۱۳۹۹/۰۲/۲۴

بحران کرونا؛ راه‌اندازی «ساعت مرگ ترامپ» در قلب نیویورک

 
"ساعت مرگ ترامپ" در میدان ساعت نیویورک
رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر سیاست‌هایش برای مقابله با کرونا زیر ضرب قرار دارد. حال در قلب نیویورک یک "ساعت مرگ" راه‌اندازی شده تا نشان دهد، شمار قربانیان کرونا در آمریکا در صورت واکنش به‌موقع ترامپ به مراتب کمتر می‌بود.
آمریکا از لحاظ شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا و شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در رتبه اول قرار دارد. بیش از یک سوم مبتلایان به ویروس جدید کرونا در ایالات متحده شناسایی شده‌اند.
طبق آخرین آمار دانشگاه جان هاپکینز تا کنون (ظهر سه‌‌شنبه ۲۳ اردیبهشت / ۱۲ مه) نزدیک به یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفر مبتلا به ویروس جدید کرونا در آمریکا شناسایی شده و شمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ به مرز ۸۱ هزار نفر نزدیک می‌شود.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خاطر سیاست‌هایش در قبال کرونا با انتقادهای گوناگونی روبرو بوده است. برخی‌ها معتقدند که این کشور از لحاظ شمار مبتلایان و قربانیان در وضعیت بهتری قرار می‌داشت، اگر ترامپ به موقع واکنش نشان می‌داد و دست به اقدام‌های لازم می‌زد.
حال یوجین جارکی، مستندساز آمریکایی یک "ساعت مرگ" در قلب نیویورک به راه انداخته است تا اعتراض منتقدان به سوءمدیریت ترامپ در برخورد با بحران کرونا را نشان دهد.
این ساعت تابلویی روی سقف ساختمان میدان ساعت در نیویورک نصب شده که در حال حاضر به خاطر همه‌گیری کرونا خالی است.
ساعتی که جارکی آن را طراحی کرده است، شمار جانباختگان کرونا را نشان می‌دهد که از دید او به خاطر "سیاست‌های نادرست و سوءمدیریت ترامپ" جان خود را بر اثر کووید ۱۹ از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه جارکی این ساعت را با تکیه بر این فرض طراحی کرده که اگر دولت ترامپ به جای شانزدهم مارس تنها یک هفته زودتر، یعنی ۹ مارس واکنش نشان داده و دستور رعایت فاصله اجتماعی و تعطیلی مدرسه‌ها را صادر کرده بود، شمار جانباختگان کرونا در آمریکا ۶۰ درصد کمتر می‌بود.
یوجین جارکی که خود ساکن نیویورک است و دوبار نیز از جشنواره معروف ساندنس جایزه گرفته، حتی ۶۰ درصد را رقمی محافظه‌کارانه خوانده که از سوی کارشناسان و در پی اظهارات مطرح‌شده در اواسط آوریل توسط آنتونی فاوچی، کارشناس معروف بیماری‌های عفونی در آمریکا برآورد شده بود.
 فاوچی که از چهره‌های مورد اعتماد دولت ترامپ در ارتباط با بحران کرونا است، تصریح کرده بود، اگر محدودیت‌ها و اقدام‌های احتیاطی زودتر آغاز می‌شدند، می‌شد جان شمار بیشتری را نجات داد.
جارکی همچنین به ضرورت ابتکار عمل خود اشاره و در این راستا تصریح کرده است: «مرگ بی‌دلیل انسان‌ها ما را بر آن داشته که خواستار برخورد مسئولانه‌تر با بحران شویم. درست مانند نام سربازان کشته‌شده که بر لوح یادبودها حک شده و هزینه جنگ را به ما یادآوری می‌کند، شمارش افرادی که به خاطر تعلل ترامپ در واکنش به بحران کرونا جان سپردند نیز یک گام اجتماعی مهم و حیاتی است».

هیچ نظری موجود نیست: