۱۳۹۸/۱۲/۲۷

ترامپ: بیش از ۱۰ نفر تجمع نکنید، وضعیت شاید تا آخر تابستان طول بکشد

 
بی بی سی :دونالد ترامپ٬ رییس جمهور آمریکا با اعلام تصمیمات جدید دولت برای مقابله با شیوع گسترش کرونا از شهروندان کشورش خواسته در ۱۵ روز آینده در تجمعات بیش از ۱۰ نفر شرکت نکنند. در فرانسه امانوئل مکرون قرنطینه ملی اعلام کرده، کانادا مرزهای خود را بسته و در سوئیس ارتش برای مقابله با کرونا فراخوانده شده است.
دونالد ترامپ عصر دوشنبه گفت وضعیت اضطراری در ۵۰ ایالت آمریکا که به علت گسترش ویروس کرونا برقرار شده ممکن است تا پایان تابستان "بلکه بیشتر" طول بکشد.
آقای ترامپ در کاخ‌سفید و در حالی که اعضای کمیته ملی مقابله با کرونا پشت او ایستاده بودند گفت: "ما با یک دشمن نامریی که بسیار واگیردار است سروکار داریم... اینها (متخصصان) از ماه اوت و ژوییه حرف می‌زنند اما ممکن است وضعیت اضطراری بیشتر از این هم طول بکشد."
با این حال رئیس جمهوری آمریکا گفته دولت بنا ندارد همچون کشورهای اروپایی قرنطینه ملی وضع کند و منع آمد و شد احتمالا در نقاطی که فراوانی مبتلایان بیشتر گزارش شود اعمال خواهد شد.
آقای ترامپ گفته هنوز تصمیمی برای بستن مرزها شمالی کشورش با کانادا ندارد اما تیم مقابله با این اپیدمی چنین وضعیتی را هم در نظر گرفته است.
لحظاتی پس از سخنان آقای ترامپ، بازار سهام آمریکا با ۱۲ درصد سقوط بدترین لحظات خود پس از آغاز بحران کرونا را تجربه کرد.
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا، روز دوشنبه ۱۶ مارس، به ۴۱۰۰ نفر رسید. در این کشور ۷۱ نفر هم تاکنون جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند.
رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به خبرنگاران که از مشکلات بر سر ارایه تست کرونا در آمریکا گفته حدود یک میلیون تست آماده شده است اما او توصیه کرده: "کسانی که نشانگان بیماری را ندارند واجد شرایط تست گرفتن نیستند اما تعداد کثیری تست آماده و در دسترس قرار گرفته است."
همزمان مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند به زودی 30 میلیون ماسک تنفسی و تجهیزات پزشکی به نقاط مختلف آمریکا ارسال خواهد شد تا از طریق دولت های محلی در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.
وزارت بهداشت آمریکا همچنین از اعزام تیم های بهداشتی و تجهیزات برای تست‌گیری در نقاط مختلف آمریکا خبر داده‌اند.
فرانسه؛ مکرون با کمک ارتش منع آمد و شد اعلام کرد، مرزهای اتحادیه اروپا بسته خواهد شد
در تحولی دیگر، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با "وضعیت جنگی" خواندن گسترش ویروس کرونا در کشورش گفته از فردا (سه‌شنبه) همه باید در خانه بمانند چرا که فرانسه در وضعیت قرنطینه ملی قرار خواهد گرفت. او گفته برای انتقال بیماران و امور اورژانس ارتش فراخوانده شده و به افراد تنها برای آمد و شدهای بسیار ضروری اجازه خروج از خانه داده خواهد شد.
آقای مکرون که روز دوشنبه، ۱۶ مارس، از طریق تلویزیون با مردم کشورش سخن می‌گفت اقدامات دولت برای کنترل بیماری کووید-۱۹ را یک به یک برشمرد و از همه فرانسوی‌ها خواست در خانه‌هایشان بمانند.
رئیس جمهور فرانسه همچنین از توافق میان اعضای اتحادیه اروپا برای بستن مرزهای منطقه یورو خبر داده است.
او در نطق تلویزیونی خود گفت: "آمد و شدها بسیار بسیار محدود خواهد شد... ارتش بیمارستان‌های نظامی در مرز با آلمان برپا خواهد کرد... ما در وضعیت جنگی قرار داریم...از فردا ظهر همه آمد و شدهای غیرضروری به مدت ۱۵ روز متوقف و با متخلفان هم برخورد خواهد شد... بنابر توافق با اتحادیه اروپا مرزهایمان را خواهیم بست... دور دوم همه انتخابات‌ها به تعویق خواهد افتاد... نخواهیم گذاشت هیچ کسب و کاری، فارغ از بزرگ و کوچکی آن، زمین بخورد."
در همین حال از سوئیس گزارش شده که دولت ارتش این کشور را برای مقابله با شیوع کرونا فراخوانده است.
با شدت گرفتن اقدامات در اروپا احتمالا سوئیس و سایر کشورهای این قاره هم درصدد بستن مرزها و کاهش شدید رفت و آمدهای شهری بر خواهند آمد.

 
جاستین ترودو روز دوشنبه از محل سکونت خود برابر دوربین قرار گرفت و از اقدامات جدید دولتش برای مقابله با کرونا ۲۰۱۹ خبر داد کانادا مرزهایش را به روی غیرکانادایی‌ها بست
همزمان در شمال آمریکا، کانادا مرزهایش را به روی تمام غیر کانادایی‌ها و کسانی که اقامت دائم این کشور را ندارند بست.
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا که به همراه همسرش در قرنطینه به سر می‌برد روز دوشنبه گفت فعلا این محدودیت شامل "خدمه پرواز، دیپلمات‌ها و اعضای درجه اول خانواده شهروندان کانادا نمی‌شود."
او همچنین گفت به هیچ‌کسی که علائم کرونای ٢٠١٩ را داشته باشد اجازه سوار شدن به هواپیما داده نمی‌شود و شرکت‌های هوایی باید بر اساس دستورا‌لعمل بهداشت همگانی کانادا بررسی‌های اولیه سلامت را برای تمام مسافران انجام دهند.
برای غربال‌گری بهتر مسافران، پروازهای بین‌المللی به کانادا به مقصد فرودگاه‌های مونترآلو تورونتو در شرق و کلگری و ونکوور در غرب این کشور هدایت می‌شوند.

 
اولین گزارش روزانه بوریس جانسون درباره شیوع کرونا در بریتانیا بوریس جانسون به بریتانیایی‌ها: در خانه بمانید، معاشرت نکنید
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در اولین کنفرانس خبری خود درباره شیوع کرونا از مردم خواست که در خانه بمانند و معاشرت‌های خود را کم کنند. او هشدار داد که زنان باردار و افراد بالای ۷۰ سال و همچنین کسانی که پیش‌زمینه یک بیماری دیگر دارند، بیش از بقیه مراقب باشند
آقای جانسون روز دوشنبه ۱۶ مارس، ۲۶ اسفند از همه بریتانیایی ها خواست که برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا از "سفرهای غیرضروری" و تماس با دیگران خودداری کنند.
در پی بالاگرفتن انتقادات در بریتانیا، دولت بریتانیا اعلام کرده بود که از امروز آقای جانسون، هر روز به طور زنده گزارشی از وضعیت شیوع کرونا در بریتانیا و اقدامات پیشگیرانه دولت را اطلاع خوهد داد.
او گفت که مردم تا جایی که می‌توانند در خانه بمانند و از خانه کار کنند و همچنین تاکید کرد که "بسیار مهم است که زنان باردار، افراد بالای ۷۰ سال و افرادی که زمینه یک بیماری دیگر را دارند این توصیه را اجرا کنند."
ممکن است از این افراد که بیشتر در معرض خطر هستند خواسته شود که دستکم ۱۲ هفته در خانه بمانند.
به گفته وزیر بهداشت بریتانیا تعداد افرادی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا در بریتانیا جان خود را از دست دادند روز دوشنبه به ۵۳ نفر رسید.
شمار مبتلایان تایید شده به بیماری کووید ۱۹ در بریتانیا با ۱۷۱ مورد افزایش نسبت به یک روز قبل به ۱۵۴۳ نفر رسیده است. از ۴۴ هزار و ۱۰۵ نفر آزمایش کرونا گرفته شده است. در بریتانیا فعلا آزمایش کرونا فقط برای افراد بستری انجام می‌شود.
'صعود سریع'
شمار مبتلایان تایید شده به بیماری کووید ۱۹ در بریتانیا با ۱۷۱ مورد افزایش نسبت به یک روز قبل به ۱۵۴۳ نفر رسیده است. از ۴۴ هزار و ۱۰۵ نفر آزمایش کرونا گرفته شده است. در بریتانیا فعلا آزمایش کرونا فقط برای افراد بستری انجام می‌شود.
سر پاتریک والانس می‌گوید که بریتانیا در حال حاضر وضعیت سه هفته پیش ایتالیا را دارد و روند شیوع بیماری صعودی است به این دلیل باید اقدامات جدی انجام شود.
مقامات ایتالیا روز دوشنبه ۱۶ مارس، ۲۶ اسفند گزارش دادند که در کمتر از ۲۴ ساعت ۳۴۹ نفر در این کشور در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده ‌ند و به این ترتیب تعداد موارد مرگ در اثر این بیماری در ایتالیا به بیش از ۲۱۰۰ نفر رسیده است.
بر اساس این گزارش با افزایش ۳۲۳۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا، تعداد تایید شده مبتلایان در این کشور به بیش از ۲۸ هزار نفر رسیده است.
از دوشنبه گذشته در ایتالیا قرنطینه عمومی اعمال شده است.

هیچ نظری موجود نیست: