۱۴۰۲/۰۴/۱۸

مذاکره بین اسرائیل و جمهوری اسلامی با میانجیگری روس‌ها برای تبادل دو زندانی‌

 الشرق الاوسط: تهران از ربودن تسورکف برای تقویت تلاش‌هایش جهت آزاد کردن مامور خود، یوسف شهبازی عباسعلی‌لو، استفاده می‌کند ایندیپندنت فارسی: روزنامه الشرق الاوسط، روز یکشنبه ۱۸ تیر، به نقل از منابع نزدیک به نیروهای حشدالشعبی در عراق گفت جمهوری اسلامی ایران با میانجیگری روسیه، اسرائیلی‌ها را برای تبادل اسیران تحت فشار قرار داده است.
 به نوشته این روزنامه و به نقل از همین منابع، مذاکره بین اسرائیل و جمهوری اسلامی برای آزادی الیزابت تسورکف، پژوهشگر اسرائیلی - روسی در جریان است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۴ تیر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد الیزایت تسورکف، پژوهشگر اسرائیلی-روسی، که چند ماه است در عراق مفقود شده است، در بازداشت گروه مسلح «کتائب حزب‌الله» مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.
به گفته دفتر بنیامین نتانیاهو، «الیزابت تسورکف هنوز زنده است». دولت اسرائیل در این بیانیه «فقط دولت عراق را مسئول حفظ امنیت جانی» این پژوهشگر خواند. در این بیانیه گفته شده بود که این پژوهشگر به ابتکار شخصی‌اش، بدون نشان دادن گذرنامه اسرائیلی، با گذرنامه روسی‌اش برای کار کردن روی رساله دکتری و پژوهش‌های دانشگاهی به عراق رفته است. یک منبع اطلاعاتی عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که این پژوهشگر روز ۲۳ مارس گذشته، در آغاز ماه رمضان، به بغداد پایتخت عراق رفته است. با این حال، یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفته است که تسورکف چند ماه قبل، در دسامبر سال ۲۰۲۲، به عراق سفر کرده است.‌
الیزابت تسورکف، که به زبان‌های انگلیسی، عبری، روسی و عربی صحبت می‌کند، برای تحلیلگران جنگ سوریه نامی شناخته‌شده است. اکنون روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع نزدیک به نیروهای حشدالشعبی، که از جمله شامل کتائب حزب‌الله است، گزارش داده که مقام‌های جمهوری اسلامی از ماه ژوئن با میانجیگری روسیه، اسرائیل را برای آزادی یک زندانی ایرانی تحت فشار قرار داده‌اند. سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، در ماه ژوئن، یک مامور نیروی قدس سپاه پاسداران به نام یوسف شهبازی عباسعلی‌لو، را به‌دلیل رهبری برنامه ترور اسرائیلی‌ها در قبرس بازداشت و بازجویی کرد.
سازمان اطلاعات و امنیت ویژه اسرائیل (موساد) روز پنجشنبه، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳، با انتشار یک بیانیه و یک ویدیو، برخی از جزئیات مربوط به خنثی کردن طرح تروریستی جمهوری اسلامی علیه شهروندهای اسرائیل در خاک قبرس را منتشر کرد. بر اساس ویدویی که موساد منتشر کرد، یوسف شهبازی عباسعلی‌لو مجری این طرح تروریستی، در خاک ایران بازداشت و بازجویی شده است.
اکنون الشرق الاوسط به نقل از منابع نزدیک به شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی، دستگاه امنیت ملی عراق و نیز نمایندگان پارلمان عراق نوشته است که جمهوری اسلامی از ربودن تسورکوف که قبلا مدتی در ماه مارس دستگیر شده بود، برای تقویت تلاش‌هایش جهت آزاد کردن مامور خود، یوسف شهبازی عباسعلی‌لو استفاده می‌کند. یک منبع نزدیک به شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی تاکید کرده است که گروه کتائب حزب‌الله عراق، به خواست جمهوری اسلامی این پژوهشگر اسراییلی- روسی دانشگاه پرینستون را در عراق نگه داشته است. 
با این حال، ادعاهای ضد و نقیض دیگری از سوی منابع مختلف در دیگر رسانه‌ها نیز مطرح شده است که از انتقال الیزابت تسورکوف به تهران حکایت دارد. اما تسورکف، خواهر الیزابت، در گفت و گو با i24News ابراز امیدواری کرد که همکاری دولت‌های روسیه، اسرائیل و آمریکا به آزادی خواهرش بینجامد. او گفت خواهرش صرفا با اهداف آکادمیک راهی عراق شده بود چرا که بر این باور بود که پژوهش خود را نمی‌تواند از راه دور انجام دهد. باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، نیز روز جمعه در گفتگو با شبکه تلویزیونی محلی العهد، درباره تسورکف گفته بود: «با توجه به سطح پرونده و پیچیدگی‌های آن، تا زمانی که دولت تحقیقات رسمی خود را تکمیل نکند، در این زمینه اظهارنظر رسمی صورت نخواهد گرفت.»

هیچ نظری موجود نیست: