۱۴۰۱/۰۴/۱۹

بایدن: تا بازگشت ایران به برجام فشارها ادامه می‌یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر خود به خاورمیانه گفت تا زمانی که تهران آماده بازگشت به برجام نباشد، فشار‌های دیپلماتیک و اقتصادی را ادامه خواهد داد. بایدن در چند روز آینده به اسرائیل و عربستان سعودی سفر می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی که در "واشنگتن‌پست" تحت عنوان "چرا من به عربستان سعودی سفر می‌کنم؟" منتشر کرد علت سفر خود به خاورمیانه را توضیح داده است.

بایدن در این یادداشت که شامگاه شنبه ۱۸ تیر منتشر شد، می‌نویسد خاورمیانه‌ای که او از آن بازدید می‌کند، پایدارتر و امن‌تر از خاورمیانه‌ در زمان روی کار آمدن دولتش بوده است.بایدن در مورد ایران هم می‌نویسد آمریکا با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شده تا به انزوای خود پایان دهد. بایدن تاکید می‌کند که این ایران است که اکنون و تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده است.

رئیس جمهور آمریکا ادامه می‌دهد ماه گذشته بیش از ۳۰ کشور در محکومیت عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای به آمریکا پیوستند. 

بایدن ضمن اعلام آمادگی آمریکا برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خاطرنشان کرد تا زمانی که تهران آماده بازگشت به برجام نباشد، فشار‌های دیپلماتیک و اقتصادی را ادامه خواهد داد.

مذاکرات برجام در حال حاضر وضعیت تعلیق پیدا کرده است. 

وزاری خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) در بیانیه‌ای خواهان رویکرد مثبت ایران نسبت به توافقات به دست آمده در مذاکرات احیای برجام شدند.

این چهار کشور از ایران خواسته‌اند که مطالبات فرابرجامی را کنار بگذارد و با پیش‌نویس توافقی که در دسترس است همراهی و موافقت نشان دهد.بین ایران و آمریکا بر سر موضوعات متعددی اختلاف‌ نظر وجود دارد. مطالباتی چون ضمانت‌های مربوط به عدم تکرار خروج آمریکا از برجام و حذف یا ماندن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده از جمله این اختلاف نظرها به شمار می‌‌رود.

رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به خاورمیانه که برای هفته ‌آینده (۱۶- ۱۳ ژوئیه) برنامه‌ریزی شده است، ابتدا در اسرائیل توقف می‌کند.بایدن قرار است به عربستان سعودی هم سفر کند و با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفت‌وگو کند.

link: DW 

هیچ نظری موجود نیست: