۱۴۰۲/۰۱/۳۰

نزدیکترین سفارتخانه اسرائیل به مرز ایران در عشق آباد ترکمنستان افتتاح می شود....

الی کوهن نخستین وزیر اسرائیلی است که در سه دهه اخیر از ترکمنستان بازدید می‌کند وزیر امور خارجه اسرائیل که بامداد چهارشنبه، ۳۰ فروردین، راهی باکو شده تا با رئیس‌ جمهور آذربایجان دیدار داشته باشد، عصر همین روز در سفر به یکی از دیگر از کشورهای همسایه شمالی ایران،‌ برای افتتاح سفارتخانه اسرائیل در ترکمنستان راهی عشق‌آباد خواهد شد.
به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، الی کوهن نخستین وزیر اسرائیلی است که در سه دهه اخیر از ترکمنستان بازدید می‌کند. بنا بر این گزارش، ساختمان سفارت اسرائیل روز چهارشنبه در شهر عشق‌آباد، در ۲۵ کیلومتری مرز ایران، گشایش می‌یابد. تایمز اسرائیل می‌نویسد که «این، نزدیک‌ترین سفارتخانه اسرائیل به خاک دشمن اصلی خود، یعنی ایران، خواهد بود.» ترکمنستان با ایران ۱۱۴۸ کیلومتر مرز مشترک دارد.
به نوشته تایمز اسرائیل، استقرار این سفارتخانه در شهر عشق‌آباد «راه وسوسه‌انگیزی برای اسرائیل خواهد بود برای ورود به جمهوری اسلامی، در جهت تلاش برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران». اسرائیل یک دهه است که در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، سفیر دارد، اما او تاکنون در چند هتل و یک دفتر موقت مستقر بوده است.
آقای کوهن قرار است در این سفر، روز پنج‌شنبه با سردار بردی‌محمداف، رئیس‌ جمهور ترکمنستان و رشید مرداف، وزیر امور خارجه این کشور و همچنین وزیر کشاورزی و جامعه یهودیان ترکمنستان دیدار کند. هیئت بزرگ اسرائیلی در باکو اما الی کوهن بامداد چهارشنبه در باکو با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار دارد و در ادامه روز نیز با همتای خود جیحون بایراموف دیدار خواهد کرد. دیپلمات ارشد اسرائیل یک هیئت تجاری به نمایندگی از ۲۰ شرکت سایبری، امنیت داخلی، آب و کشاورزی اسرائیل را همراه خود به باکو آورده و میزبان یک نشست تجاری با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز خواهد بود.
آقای کوهن پیش از پرواز در بیانیه‌ای گفت: «موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان در مرز ایران، روابط ما را بسیار مهم و دارای ظرفیت‌های بالا می‌سازد.» 
به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، جمهوری آذربایجان «احتمالاً به اسرائیل اجازه می‌دهد تا از پایگاه‌های موجود در خاک خود برای انجام پرواز شناسایی بر فراز ایران و اعزام عوامل اطلاعاتی به این کشور برای مختل کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی استفاده کند.» به نوشته این رسانه‌ها، «در صورتی که اسرائیل تصمیم به انجام حملات هوایی به رآکتورها و نیروگاه‌های ایران بگیرد، دسترسی به پایگاه‌های آذربایجان این کار را بسیار امکان‌پذیرتر می‌کند.» باکو همچنین ۳۰ درصد از نفت اسرائیل را تأمین می‌کند. اسرائیل در جریان مناقشه قره‌باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰، ارسال تسلیحات خود به آذربایجان را افزایش داد.
سفر این وزیر عالی‌رتبه اسرائیلی در زمانی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان دوره پرتنشی در روابط خود را تجربه می‌کنند. یکی از عوامل این تنش همین رابطه باکو با تل‌آویو است.
Iranian_Uk

هیچ نظری موجود نیست: