۱۴۰۲/۱۱/۱۶

واکنش وزارت خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن به تهران

ویتنی رایت، بازیگر فیلم‌های پورن، در کنار سفارت سابق آمریکا در تهران که در سال ۱۳۵۸ توسط پیروان روح‌الله خمینی اشغال شد ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در ارتباط با سفر ویتنی رایت، بازیگر سرشناس فیلم‌های پورن به ایران می‌گوید که در این مورد اطلاعی ندارد. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی،‌ هم در این رابطه به نقل از یک «منبع آگاه» نوشت که خانم رایت «به دعوت هیچ ارگان یا نهادی به ایران نیامده بود». ناصر کنعانی روز دوشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، در پاسخ به خبرنگاران در مورد تصاویر منتشر شده از سفر خانم رایت در شبکه‌های اجتماعی گفت: «سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران و سفر شهروندان ما به دیگر کشورها از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد.»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ادامه در مورد سفر ویتنی رایت گفت: 
«از موضوع مورد اشاره شما شخصاً اطلاعی ندارم.» او توضیح نداد با وجود نظارت شدید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر ورود شهروندان کشورهای غربی به ایران چگونه وزارت خارجه از سفر او به ایران اطلاعی نداشته است.
ویتنی رایت، بازیگر فیلم‌های پورن، در روزهای گذشته تصاویری از سفر خود به ایران را منتشر کرد. در این تصاویر او در ساختمان سفارت پیشین آمریکا در تهران دیده می‌شود. این تصاویر با واکنش گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و برخی از آن‌ها این سفر را در راستای وانمود کردن حکومت به «فضای بازتر» و ترغیب شهروندان به شرکت در انتخابات پیش رو دانسته‌اند. در واکنش به این سفر، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی،‌ به نقل از یک «منبع آگاه» نوشت که خانم رایت «به دعوت هیچ ارگان یا نهادی به ایران نیامده بود». این خبرگزاری در شبکه ایکس در ادامه نوشت:
 «سیستم ویزادهی نیز از ماهیت کاری غیراخلاقی و مستهجن او مطلع نبوده است.» خانم رایت که مواضع ضد اسرائیلی دارد به سؤالات رسانه‌های بین‌المللی در زمینه سفرش پاسخی نداده است اما در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که سفارت پیشین آمریکا در تهران محلی است که «باید از آن بازدید می‌کرد». در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» از دیوار سفارت آمریکا در تهران بالا رفتند و ده‌ها کارمند این سفارت را به‌گروگان گرفتند. بحران گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی، نقطه پایانی بر روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا بود.
 رادیو فردا:

هیچ نظری موجود نیست: