تبرئه كند. این امری معمولی است.»
«سکینه محمدی به اعدام محکوم شده است»
محسنی اژه‌ای در مورد حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی گفت: «در مورد سكینه محمدی حكم صادر شده و مراحل باید طی شود اما سكینه محمدی پیش از محكوم بودن به زنای محصنه، محكوم به قتل نفس است و باید بدانیم كه در جایی كه حق‌الناس باشد، اجرای آن حكم بر دیگر احكام ارجحیت دارد و در مورد این پرونده حكم قصاص ارجحیت دارد.»
باید اشاره کرد که بر اساس اظهارات محمد مصطفایی، وکیل مدافع خانم محمدی آشتیانی، موکل او از اتهام قتل نفس تبرئه شده است.
خبرنگار شبكه پرس‌تی‌وی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد حكم سنگسار سكینه محمدی اشاره کرد. احمدی‌نژاد طی یک مصاحبه در نیویورک گفته بود، چنین حكمی در مورد سکینه آشتیانی مطرح نبوده است. سخنگوی قوه قضائیه در مورد صحت اظهارات احمدی‌نژاد گفت «قاضی در صدور حكم خود مستقل است زیرا دستگاه قضایی برخلاف سایر دستگاه‌ها، این‌گونه نیست كه دستوری از بالا به پایین صادر و اجرا شود.»
اژه‌ای افزود که قوه‌قضائیه «به هیچ وجه نسبت به قوانین الهی و اسلامی در برابر جوسازی‌ها» کوتاه نمی‌آید. وی گفت که مراحل رسیدگی به این پرونده به اتمام نرسیده است.
«"سران فتنه" باید توبه کنند»
دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه بی آنکه نامی از افراد ببرد به جایگاه دو کاندیدای معترض انتخابات ریاست جمهوری، میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره کرد. وی در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: «حقیقتا برخی از افراد كه امروز از آنها به‌عنوان "سران فتنه" یاد می‌شود، ظلم بزرگی به نظام و به مردم كشورمان كرده و خدمت والایی را به دشمنان قسم خورده كشور انجام داده‌اند.»
محسنی اژه‌ای تصریح كرد:‌«اگر آنها متنبه نشوند، توبه نكنند و از موضع خود بازنگردند حتما باید مجازات شوند.» سخنگوی قوه قضائیه افزود: «اگر سران فتنه ظلم به نظام را جبران كنند، بحث دیگری است.»
سخنگوی قوه قضائیه در مورد صحت اظهارات امام جمعه موقت تهران مبنی بر اینكه میرحسین موسوی و مهدی کروبی كمك‌های خارجی دریافت كرده‌اند، اظهار داشت: «در این مورد بعضا مقامات امنیتی مصاحبه كرده و اعلام كردند كه حتی مبالغی بیشتر از آنچه عنوان شده گرفته‌اند. اما اینها گفتارهای بیرونی است و باید در محكمه رسیدگی شود تا بتوان قاطعانه اظهارنظر كرد.»

هیچ نظری موجود نیست: