۱۳۹۸/۱۰/۲۳

علی ربیعی: دولت تا عصر جمعه از علت سقوط هواپیما بی‌اطلاع بود

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۳ دی در نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سپاه پاسخ داد. ربیعی تایید کرد که دولت تا عصر جمعه از شلیک موشک سپاه بی‌اطلاع بوده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه ۲۳ دی خود تاکید کرد: «هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده مطلع نبودند.»
ربیعی تاکید کرد آنچه تا قبل از روز جمعه گفته مبنی بر اطلاعاتی بوده که در اختیار دولت قرار گرفته بوده است و این اطلاعات تاکید داشتند که موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. او ادامه داد: «حالا الان قصد ندارم در این مجال از تماسهای مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسشها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.»
ربیعی گفت: «فرمانده سپاه وقتی می‌گوید به فرماندهان عالی رتبه نظام اطلاع داده یعنی به سلسله مراتب عالیه خودش اطلاع داده نه به دولت.»
به گفته سخنگوی دولت، نتایج تحقیقات ستاد کل ارتش روز جمعه در اختیار دبیرخانه شورای امنیت ملی قرار گرفته و پس از آن رییس‌جمهوری در جریان موضوع قرار گرفته و دستور تشکیل جلسه شورای امنیت ملی را داده است.
او با اشاره به این که دولت متهم به دروغگویی شده، از افکار عمومی و روزنامه‌نگاران عذرخواهی و تصریح کرد: «واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است.»
سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد که پیش از اظهار نظر در این باره از همه مسئولان ذیربط استعلام کرده و آنها همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.
عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی روز یک‌شنبه ۲۲ دی در یادداشتی در روزنامه اعتماد به تماس تلفنی علی ربیعی در بعدازظهر جمعه با خودش اشاره کرد و نوشت علی ربیعی به وی گفت: «کل ماجرا دروغ است و آبروی من رفته است.» عبدی در ادامه نوشت: «جالب است که ربیعی هم در ابتدا فکر آبروی خودش بود!»
به نوشته عبدی، ظاهرا پس از این تماس هربار عبدی سعی کرده با ربیعی تماش بگیرد موفق نشده تا اینکه روز نوشتن این یادداشت سخنگوی دولت را دیده که در حال گریه کردن بوده است.
جمعه شب و پیش از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر استعفای یک مقام بلندپایه دولتی منتشر شد. گمانه‌زنی شد که این شخص روحانی است. چند ساعت بعد اما در صبح شنبه اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شد که در آن تصریح شده بود سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی ناشی از "خطای انسانی" و پرتاب موشک پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
"ساختار معیوب اطلاع‌رسانی"
علی ربیعی علیرغم تاکید بر این نکته که موضوع از دولت پنهان نگه داشته شده بوده است، تاکید کرد: «به‌رغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی‌های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.»
سخنگوی دولت دلیل این موضوع را که چرا حالا که دولت مطلع شده، روحانی با مردم سخن نمی‌گوید، "ساختار معیوب اطلاع‌رسانی به مقامات" دانست که به گفته او این ساختار باید اصلاح شود. ربیعی تاکید کرد که روحانی دستورات لازم را برای بررسی این موضوع صادر کرده است و به زودی با مردم هم سخن خواهد گفت.
چرا استعفا نمی‌دهید؟
ربیعی از سوی خبرنگاران در مقابل این پرسش قرار گرفت که چرا مسئولان دولتی پس از مشخص شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی استعفا نمی‌دهند. او در پاسخ گفت: «اگر نسبت به خودم احساس این را می‌کردم که واقعیتی را می‌دانستم و به مردم نگفته‌ام حتما می‌‌‌رفتم. اگر الان هم، چنین احساسی کنم که بودنم و آمدنم که برای کمکی به مردم بوده است تغییر کرده، لحظه‌ای نمی ماندم.»
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش نیز بار دیگر تاکید کرد که رییس‌جمهور تا عصر جمعه از این موضوع خبر نداشته است.
بنای نیروی انتظامی برخورد مسالمت‌آمیز است
در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهند در جریان تجمعاتی که برای یادبود کشته‌شدگان سقوط هواپیمای اوکراینی در شهرهای مختلف و از جمله تهران برگزار شد، با گاز اشک‌آور با آنان مقابله شده و در برخی موارد به سوی مردم تیراندازی شده است. از علی ربیعی در این باره سوال شد و او پاسخ داد: «بنای نیروی انتظامی برخورد مسالمت‌آمیز است اما بعضاً مسائلی رخ می‌دهد که حوادث تلخ را به همراه دارد. اینکه برخورد خویشتندارانه داشته باشیم از برنامه‌های دولت و رییس جمهوری است.»
سخنگوی دولت شعار دادن را حق مردم دانسته اما گفته: «گاهی شعارها به سمتی میرود که نیاز به حضور پلیس است. حضور پلیس در همه دنیا وجود دارد اما نیروهای امنیتی باید رفتاری داشته باشند که از امنیت مراسم مراقبت شود.»

هیچ نظری موجود نیست: