۱۳۹۸/۰۷/۰۲

مکرون: امیدوارم تا ساعات آینده اتفاق های خوبی درباره ایران رخ دهد


 رئیس جمهوری فرانسه که برای حضور در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، ابراز امیدواری کرد تا ساعات آینده در نیویورک پیشرفتی در مسأله هسته ای ایران رخ دهد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، امانوئل مکرون گفت: ما باید به منظور جلوگیری از افزایش تنش ها در منطقه، بار دیگر به میز مذاکره بازگردیم.
وی ادامه داد:باید بحث های صریحی درباره فعالیت های هسته ای ایران، فعالیت های ایران در منطقه و همچنین فعالیت های بالستیک این کشور انجام شود.
روز گذشته (دوشنبه) نیز مکرون گفت: احتمال دارد اتفاق هایی در رابطه با موضوع ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل رخ دهد. چالشی در نیویورک مطرح است. دو بازیگر این بحران آنجا هستند. وحدت مکانی وجود دارد اما نه لزوما وحدت رویه و اقدام. ما در عربستان سعودی نیستیم اما چیزی می تواند اتفاق بیافتد».
وی خاطرنشان کرد: اجلاس نیویورک به ما اجازه می دهد تصمیم ها و اقدامات ناتمامی که در اجلاس گروه هفت اتخاذ شد، در نیویورک پیگیری کنیم.
رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته با حضور در نشست گروه هفت در فرانسه برای دیدار با مقامات ایران اظهار تمایل کرده بود، اما حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است، تا زمانی که آمریکا تحریم های خود را لغو نکرده و به برجام بازنگردد، مذاکره ای میان مقامات طرفین رخ نخواهد افتاد.
در همین ارتباط، روزنامه لوموند فرانسه نیز در گزارشی تحلیلی شرایط را شرایطی بسیار دشوار برای امانوئل مکرون ارزیابی کرد.
در گزارش لوموند آمده است: کار مکرون در نیویورک در رابطه با پرونده ایران بسیار سخت است. آنها (ایرانی ها) در مذاکرات مختلف نشان داده اند که انعطاف پذیر هستند اما برای مذاکره با آمریکا بسیار سرسخت هستند. دیدگاه ایرانی ها و آمریکایی ها درباره هرگونه دیدار دوجانبه میان مقامات دو کشور کاملا با یکدیگر متفاوت است.
ایرانی ها معتقدند ملاقات با طرف مقابل تنها پس از پایان فرایند مذاکرات ممکن است، درحالی که آمریکایی ها خواستار ملاقات در کوتاه ترین زمان هستند.
لوموند افزود: از سویی دیگر، یکی از ویژگی های ترامپ این است که به تنهایی و بسیار سریع تصمیم می گیرد و تلاش برای بازگرداندن وی از تصمیم هایش بسیار سخت و دشوار است. او روحیه ای به شدت معامله گر دارد.
رئیس جمهوری فرانسه در جریان اجلاس گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه تلاش فراوانی کرد تا راهی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا پیدا کند، تلاش‌هایی که منجر به سفر غیرمنتظره "محمدجواد ظریف " وزیر امور خارجه ایران به محل برگزاری اجلاس شد اما نتیجه ملموسی از تحرکات دیپلماتیک فرانسوی‌ها تاکنون بدست نیامده است.
از سویی دیگر، حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی تنش‌ها در منطقه خلیج فارس را افزایش داده است. عربستان و آمریکا انگشت اتهام انجام این عملیات را به سوی ایران می‌گیرند ولی ایران هرگونه ارتباط با این حملات را تکذیب می کند.
اجلاس عمومی سازمان ملل متحد درحالی در هفته جاری در نیویورک برگزار می‌شود که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با طرح صلحی موسوم به «طرح صلح هرمز» به این اجلاس می‌رود و محمدجواد ظریف وزیر خارجه به سی‌ان‌ان گفته است در صورتی که ایالات متحده تحریم‌ های ایران را لغو کند، رئیس جمهوری ایران حاضر است همین هفته با دونالد ترامپ در نیویورک دیدار کند.

هیچ نظری موجود نیست: