۱۳۹۸/۱۲/۰۴

افزایش بی‌سابقه قیمت سکه و طلا در ایران

 
قیمت هر قطعه طرح جدید سکه بهار آزادی امروز در ایران با افزایش بی‌سابقه به ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. قیمت هر سکه بهار آزادی روز گذشته حدود ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بود و بر همین اساس امروز نزدیک به یک میلیون تومان گران‌تر شده است.
روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم نیز ۵ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بود که امروز با افزایش ۷۸۰ هزار تومانی به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
امروز همچنین بازار دلار با افزایش قیمت روبرو شد و قیمت هر دلار در بازار غیررسمی به بیش از ۱۵ هزار تومان رسید.
بنا بر اعلام اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران قیمت طلا نیز امروز در بازار تهران افزایش یافته است.
یک روز پیش از این گروه ویژه اقدام مالی FATF (اف ای تی اف) ایران را به دلیل برآورده نکرده شروط لازم برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، در فهرست سیاه خود قرار داد.
پیش‌بینی می شود با بازگشت ایران به فهرست سیاه اف ای تی اف، همکاری بانک هایی که علیرغم تحریم های آمریکا هنوز با ایران تبادلات مالی دارند هم محدودتر شود.
پیش از این عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران پیش بینی کرده بود که این کشور به فهرست سیاه اف ای تی اف برنگردد.
آقای همتی پس از وارد شدن مجدد ایران به فهرست سیاه گفت که به مردم "اطمینان خاطر می دهد چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد".
گروه ویژه اقدام مالی یک نهاد نظارت بر نقل و انتقال پول و مقررات تبادلات مالی است که با هدف مقابله با جرایم مالی بین‌المللی و تامین مالی "تروریسم" فعالیت می‌کند.
این گروه همزمان با بازگرداندن ایران به فهرست سیاه از تمامی کشورهای عضو خواسته تا بر مبادلات پولی با ایران و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در ایران فعال هستند، نظارت ویژه‌ای داشته باشند چرا که خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم وجود دارد.
صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده که تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران‌ می‌تواند افزایش پنجاه درصدی نرخ تورم در این کشور را به دنبال داشته باشد.
در ماه‌های اخیر بسیاری از مقام‌های ایران پیش‌بینی ها درباره سخت‌تر شدن وضعیت اقتصادی را رد کرده‌اند و به تازگی حسن روحانی رئیس جمهور گفته است که شرایط اقتصادی کشور بهتر از موقعیت مشابه در سال گذشته است.

هیچ نظری موجود نیست: