۱۴۰۳/۰۱/۱۳

حمله به کنسولگری ایران در دمشق؛ سه مقام ارشد سپاه کشته شدند

بر اثر حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق دست‌کم هفت نفر از جمله سه مقام ارشد سپاه قدس کشته شدند. به سفیر ایران آسیبی نرسید. مقام‌های جمهوری اسلامی این حمله را به اسرائیل نسبت می‌دهند. 
 تصویری از خرابی‌های ناشی از حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق- ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
بر اساس گزارش خبرگزاری‌های دولتی در ایران، در حمله‌ای هوایی که روز دوشنبه اول آرویل (۱۳ فروردین) به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق صورت گرفت "بخشی از ساختمان کنسولی سفارت ایران و اقامتگاه سفیر کاملا تخریب شده است." رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی به طور هماهنگ، این حمله را به "اسرائیل" نسبت داده‌اند.
آنگونه که دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش می‌دهد، بر اثر این حمله شش نفر کشته شدند. به نوشته ایسنا، در پی این حمله، حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در دمشق و خانواده او آسیبی ندیده‌اند. خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که در این حمله هوایی محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه در ساختمان مجاور سفارت ایران در دمشق کشته شده است. این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران تصاویری از این نظامی ارشد سپاه قدس در کنار عماد مغنیه، قاسم سلیمانی و حسن نصرالله منتشر کرد. گفته شد که سردار زاهدی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه در سوریه و لبنان بود.
آنگونه که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران گزارش داده، در پی این حمله محمدحاجی رحیمی، معاون سردار زاهدی نیز کشته شده است. طبق این گزارش، او پیش از این، معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس بوده است. برخی رسانه‌ها نیز از "حسین امین‌الله، رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان" به عنوان یکی دیگر از کشته شده‌ها نام برده‌اند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی با تاکید بر اینکه اسرائیل معمولاً در مورد حملات نیروهای خود به سوریه اظهار نظر نمی‌کند، نوشت که یک سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره این حمله گفت: «ما در مورد گزارش‌های رسانه‌های خارجی اظهار نظر نمی‌کنیم.» خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نیز با انتشار تصاویری، حمله به کنسولگری ایران را تایید کرد و از مقابله پدافند هوایی این کشور با آن خبر داد. سانا از قول یک "منبع نظامی" که نامش فاش نشده نوشت که حدود ساعت ۱۷:۱۷ دقیقه به وقت محلی روز دوشنبه ۱۳ فروردین‌ماه، "اسرائیل از سمت جولان، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد". این "منبع نظامی" افزود که تلاش برای یافتن اجساد و مجروحان ادامه دارد.
تصویری از خرابی‌های ناشی از حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق- ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
نخستین واکنش‌ها؛ از تهران تا واشنگتن در یکی از نخستین واکنش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی به این حمله، وزارت امور خارجه این کشور از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با همتای سوری خود خبر داد. بر اساس این گزارش، امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی گفت: «نتانیاهو به‌دلیل شکست‌های پی در پی در غزه و دست نیافتن به اهداف‌ جاه‌طلبانه، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است.»
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی البته توضیحی درباره منظورش از "شکست‌های پی‌در‌پی" اسرائیل در جنگ علیه شبه‌نظامیان تروریست ارائه نداد. او با لحنی تهدیدآمیز ادامه داد: «مسئولیت عواقب حمله به کنسولگری ایران متوجه اسرائیل است.» در همین زمینه، سفیر ایران در سوریه در نخستین اظهارنظر خود پس از این حمله بدون ذکر منبع خود ادعا کرد که "اسرائیل با جنگنده‌های اف‌٣۵ از جولان با شش موشک ساختمان کنسولگری را هدف قرار داد." به ادعای او، در پی این حمله ۷ نفر کشته شده‌اند. سفیر جمهوری اسلامی در دمشق گفت: «من در محل کار خود در سفارت بودم و از اتاق خود شاهد بودم که این ساختمان آسیب دید.» اکبری همچنین در گفت وگویی که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد، با ادبیاتی تهدیدآمیز گفت: 
«اقدام اسرائیل پاسخ قاطع ما را به همراه خواهد داشت.» او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نیز نوشت: «ما در وقتی که می‌خواهیم مقابله به مثل خواهیم کرد.» از واشنگتن نیز خبر می‌رسد که کرین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره این حمله گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا از گزارش‌های حمله هوایی اسرائیل در دمشق به کنسولگری ایران در روز دوشنبه آگاه است و گروهی در حال بررسی آن است.» مقام‌های اسرائیلی تا لحظه تنظیم این گزارش نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.
DW

هیچ نظری موجود نیست: