۱۳۸۹/۰۵/۱۷

افتتاح تلویزیون ماهواره‌ای "رسا"

شبکه‌ی تلویزیونی "رسا" با انتشار منشوری ده ماده‌ای اعلام موجودیت کرد. این رسانه هدف خود را "آگاهی‌بخشی عمومی و ممانعت از دروغ " عنوان کرده است. "رسا" کار خود را همزمان با سالگرد مشروطه، در روز جمعه ۱۵ مرداد شروع کرد. مسئولان شبکه تلویزیونی رسا (رسانه سبز ایران) در بیانیه آغاز به کار این رسانه از جنبش سبز ملت ایران و "صدای آزادی، عدالت و حاکمیت قانون" در آن نوشته‌اند. به تاکید آنها این صدا بر اثر گلوله، زندان، شکنجه، تحقیر و تهمت خاموش نشده و طنینی جهانی نیز یافته است. این بیانیه از ناکامی اقتدارگرایان در ساکت کردن مردم یاد کرده و تبدیل معترضان به رسانه‌های شهروندی و ضبط فیلم و خبررسانی از کشته‌شدگان در خیابان‌ها را شکوفایی "حضور سبز" خوانده است. "
مسئولان تلویزیون ماهواره‌ای "رسا" یادآور شده‌اند که اخبار یک‌سویه صدا و سیما ، تربیون‌های حکومتی، تعطیلی و توقیف رسانه‌های مکتوب و مجازی، زندانی شدن روزنامه‌نگاران و آوارگی و کوچ آنان از کشور، ایجاب می‌کرد که در کنار امواج بی‌پایان رسانه‌های خرد، رسانه‌‌هایی آزاد و باکیفیت نیز شکل گیرند.
نویسندگان این بیانیه گفته‌اند که "رسا" صدای ملت ایران خواهد بود. آنها دروغ را سکه رایج حکومت ایران دانسته و هدف خود را آگاهی بخشی عمومی و انعکاس "مطالبات بر حق ملت" اعلام کرده‌اند. آنها مردم ایران را پشتوانه‌ی این رسانه خوانده و تصریح کرده‌‌‌اند که این تلویزیون هیچ پیوندی با دولت یا سازمان متکی به بودجه خارجی نخواهد داشت. مسئولان این شبکه تلویزیونی، تک تک شهروندان سبز ایران را سهامدار این رسانه خوانده و از آنها خواسته‌اند با کمک‌های مالی خود در اداره آن شریک شوند.
منشور ده ماده‌ای "رسا"
در مقدمه این منشور آمده که تلویزیون ماهواره‌ای "رسا" موسسه‌ای غیرانتفاعی و مستقل از احزاب و نهادهای سیاسی است که به دلیل خفقان موجود در کشور، خارج از ایران ثبت شده و به زبان فارسی به انعکاس و پخش اخبار، تحلیل، گزارش و برنامه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد پرداخت. به تاکید مسئولان این تلویزیون "رسا" به‌جز کمک‌های مردمی و تبلیغات، از هیچ دولت یا سازمان دولتی خارجی کمک نخواهد گرفت.
اصول و خط مشی این شبکه در ده ماده خلاصه شده که عبارتند از: رعایت عدالت، حقوق بشر، آزادی و کرامت انسانی، اسلام رحمانی و اخلاق، حق تعیین سرنوشت و مردم‌سالاری، تمامیت ارضی و وحدت ملی، روش‌های مدنی و مسالمت‌آمیز، حاکمیت قانون، قرائت دمکراتیک از قانون اساسی، جریان آزاد اخبار و اطلاعات، مخالفت با انحصار طلبی و گسترش فرهنگ گفتگو.
مسئولان این تلویزیون ماهواره‌ای، همراهان جنبش سبز را چشم و گوش "رسا" نامیده‌اند و از آنان خواسته‌اند برنامه‌های تولیدی، صوتی و تصویری، عکس و فیلم‌های خبری روز را با هر کیفیت برای آنها بفرستند.
یک منبع آگاه به دویچه‌وله گفت که "رسا" در آغاز کار، روزانه یک‌ ساعت خبر، تحلیل و تفسیر از مسائل ایران پخش خواهد کرد. برنامه‌های "رسا" مجری ندارند و با الگوی شبکه‌هایی چون "یورو نیوز" اداره می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست: