۱۳۹۸/۱۰/۰۳

متهمان اصلی قتل خاشقجی تبرئه، پنج نفر به اعدام محکوم شدند

دادستانی کل عربستان سعودی اعلام کرد که ۵ تن در ارتباط با قتل جمال خاشقجی به اعدام و سه تن دیگر به حبس درازمدت محکوم شده‌اند. دادگاه در عین حال دو تن از مشاوران ارشد ولیعهد عربستان را تبرئه کرده است. 

سعود بن عبدالله معجب، دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد که رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معروف سعودی به پایان رسیده و احکام دادگاه در این ارتباط صادر شده است.
طبق اظهارات او، دادستانی عربستان به نتیجه رسیده است که احمد عسیری، معاون پیشین دستگاه اطلاعاتی و سعود قحطانی، مشاور ارشد پیشین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به علت نبود "شواهد و مدارک قطعی و کافی" در ارتباط با قتل خاشقچی تبرئه شده‌اند.
این در حالی است که دادستانی عربستان در جریان تحقیقات و بازررسی‌های خود مدعی شده بود که عسیری به دستور قحطانی بر قتل خاشقجی نظارت داشته است. البته هر دوی آنها در پی اعلام اتهامات از پست‌های خود برکنار شدند.
دادستانی کل عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که محمد عتیبی، کنسول این کشور در استانبول نیز از اتهام دخالت در قتل خاشقجی مورد تبرئه قرار گرفته است.
در ارتباط با قتل خاشقجی اما پنج متهم به اعدام و سه تن دیگر به مجموعا ۲۴ سال زندان محکوم شده‌اند. شایان ذکر است که این احکام نهایی تلقی نمی‌شوند و قابل‌فرجام‌خواهی هستند.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی
جمال خاشقجی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس نشریه آمریکایی واشنگتن پست از منتقدان حکومت عربستان سعودی محسوب می‌شد. او در تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در ترکیه به قتل رسید.
او به همراه نامزدش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود. حکومت سعودی بعدها اذعان داشت او در کنسولگری به قتل رسیده است.
خانم اگنس کالامارد، بازرس و گزارشگر سازمان ملل که مأمور تحقیق در باره قتل خاشقجی شده بود، در جمع‌بندی خود از "اعدامی فراقانونی" سخن گفته و همچنین به وجود شواهدی در ارتباط با دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این موضوع اشاره کرده بود.
بن سلمان اما هر گونه دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار سعودی را انکار کرده و تصریح کرده که در این ماجرا دخالتی نداشته است.

هیچ نظری موجود نیست: