۱۳۹۸/۱۰/۰۵

یک مقام سابق امنیتی: احتمالا «رویترز» از سمت بیت رهبری و سپاه بازی خورده است

iw_122419.jpg
ایران وایر - یک مقام امنیتی سابق درباره گزارش «رویترز» و کشته شدن هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان به گران شدن بنزین و وضعیت معیشتی خود در آبان ۱۳۹۸ به «ایران‌وایر» می‌گوید: «فکر نمی‌کنم منابع خبری رویترز دروغین باشند اما این خبرگزاری در دام تیم جنگ روانی دفتر رهبری و سپاه پاسداران افتاده است. چون رویترز در ایران خبرنگار ندارد و خبرنگار سابق آن در ایران ارتباطات خوبی با بعضی از مقامات دولتی دارد.»
این مقام امنیتی سابق در جریان اعتراضات ۱۸ تیر سال‌ ۱۳۷۸ و در زمان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ که «جنبش سبز» نام گرفت، حضور فعالی در یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی کشور داشت و هنوز هم با مقامات امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در ارتباط است.
او می‌گوید: «آیت‌الله علی خامنه‌ای پس از ۳۰ سال رهبری، متوجه شده که ترس از کشتار از خود کشتار موثرتر است.»
او معتقد است رقم هزار و ۵۰۰ کشته برای ایجاد رعب و وحشت بین مردم و احتمالا از سوی تیم جنگ روانی دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای و اطلاعات سپاه به خبرگزاری رویترز گفته شده است: «در آینده نزدیک بیشتر شاهد این نوع حمله‌های روانی خواهیم بود.»
او با اشاره به آن چه خودش در سالیان متمادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی شنیده است، می‌گوید: «رهبری معتقد است که هر معترضی که کشته شود، یک ستار بهشتی، یک ندا آقاسلطان و یک پویا بختیاری به وجود می‌آید. بنابراین، به طور کلی علاقه‌ای به کشتار ندارد. نه این که از کشتار منزجر باشد بلکه می‌داند که کشتار می‌تواند نتیجه عکس بدهد.» این مقام سابق امنیتی به جلسه دیدار خامنه‌ای با شورای عالی امنیت ملی در جریان جنبش سبز هم اشاره می‌کند: «شاه بیت رهبری همیشه این است که شهیدسازی نکنید.»
به گفته او، آیت‌الله خامنه‌ای از «شهید پروری»، یعنی کشته شدن نیروهای خودی استقبال می‌کند اما همیشه «شهیدسازی»، یعنی کشتن معترضان را به ضرر نظام می‌داند: «او از این که نیروهای خودی در راه حفظ نظام قربانی شوند، راضی‌تر است. چون این شهیدپروری است و باعث می‌شود سپاه و بسیج منسجم‌تر شوند. آقای خامنه‌‌ای یکی از بی‌رحم‌ترین و در ضمن، زرنگ‌ترین انسان‌های جهان است. هر کسی نمی‌تواند بیش از ۳۰ سال در ایران حکومت کند. رهبری، یک دیکتاتور مبتدی و کلاسیک مثل قذافی یا بشار اسد نیست که فقط با کشتار مردم به حکومت ادامه می‌دهند. او به خوبی آگاه است که کاربرد ترس به مراتب بیش‌تر از قتل است.»
به گفته این منبع «ایران‌وایر»، آیت‌الله خامنه‌‌ای در چند سال اخیر نگران ریزش اطرافیان خود بوده است: «این که رهبری همه را فدای قدرت و حکومت خود کرده، باعث شده است بسیاری از افرادی مثل من که از فداییان ایشان بودیم، سعی کنیم خود را از نظام خارج کنیم تا بیش از این دست‌مان به خون افراد بی‌گناه آلوده نشود. یکی از اشتباهات گزارش رویترز به نظر من این است که بیت رهبری را مجموعه‌‌ای منسجم مجسم می‌کند که همه با هم هماهنگ هستند. اما تا آن‌جایی که من دیده و شنیده‌‌ام، در بیت رهبری هم مثل بقیه مراکز دولتی در ایران، دست راست به دست چپ می‌گوید غلط نکن!»
این مقام سابق تاکید می‌کند که تمرد از کشتن معترضان، یکی از دغدغه‌های مهم بیت رهبری، سپاه و به ویژه نیروی انتظامی است.
به گفته او، در جریان اعتراضات اخیر ایران، مشکلی که در شهرهای مختلف وجود داشته، نبود هماهنگی نیروهای بسیج محلات با بسیج مرکزی و یا سپاه پاسداران بوده است: «دستور تیر از سوی نیروهای سپاه و بسیج داده شده است اما بسیاری از اعضای سپاه، بسیج و به‌خصوص نیروی انتظامی از دستور تیر تمرد کرده بودند که این موضوع به معضل بزرگی تبدیل شده است.»
او می‌گوید دستور کشتار از سوی نیروهای مرکزی محلی سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی صادر شده است: «بعضی از فرماندهان سپاه و بسیج به نیروهای خود گفته بودند تظاهرات باید با هر روشی متوقف شود و حتی در چند شهر دستور داده بودند که به قلب و سر افراد شلیک شود. من نمی‌دانم که این دستور از طرف بیت رهبری صادر شده بود یا نه. اما اگر این دستور را رهبری داده باشد، این خلاف رویه معمول رهبری است و شاید به دلیل ریزش نیروهای حامی نظام باشد.»
روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی از کشته شدن حدود هزار و ۵۰۰ معترض در اعتراضات خیابانی اخیر که در واکنش به گرانی بنزین در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته بود، خبر داد.
این خبرگزاری نوشته است این آمار را دو مقام وزارت کشور به رویترز ارایه داده‌ و گفته‌اند این عدد از جمع‌آوری اطلاعات نیروهای امنیتی، غسال‌خانه‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی به دست آمده است.
از سوی دیگر، رویترز در همین گزارش نوشته که دستور کشتار معترضان توسط شخص علی خامنه‌ای صادر شده است.
این خبرگزاری از سه حلقه نزدیک به اطرافیان آیت‌الله خامنه‌ای و یک مقام چهارم نقل کرده است که رهبر جمهوری اسلامی چند روز پس از آغاز اعتراضات، مقامات ارشد امنیتی و نظامی‌ خود را جمع کرده و به آن‌ها دستور داده هر کاری لازم است، برای متوقف کردن اعتراضات انجام دهند.
دو منبع مطلع دیگر در گفت‌وگو با «ایران‌وایر»، صحبت‌های این مقام امنیتی سابق را تایید کرده‌اند. به گفته آن‌ها، تعداد جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه هنوز مشخص نیست اما در روزهای آینده دولت و سپاه هم‌دیگر را به نقش داشتن در این کشتار متهم خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست: