۱۳۹۸/۰۶/۰۲

دیدار ظریف با مکرون هم‌زمان با تظاهرات مخالفان حکومت جمهوری اسلامی

محمدجواد ظریف پس از دیدار با امانوئل مکرون گفت این دیدار سازنده بود، ولی بر پایبندی اتحادیه اروپا به تعهداتش به عنوان شرط لازم تاکید کرد. اپوزیسیون می‌پرسد چرا در مورد حقوق بشر از ظریف سوالی نمی‌شود. 

تجمع گروهی از ایرانیان در میدان حقوق بشر پاریس در اعتراض به سفر ظریف به فرانسه
بعد از ظهر روز جمعه، اول شهریور (۲۳ اوت) محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس پایتخت فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. او پس از این گفت‌وگو به خبرنگاران گفت که دیدارش با مکرون سازنده و خوب بوده است. ایسنا به نقل از او نوشته است که دو کشور به یکدیگر پیشنهادهایی در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی داده‌اند که برای انجام برجام لازم است برداشته شود.
به گزارش ایسنا، سفر وزیر خارجه ایران به فرانسه در ادامه تماس‌های تلفنی است که میان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با مکرون صورت گرفته است.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به خبرنگاران گفته است که نتایج گفت‌وگوهای امروز «بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند به تعهدات برجامی خود و تعهداتی که بعد از خروج آمریکا از برجام داده است، عمل کند».
دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهوری فرانسه در آستانه برگزاری اجلاس سران گروه هفت کشور صنعتی موسوم به«جی ۷» انجام شد. به همین دلیل نیز مقام‌های ایران و فرانسه امیدوارند که این اجلاس فرصتی برای رایزنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر سر برجام باشد. دونالد ترامپ پیشاپیش در توییتر خود نوشت که به نظر او "نیت مکرون خوب است" اما او "پیام‌های گمراه‌کننده به ایران" می‌فرستد.

Nicaragua - Javad Zarif, der iranische Außenminister
هنوز مضمون پیشنهادهای مکرون به ایران اعلام نشده است. او هم‌چنین در برابر خبرنگاران در مورد آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، از جمهوری اسلامی به عنوان "مطمئن ترین" نیرو برای "ایجاد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز" یاد کرد. ظریف یک بار دیگر تاکید کرد که «ما کانال مذاکره با طرف‌های برجام را باز می‌گذاریم، اما تعهد برجام برای ما قابل مذاکره نیست».
تظاهرات ایرانیان مقیم پاریس علیه سفر ظریف
فرانسه از وزیر خارجه جمهوری اسلامی به شکل رسمی استقبال کرد. اما این سفر با مخالفت شدید بخشی از نیروهای اپوزیسیون ایرانی در فرانسه روبرو شد. از جمله "شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد" در بیانیه‌ای با عنوان "نه به حضور جواد ظریف در اروپا، نه به جمهوری اسلامی" به این دیدار اعتراض کرده است.
نازیلا گلستان، عضو "شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد" در مورد تظاهرات و تجمع ایرانیان بر ضد سفر ظریف به فرانسه می‌گوید که همه نیروهای سکولار و دموکرات با هم برای تجمع در میدان حقوق بشر پاریس مجوز گرفته‌اند که «محلی است که بیشتر تظاهرات‌های حقوق بشری در آنجا برگزار می‌شود؛ ولی طرفداران مجاهدین در محل دیگری و در کنار "دیوار حقوق بشر" تجمع می‌کنند».
او در مورد طیف گروه‌های سکولار و دموکرات می‌گوید: «این گروه‌ها مختلف هستند و حتا از انجمن‌های مدنی در آنجا حضور دارند. این تجمع خیلی حزبی و جناحی نیست. هرکس و با هر باور و عقیده‌ای در این تجمع شرکت می‌کند.»
دویچه‌وله از خانم گلستان پرسید که آیا تلاش‌های دولت روحانی برای رفع تحریم‌ها به نفع مردم نیست که بیشترین فشار تحریم‌ را تحمل می‌کنند؟ و آیا باید هرگونه مذاکرات میان جمهوری اسلامی و غرب را محکوم کرد؟
خانم گلستان گفت که از نظر او غرب و ایران چه بخواهند مذاکره کنند و چه نخواهند، هر دو به ضرر مردم ایران است. او می‌گوید: «پیام ما به کشورهای دموکراتیک این است که بیایید با مردم و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز این دیالوگ را برقرار کنید.»
به اعتقاد خانم گلستان برجام و گشایش پس از آن هیچ چیزی عاید مردم ایران نکرده است. او می‌گوید: «پول‌هایی که پس از برجام آزاد شد صرف آبادی و سفره نان مردم نشد. ما ۴۰ سال است داریم جمهوری اسلامی را تجربه می‌کنیم و بیشتر دولت‌های جمهوری اسلامی نیز اصلاح‌طلب بوده‌اند.»
چرا با ایران فقط بر سر برجام گفت‌وگو می‌شود؟
او به بیانیه‌های ۱۴ نفره‌ای اشاره می‌کند که نه به جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن گفته‌اند و خواستار برکناری آیت‌الله خامنه‌ای از مقام رهبری شده‌اند و می‌گوید: «پیام ما به رئیس جمهوری فرانسه این است که وقتی با آقای ظریف دیدار دارید فقط راجع به حل مسائل ایران و آمریکا و برجام حرف نزنید. بپرسید که چرا باید نسرین ستوده در زندان باشد. مگر رئیس جمهور فرانسه پیام ویژه برای خانم ستوده نداد؟»
نازیلا گلستان معتقد است که کشورهای دموکراتیکی که ایران با آنها گفت‌وگو دارد، باید مسائل حقوق بشر را پیش روی این حکومت بگذارد. زیرا «تاریخ ثابت کرده است که تحریم‌های اقتصادی کمر حکومت و ملت را می‌شکند، ولی راه سومی هم هست و آن این‌که بیایند مانند کاری که با آفریقای جنوبی کردند، حقوق بشر را جلو بگذارند و مقام‌های سیاسی این کشورها را تحریم کنند و آنها را وادار به عقب‌نشینی کنند.»
گروه "شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد" بیانیه‌ای نیز در رابطه با سفر محمدجواد ظریف به فرانسه منتشر کرده و در آن به مصاحبه‌‌ای از وزیر خارجه ایران در گذشته اشاره کرده که او در آن گفته بود: «ما در ایران کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم.» و یا این صحبت او که مدعی شده است ایران به یمن تسلیحات نداده است. در بیانیه یاد شده آمده است: «جواد ظریف نه تنها نقض سیستماتیک حقوق شهروندان ایرانی و فعالیت‌های تنش‌زای حکومت علی خامنه ای را انکار نمی‌کند، بلکه با انحراف قوانین ضد بشری جمهوری اسلامی، سعی می‌کند تا آنها را عادی سازی کند.»
در جای دیگری از بیانیه آمده است که «رژیم ایران در دو سال اخیر هزاران معترض، کنشگر مدنی و سیاسی، نمایندگان کارگری، سندیکایی و سایر اصناف را بازداشت کرده است.»
"شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد" از وزیر خارجه ایران به «وزیر خارجه حکومت تروریست‌پرور و ضد بشری» در جمهوری اسلامی یاد کرده و خطاب به کشورهای اروپایی نوشته است: حالا که او «به ساز مذاکره با دولت‌های اروپایی می‌رقصد، شما نیز نقض سیستماتیک حقوق شهروندان ایرانی را محوریت مذاکره با وزیر خارجه جمهوری اسلامی قرار دهید.»

هیچ نظری موجود نیست: